Diverse spørsmål, haster!

Hei, jeg skulle passe en bolle med to fisk rett før jul. Bollen var full av kalk, og etter å ha prøvd å fjerne dette mange ganger kjøpte jeg rett og slett ett lite akvarium på ca 30 liter. Rensepumpe, lys, og en liten sak som lager bobler kjøpte jeg også. Jeg hadde/har ikke peiling på fisk, og ingen sa noe om innkjøring osv til meg. Derfor døde disse fiskene etter kort tid. Det kom noe hvitt skum, og de ble helt slappe osv. Helt uvitende om hva som hadde skjedd med fiskene jeg passet, dro jeg og kjøpte et par nye. Samme skjedde med dem! Hun jeg passet fiskene for, ville ikke ha nye så da ble jeg sittende med et akvarium. Jeg syntes det var forferdelig trist at alle fiskene døde, så jeg dro til en dyrebutikk (ikke kjedebutikk) og spurte hva jeg skulle gjøre. Det var han som fortalte meg om innkjøring av pumpa og sånn. Tiden gikk, og akvarie ble bare stående.

Nå har jeg igjen gått til innkjøp av fisk. Spurte og gravde om hvilke fisker som kunne være i ett så lite akvarium, og hvem som gikk sammen osv. Endte opp med en sugekoppfisk av noe slag, en praktbotia, og 20 tetra. Til min store skuffelse var dette en dårlig kombinasjon. Tetraene setter seg fast på "sugepinnen" til pumpen, og kommer ikke løs pga trykket. Så pumpen kan jeg ikke bruke. Det å ha en praktbotia var visst heller ikke heldig. Den ligger bare under sanden, og vil ikke røre seg. Det virker også som om tetraene plager sugekoppfisken. De legger seg under den, eller svømmer rundt den hele tiden. En annen ting med tetraene er at de også har begynt å gjøre som praktbotiaen. De ligger rundt på bunnen, med hodet under steinene, eller godt plantet under sugekoppfisken. Det virker som om de har blitt færre også. (har bare tatt ut en som var død) Har heller ikke noe spesiell mat til sugekoppfisken (som jeg ikke aner hva slags type er) burde jeg det? Og hva er det med oppførselen til tetraene? Og skal jeg skaffe meg en praktbotia til, så de blir litt aktive?

Håper noen har tid til å svare meg!
1) praktbotia er neppe egnet for et akvarie på 30 liter. disse fiskene blir stoore etterhvert. den ville jeg bare tatt med tilbake til butikken. les mer om praktbotia her.
Det stemmer at praktbotia lever i flokk, men karet er alt for lite for disse. I basen anbefaler de min. 250 liter. De er kjempesøte og små når de selges på butikken, men de vokser fort, og vil snart være for store for ditt akvarie. Dessuten er de veldig frempå, og ved ett for lite kar vil de stresse alle de andre fiskene dine. Jeg anbefaler deg å gi den bort til noen som har det stort kar.

Sugemallen du har er nok mest sannsynlig en Gippiceps, Pleco eller en Ancistrus sp. oppdrettvariant. De vokser også fort og trenger mye plass. Selv neontetraene dine er for store for karet, de trenger minst 60 liter. En 30 liter er ett svært lite kar, og du har alt for mange fisk oppi i tillegg. Etter min mening kan ett slikt kar kun brukes til reker. De fleste fisker vil vokse seg ut av dette karet i løpet av kort tid. Anbefaler deg å søke på fiskenenavnene i basen. Der ligger det bilder, og info om fiskene.
Hvis du trenger et nytt hjem til denne praktbotiaen når den vokser bare gi meg et pip. Jeg har en 375 liter med artsfrender.

Hvor er det du bor på Nesodden?

Neotetraene skal ikke ligge slik på bunnen. Du har ikke en nitritt test?

Hvordan pumpe er det du har? Du har ikke et bilde?

Er sugekoppfisken en Ancistrus?


Edit: Så Joanna var før meg
Det høres ikke helt ut som normal oppførsel for tetraene og praktbotiaen. Sugekoppfisken din kan muligens være en vanlig ancistrus? Se i fiskebasen, som ligger under kunnskaps-fanen øverst til venstre på denne siden.

Har du byttet vann i den perioden du har hatt akvariet gående? Jeg anbefaler deg å bytte ca 30% (omlag 10 liter) en gang i uka. Da får du fjernet avfallsstoffene som dannes av for og fisk. Ta gjerne med deg en vannprøve til dyrebutikken, og få testet om det inneholder nitritt. Det er det avfallstoffet som er mest giftig for fisken. Er det nitritt i vannet, er løsningen å bytte (30-50%) vann hver dag til nitritten er borte.

Når det gjelder mat til fisken liker maller (sugekoppfisken) tabletter. Tetraene liker flakfor. Men husk å ikke overfore. Litt mat en gang om dagen holder. En tommelfingerregel er at fisken skal ha spist opp all maten i løpet av 3-5 minutter (bortsett fra malletabletten, den tar det lenger tid med).

Har du varmekolbe i akvartet? Det må du ha, fordi fiskene du har krever en temperatur på rundt 24 grader (tropefisk). Det kan hende det er derfor de er så slappe. Lykke til!
Jeg tror nok jeg ville levert tilbake alle fiskene, og hvis du ike har gjort det allerede burde du kjøpe dråpetester for ammoniakk, nitritt og nitrat. De to første skal alltid være 0, og sistnevnte skal man ha et lite utslag på, opptil 40 ppm er som regel greit. Hvis du får utslag på ammoniakk og/eller nitritt betyr det at filteret ikke er innkjørt ennå.

Som nevnt over er 30 liter et ganske lite kar, og det er veldig begrenset hva du kan ha i det. Du kan f eks ha en enslig kampfiskhann og en eplesnegle, eller en liten gruppe (4-5 stk) nigeriakilli eller klovnekilli i tillegg til en eplesnegle, eller en trestripet knurregurami eller to (1 par) og en snegle.

Det er de jeg husker i farten som ikke trenger mer enn 30 liter. Men du kan alltids søke i fiskebasen på fisker som ikke trenger mer enn 20-30 liter.
Nå har jeg tenkt, og sett litt rundt. Jeg har ikke lyst til å gi bort fiskene mine. Vil heller prøve å finne en passende ordning. Takker for alle svar. På fredag skal jeg dra nedtil dyrebutikken og få skjekket vannet. Så tenkte jeg å finne et større akvarium. Det burde være plass til alle fiskene mine + en, eller to praktbotiaer til. Hvor stort burde dette akvariumet være? (vil helst ikke ha ett gigantisk, da jeg ikke har så stor plass) Og hvor finner jeg billige? Har til nå ikke hatt noe "kjemikalier" i vannet, skal man det?

Jeg har ikke varme i mitt nåværende akvarie. Har byttet vann ja, ca 30% som dere sier. Jeg spurte en venn av meg som også har sugekoppfisk hva han mater med, og han gir den ingenting. Ikke noe annet enn vanlig flakmat. De har hatt den fisken i godt over 1. år. Er det virkelig nødvendlig med disse pillene?

Prøver å finne ut hva slags sugekoppfisk jeg har. Den har en bart på en måte, ser ikke ut som den som ble linket til her.

Takker nok en gang for svar!
Du skriver at du kunne ikke bruke filterpumpen fordi tetraene ble sugd fast til den. Betyr det at du faktisk ikke har noen filtrering av vannet lenger?
Jeg har ikke filtrering hele døgnet, det er kun når noen er i huset, og kan passe på.
Filtrering må være på hele døgnet. Spesielt i ett så lite kar. Hvilken pumpe har du som klarer å suge fast fisk?

Jeg har Eheim som pumper rundt 1000l/t og ingen fisk henger fast der. Har hengt den svamp rundt for å holde kuhliålen ute. Det kan du prøve. Suget ytterst i svampen vil være vesentlig mindre enn ved selve innsuget.


-Tim
Takker for tipset. Skal gjøre et forsøk. Tenkte kanskje at hvis jeg fant et brukt akvarie på finn, så fulgte det med noe. Men ser ikke ut til å være så mye der. Jeg er jo ikke helt sikker på hvor stort jeg må ha (vil helst ikke ha større enn nødvendig)
Jodaså
Jeg er jo ikke helt sikker på hvor stort jeg må ha (vil helst ikke ha større enn nødvendig)


Sånn bør du ikke tenkte. Du bør skaffe deg så stort som du har plass/råd til. Da blir det mindre vedlikehold, og de fleste fisker vil være mer aktive.

Det ligger mange brukte rimelige akvarier på bruktbørsen her.


-Tim
Husk at filterbakterier dør etter bare noen timer hvis ikke pumpen står på hele tiden. Da er det forjeves å ha hatt 4-ukers innkjøring på pumpen. Dessuten vil fiskene dine død da dette forpester vannet med døde bakterier.

Du bør ha ett ganske stort kar, i hvert fall hvis du har tenkt å beholde botiaen. De vokser fort (og blir store), og har de ikke de nok plass eller nok "kompiser" blir de bøllete, og dermed vil de kunne stresse de andre fiskene noe som kan føre til død. Hvis du leser i profilen til praktbotia står det følgende: "Bør holdes i grupper/stimer på minimum 5-6 stk, ellers kan de bli for aggressive. "
Takker for tipset.

Nå har jeg plukket ut enda en tetra som var død. Hva gjør jeg? Nå dør de jo bare en etter en! Jeg får ikke testet vannet nå. Hvordan skal jeg berge de små fiskene mine?
Jodaså
Takker for tipset. Nå har jeg plukket ut enda en tetra som var død. Hva gjør jeg? Nå dør de jo bare en etter en! Jeg får ikke testet vannet nå. Hvordan skal jeg berge de små fiskene mine?


Det er ikke stort annet å gjøre enn å få testet vannet. Tester vil vise om det er f.eks nitritt i vannet som tar livet av dem. Det at du ikke har pumpen på hele døgnet er nok en stor årsak til at de dør en etter en. Du kan evt bytte vann i karet, med mindre du ikke har mulighet til å reise til en dyrebutikk og få sjekket vannet nå? Er redd for at hvis ingenting blir gjort nå i kveld vil alle stryke med i løpet av natten/morgendagen dessverre.
Akuratt nå er jeg på jobb og er ikke ferdig før kl 20.00. Det betyr at jeg ikke rekker innom dyrebutikken i dag. Jeg setter på rensepumpen når jeg kommer hjem, så får jeg sette en svamp rundt og holde ett øye med dem.

Ingen som har peiling på om det kan være noe med nitritt ettersom tetraene ligger på bunnen. Eller om det er noe jeg kan ha oppi for å nøytralisere vannet?

Ble litt desperat nå merker jeg!
Jodaså
Akuratt nå er jeg på jobb og er ikke ferdig før kl 20.00. Det betyr at jeg ikke rekker innom dyrebutikken i dag. Jeg setter på rensepumpen når jeg kommer hjem, så får jeg sette en svamp rundt og holde ett øye med dem. Ingen som har peiling på om det kan være noe med nitritt ettersom tetraene ligger på bunnen. Eller om det er noe jeg kan ha oppi for å nøytralisere vannet? Ble litt desperat nå merker jeg!



Det er for sent å sette på pumpen når du kommer hjem, da er det nok allerede for sent. Hvor lenge har den vært avslått? Er det nitritt i karet (noe det sannsynligvis er) er vannbytte det eneste som hjelper.
Får moren min til å dra og slå på pumpa nå. Jeg bytter ca 30% av vannet når jeg kommer hjem. Så får jeg bare krysse fingrene for at de er sterke nok til å overleve.

Takker igjen.
Nå er alt i orden i akvarie mitt. Fikk testet vannet, og det var for høy PH.

Takker igjen for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap