Filterguffe fra am-top eksternt filter

Hei!
For 2 dager siden kjøpte jeg ett 250 liters akvarium med fisk i og en ekstern pumpe (AM-top).

Fiskene ble fraktet i pose i isoporkasse, filtret fraktet jeg med uten å tømme det for vann. Fra pumpen ble slått av til jeg satt det i strømmen hjemme gikk det 60-70 minutter. Etter å ha fylt og temperert karet flyttet jeg mine 40 fisker fra ett overfylt 42 L til det nye karet, sammen med algespiserene som fulgte med på kjøpet. En ciklide (kanskje papagøyeciklide), puttet jeg i 42 literen og annonserte den på gies bort (siden den vistnok kan spise mine små levendefødere)

Vannverdiene (har dråpetestersett fra JBL) i det nye karet (250L) er testet og alt er bra (0 nitrit). I 42 literen, som jeg p.g.a litt begynneruflaks ikke fikk innkjørt, men jeg fikk nytt/brukt filter fra dyrebutikken har imidlertid nitritt på 1.0. Jeg skifter vann stadig for å forøke å holde nivået nede (50%daglig), men forstår nå att filtret ikke har nok bakterier alikevel.

Det jeg tenkte var att kanskje det er mulig å ta filterguffe fra den nye pumpa/karet og putte opp i 42 literen. (selv om det nettopp er flyttet, gikk det jo raskt og forhåpentligvis overlevde bakteriekulturen). Jeg har imidlertid ikke brukanvisning til det eksterne filtret/pumpa, og som jeg forsto på selgeren var det "steiner" og ikke skumgummi inne dette.

Jeg lurer på om noen kan svare meg på om dette er en god ide? og i såfall hvordan tar jeg ut filterguffe av den gulvstående AM-top pumpa?

Takknemlig for svar

Ta
Det er høyst sannsynlig tre kassetter.
Kanskje selger har lagt et eller annet mineralbasert filtermedie i alle tre kassetettene, hvis ikke så er det en matte/svamp og en fitervattmatte.

Ta av toppen på filteret. Ta ut kassettene og samle opp vannet som renner ut av kassettene, og skyll evt filtermatte i en liten beholder med akvarievann.

Så heller du dette oppi det nye filteret, evt. med en sprøyte foran innsuget slik at guffa haver i filteret.

Lykke til.
Humunuku
Det er høyst sannsynlig tre kassetter. Kanskje selger har lagt et eller annet mineralbasert filtermedie i alle tre kassetettene, hvis ikke så er det en matte/svamp og en fitervattmatte. Ta av toppen på filteret. Ta ut kassettene og samle opp vannet som renner ut av kassettene, og skyll evt filtermatte i en liten beholder med akvarievann. Så heller du dette oppi det nye filteret, evt. med en sprøyte foran innsuget slik at guffa haver i filteret. Lykke til.


Tusen takk for hjelpen, jeg fikk det til! I dag var alle karene nitrittfrie
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap