Levendefødere (platy,molly og sverddrager) og anatomiske forkjeller

Platy, Black Molly og Sverddrager

Jeg har lest masse og sett på mange bilder i basen, og på mine egne, men har ikke funnet klare forskjeller i form på kropp, finner og hale.

Sverddragerhannen har/får jo den lange finnen og er dermed lett se, men hva kjennetegner hunnen i forhold til Molly og Platy ?(vet att det kan være kryssninger med Platy som gjør det vanskeligere). Er det noen kjennetegn, som f.eks øyne, att kroppen er mer gjennomsiktig e.l

Black molly. De fleste av mine har "normal tiskeform form", men jeg har 2 med oppdretts"bolle"kropper, som dermed er lette å identifisere. Mine mollyer er svarte, hviite og kanskje en eller to gule. Hva kjennetegner Molly i forhold til de to andre (bortsett fra bollevarianten)?

Platy: Jeg kjøpte bare orange platyer (noen med svarte finner/hale)fordi jeg gjerne ville vite att nettopp de er platyer. Men mine platyer har forskjellig form, noen "normal fiskeform" og noen med litt kantete (trekantform på ryggen). Hva er seregent med Platyanatomien/farger?

Flere av fiskene mine ser gravide ut og jeg vil så gjerne vite helt sikkert at f.eks "sverddragerhunnen" har fått "sverddagerbarn" og vite med sikkerhet fordi jeg klarer å se forskjellene selv!

Jeg klarer å kjønnsbestemme alle fiskene mine med rimlig stor sikkerhet og vil gjerne kunne skille de forskjellige typene fra hverandre med like stor sikkerhet
På forhånd tusen takk!
Jeg kan ikke beskrive forskjellene mellom dem, men hvis jeg ser bilder av dem vet jeg som regel hvilken fisk jeg er på. Er vel bare erfaring som gjør at man kjenner igjen forskjellige arter..
Mollyene har en anderledes ryggfinne enn platy og sverddrager, den er større liksom. Synes egentlig at molly likner mest på guppy, utenom halefinnen. Sverddrager synes jeg har litt lengre og smalere kropp enn den mer butte platyen, som virker liten og småtjukk, men vet ikke om det kun gjelder mine fisker eller om det gjelder alles. Men har du sverddrager og platy i samme kar, så kan de parre seg. Altså kan yngelet være blandings, og du bør informere kjøper om dette.
Tusen takk for svar
Jeg kjøpte de 3 typene sammen, visste ikke bedre ang. sverddrager og platy. Nå har jeg imidlertid mulighet til å skille dem da jeg har flere kar som er "klare". Evnt.yngel kommer ikke til å selges/gis bort uten info om att de har gått i samme kar i 2 uker.

Jeg har tenkt å ha sverddragerne for seg i 150l, mens platy, Molly, guppy m.m skal får være i 275L.

Nå er det 5 fisker jeg er litt usikker på, synes nemlig jeg har litt "få"sverddragere" i forhold til de jeg har ment å ha kjøpt.

Jeg har 3 gule (alle er damer)
1. gul m svarte finner
2. gul m hvit buk
3. gul med svart haleparti

4. Sølvmed orange bakparti og svarte finner/hale (denne ser for meg ut som en platy, hvorfor jeg lurer er fordi jeg ba butikkmannen kun finne orange/orange m svarte finner/hale playtyer til meg
5. Lys orange, litt gjenommsiktig m/hvit buk og gjennomsiktig halefinne (denne tenkte jeg kanskje var en sverddragerhunn, men hun har veldig "platykropp"
Maretard
Mollyene har en anderledes ryggfinne enn platy og sverddrager, den er større liksom.

Tusen takk, jeg forøker litt med det samme!

Ut fra dette kanskje bilde 1. Den gule med svarte/grå finner er en molly, for hun har jo "lik"ryggfinne som den hvite mollyen på bilde 2. Bilde 2. Den gule med svart haleparti, kan det være en sverddragerhunn? Finnen er mindre enn den hvite mollyen på samme bilde.
Ut i fra hjelpen jeg har fått, kan det da være slik?
1. Mollyhun (lang ryggfinne)
2. Mollyhunn (lang ryggfinne)
3. Sverddragerhunn (kort ryggfinne)

4. Wagtailplaty? (p.g.a kort "tjukk" kropp)
5. Platy (p.g.a kort "tykk" kropp)

Jeg blir veldig glad hvis noen kan bekrefte/avkrefte dette. Særlig når det gjelder sverddrager og platy. Nr.5 er i karet med sverddragere og er hun platy vil jeg putte henne til de andre (hun ser allerede veldig gravid ut, sansynligvis gravid før hun kom sammen med mine sverddragerhanner. De to sverddragerhunnene mine ser ikke gravide ut og muliigheten for att de kan være befruktet av en av mine 3 platyhanner de siste 2 uker, må jeg derfor regne med vil jeg tro.
Jeg synes de tre gule samt den sølvfargede ser ut som molly, bilde nr 5 er platy tror jeg, og bilde nr 4 er jeg usikker på. Det er iallefall platy eller sverddrager.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap