Bør jeg bytte kokosnøtt!!

har ett pallett par som går i selskaps akvariet der hunnen har funnet seg en kokos nøtt der hullet for lite til hanen, hun graver å herjer på der inne bør jeg bytte denne i en annen med større hull?
Hvis hannen har lyst inn, men ikke kan fordi han er for stor, da ville jeg laget hullet større ja. Det er også en fare for at de kan sette seg fast dersom hullet ikke er stort nok.
Kontrollerte forsøk viser at hunnens trygghet er omvendt proporsjonal med størrelsen på huleinngangen. Jo mindre huleåpning (og færre rovdyr som kan komme inn), desto flere egg investerer (legger) hun.
Dvergcichlidehunner graver ofte rundt hulen nettopp for å gjøre åpningen så liten de kan, av ovvennevnte årsaker. Hun lager da åpningen akkurat så stor at hun selv klarer å smyge seg inn, og alt for liten for hannen.

Det er også forsket på om hannen klarer å befrukte eggene i en slik situasjon. Resultatene viser at når hannen må stå på utsiden av hulen og med finnene vifte melken sin inn, er befruktingsraten like høy som ved tradisjonell befruktning der han beveger seg rett over/under eggene.

Så nei, du bør absolutt ikke bytte hule.
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap