Må spørre igjen...(kjøpe guppyyngel i dag)

var det slik at jeg måtte bytte ut litt vann i akvariet mitt i dag FØR jeg har oppi fisken?
hvorfor det egentlig? trodde hele poenget med at vannet skulle stå så lenge var for å gjøre det fiskevennelig jeg? hva er da vitsen med å bytte ut med noe nytt?
jeg har foressten en 19 liter
Plussmedlem
Antar du har et nyoppstartet akvarium siden du stiller spørsmålet slik du gjør.
Grunnen til at akvariet skal stå uten fisk så lenge er for bakteriene i PUMPA sin del.
De må få tid til å bli mange slik at de kan fjerne de skadelige stoffene som kommer fra fiskenes avføring og annen skitt. Det er dette som tar tid i starten.

Så hvis akvariet ditt er helt nytt, uten fisk og du får fisker i dag, ville jeg nok ha skiftet en god del av vannet slik at vannet uten nitritter (de skadelige stoffene) når fiskene kommer oppi.

Viktor
Antar du har et nyoppstartet akvarium siden du stiller spørsmålet slik du gjør. [I]Grunnen til at akvariet skal stå uten fisk så lenge er for bakteriene i PUMPA sin del.[/I] De må få tid til å bli mange slik at de kan fjerne de skadelige stoffene som kommer fra fiskenes avføring og annen skitt. Det er dette som tar tid i starten. Så hvis akvariet ditt er helt nytt, uten fisk og du får fisker i dag, ville jeg nok ha skiftet en god del av vannet slik at vannet uten nitritter (de skadelige stoffene) når fiskene kommer oppi.
okay..
og hvor mye av vannet skal jeg bytte ca?
Plussmedlem
Hvis det har stått lenge uten skifte, ville jeg tatt ganske mye. I hvert fall over halvparten, særlig med tanke på at du har et så lite akvarium.
Viktor
Hvis det har stått lenge uten skifte, ville jeg tatt ganske mye. I hvert fall over halvparten, særlig med tanke på at du har et så lite akvarium.
har stått i 3 uker
er nytt for meg at man skal gjøre dette..verken pappa eller sambo gjorde dette da de hadde fisker..men men=)
Plussmedlem
En vanlig feil blant folk. Og ansatte i dyrebutikker er elendige til å opplyse om hva som faktisk kreves for å holde et godt akvarium.
Du trenger selvsagt ikke gjøre dette hver gang du har i ny fisk. Da holder det med de normale vannbyttene. Dette rådet jeg fordi akvariet ditt har stått uten nytt vann i tre uker og da kan det bygge seg opp en del møkk.
Det er lurt å bytte en god del vann før man har oppi fiskene, derreter kan du bytte ca 30% vann en gang i uken uavhengig om du har oppi nye fisker eller ikke.

Poenget med dette er at i de ukene det tar å kjøre inn et akvarium bør mye nitritt og ammoniakk dannes sånn at filteret får mye å jobbe med. Fra ammoniakk lager filterbakteriene nitritt, og nitritt blir omgjort til nitrat. Litt nitrat bør man ha. Ca. 10-15 mg/l er et greit nivå tror jeg. Det er fordi plantene bruker det som næring. Filterbakteriene tar seg ikke av nitrat, derfor bytter man vann en gang i uken. Er det for mye nitrat kan dette nemlig føre til alger siden plantene ikke bruker det opp. Mye nitrat er også giftig for fisk, dog ikke like giftig som ammoniakk og nitritt.

Siden ditt akvarie nå er innkjørt kan du regne med at det er masse nitrat, derfor bør du ta et vannbytte for de nye fiskenes del samt for å minske risiko for alger. Derreter blir det vannbytte en gang i uken som fjerner overskuddet av nitrat.
Maretard
Det er lurt å bytte en god del vann før man har oppi fiskene, derreter kan du bytte ca 30% vann en gang i uken uavhengig om du har oppi nye fisker eller ikke. Poenget med dette er at i de ukene det tar å kjøre inn et akvarium bør mye nitritt og ammoniakk dannes sånn at filteret får mye å jobbe med. Fra ammoniakk lager filterbakteriene nitritt, og nitritt blir omgjort til nitrat. Litt nitrat bør man ha. Ca. 10-15 mg/l er et greit nivå tror jeg. Det er fordi plantene bruker det som næring. Filterbakteriene tar seg ikke av nitrat, derfor bytter man vann en gang i uken. Er det for mye nitrat kan dette nemlig føre til alger siden plantene ikke bruker det opp. Mye nitrat er også giftig for fisk, dog ikke like giftig som ammoniakk og nitritt. Siden ditt akvarie nå er innkjørt kan du regne med at det er masse nitrat, derfor bør du ta et vannbytte for de nye fiskenes del samt for å minske risiko for alger. Derreter blir det vannbytte en gang i uken som fjerner overskuddet av nitrat.


Hei Maretard!
Ville bare rose deg for gode, forstålige og nøyaktige svar til oss nybegynnere! (tenker både svar du har gitt meg, og svar som dette du gir andre)

Veldig bra med en ressursperson som deg her inne som tar vare på, og hjelper nybeg. i riktig rettning Spesiellt imponert over kunnskapen du viser, din unge alder til tross!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap