Ancistrus som 'blitzer'

Den ene Ancistrusen min stoppet opp foran akvarie ruta forleden dag, og mens den stod stille 'blitzet' øynene. Hva er dette? Blunket den? Noen som vet?

Hanne.
Har sett det på mine og. Ser ut som om de blinker
Enda godt at det ikke er bare meg som har sett dette!!! Begynte å lure på om jeg hadde sett syner
Jeg har også sett dette på mine. Rart igrunn, vi blunker jo for å fukte øynene
Ja, det er jo snodig, øynene deres burde jo være fuktige nok!
Bra her er flere som har sett dette! Hadde vært morro å finne ut hva det virkelig er, og hvis det er at de blunker, ville det vært gøy å vite hvorfor øyelokkene deres da er hvite ( for det må de jo være for at det skal se ut som blitz!?)
Jeg har sett at både ancistrusen min og corydorasene mine gjør det. Første gang jeg la merke til det ble jeg helt rørt - utrolig søtt når de legger der bak glasset , ser på deg og plutselig blunker de :-P
Fisker "blunker" for å fjerne skitt fra øya, syns best hos store fisk og i rette lyset på fisk som ligger stille, har jeg lest en gang.
ett meg om jeg tar feil

Mvh Per
Da har jeg fått forklaring som er lett og skjønne, og godta!!!
Takk for innlegg og svar, alle sammen

Hanne.
Fisk har ikke øyelokk....
Jeg trodde alle visste det Ingen fisk har øyelokk.

Når man ser f.eks. Corydoras "blinke med øynene", så er det ikke noe øyelokk det er snakk om. De bikker selve øyet raskt ned (som om de kikket ned på bunnen) og opp igjen. Det går så fort at det kan se ut som de blinker, men som sagt; det er kun en vridning på selve øye-eplet.
Godt vi har en 'guru' som deg her inne, Mona
Da lærte jeg ennå litt mer!

Hanne.
Ja! Mona du er en guru.
Det som det oftest skjer i en del innlegg er at noen diskuterer litt i innleggene så kommer du inn å sier fasiten.

Jeg har sett det noen ganger på min Ancistrus jeg også.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap