Ser ut som om jeg likevel gikk i nybegynnerfella.. :(

Tidligere i sommer gikk jeg til anskaffelse av et akvarium (45 l ). Før jeg startet det, las jeg meg opp på kunnskap, og håpte at jeg da skulle slippe fiskedød og fordervelse.., Men nå kan det se ut som om det holder på å skje likevel.

Her er hva jeg har gjort ( i grove trekk) og hva som har skjedd.

1. Fylte opp akvariet med temperert vann, samt en stor mugge akvarievann fra en nabo , og tilsatte "easy balance" og "aqua safe" slik som anbefalt på den medølgende (reklame)dvd til akvariumet, og den lokale forhandleren, som forøvrig virket som hadde god kunnskap om akvariedrift.

plantet og dekorerte (se bilder)

2. Akvariet gikk uten fisk i to uker.

3. gikk til anskaffelse av tre guppyog en ancistrus som jeg et eller annet sted har lest at jeg kunne gjøre slik at filteret fikk litt mere å jobbe med og siden guppy etter sigende skulle tåle det kunne jeg etter to uker slippe fire fisker oppi..

Som sagt så gjort.

4.(u)tolmodig ventet jeg nok en uke og skaffet meg 7 nye guppy. Dagen etter stakk jeg innom den lokale dyrebutikken for å se om de hadde noen flyteplanter, da jeg forunderlig nok oppdagen til min store orundring at lere av guppiene var gravide, og ville da gjøre barndomen litt tryggere for de nyfødde, da jeg ikke tror at min beplantning var god nok til å gjemme seg i for glupske foreldre og naboer. Uansett flyteplanter hadde de ikke inne, så her ser det ut til at jeg må la naturen gå sin gang og de som overlever er heldige. Tror dere de vil klare å gjemme seg lenge nok i akvariet slik som det er nå?
Da jeg likevel var innom butikken spurte jeg litt om hvor mye fisk jeg kan ha i akvariet mitt og hvilke jeg burde ha. or å gjøre en kort historie lang så dro jeg hjem med nok en ancistrus og ca 10 snegler (melanoides tuberculuta tror jeg de er) som jeg fikk på kjøpet.. små kremmerhuslignende sneglehus som visstnok skal gjøre en god innsats på bunnen.

5. (dagen etter(i dag)) Fant min nyanskaffede ancistrus død på bunnen av akvariet


Må til slutt her legge til at jeg har målt PH og Nitritt daglig siste uken med slike strips fra "sera" Nivåene har vert helt eksemplariske og slik de skal vær helt til senest i gårkveld.
Målte verdiene på nytt nå nettopp da jeg ant den døde navneløse mallen min og da hadde verdiene til NO2 økt til ca 3 mg/l...

Har byttet 20 l vann. bør jeg bytte igjen senere i kveld også?

Ventet jeg likevel ikke lenge nok før jeg hadde oppi fisk? Jeg har studert fiskene nøye.. senest i gårkveld/natt (bedre en TV) såg ikke noe unormal oppførsel, i den grad fisken oppfører seg normalt i et nytt akvarium. Og så lenge lyset er på er mallene rolige og ligger for det meste i skjul bak filterpumpen.
Guppyene ser friske ut. Ligger ikke verken på bunn eller ved overlaten og super luft, men svømmer rundtomkring både høyt og lavt.

Det dumme nå, er at jeg egentlig hadde tenkt meg bort i helgen, da jeg stolt sa til meg selv at "dette her har du jo fått bra til!!" Ser ut til at jeg må avlyse med den grunn at jeg må bytte vann i akvariet mitt... hahahaha... ikke mange som har den fulle forståelsen or det, nei :p

Håper noen har tatt seg tid til å lese hele innlegget mitt her og kan komme med gode innspill.

På forhånd takk!
Du sier du tester med strips. De er nesten like pålitelige som om du skulle gjettet deg frem til resultatene. Dråpetester er dyrere, men likevel nøyaktige.

Nitritt på 3 mg/l (den kan godt være lavere eller enda høyere med strips) er utrolig giftig for fiskene, og du har rett i at det som hjelper mot det er vannbytting. Har ikke andre tips enn å fortsette som du gjør, med å bytte vann et par ganger daglig.

Du sier at naboen din har akvarie, kan du ikke få litt filtergugge? Man får det ved å ta en bøtte akvarievann og kryste en filtersvamp forsiktig i vannet. Dette heller du så i nærheten av filteret. Vannet ser fryktelig ut, men etter en ti minutter har filteret tatt seg av det, og vannet er klart igjen. Hvis du får til dette regner jeg med at nitritten vil forsvinne ganske fort, og da kan du muligens reise bort likevel=)
Jeg synes du har vært flink og gjort svært mye riktig : )
Oppstarten er ofte det vanskeligste, etterhvert blir det bare enklere.

Strips har jeg aldri brukt, men de går for å være notorisk upålitelige.

Antakelig er det som du selv er inne på at bakterie balansen ikke har kommet skikkelig i gang enda.
Hvis du kan få filterguffe fra naboen tror jeg problemene skulle være hurtig løst. Det er gruffen inni filterkammeret som inneholder mest gode bakterier
Ta en halvfull bøtte med vann og vri opp filtermassen slik at vannet blir helt svart. Hell dette over i ditt filter, evt sett på filteret ditt i bøtta slik at alle godsakene kommer inn i denne. Tøm gjerne vannet over i ditt kar etterpå, da kan muligens bunnlaget få en god bakteriekultur hurtig.

Masse planter kan avhjelpe situasjonen, jeg har meget god erfaring med flyteplanter og andre hurtigvoksende arter i oppstartsperioden. Sett inn en annonse her så skal du se det ordner seg. (er naboen snill får du kanskje låne noen planter til du får tak i egne).

For minimalt framover, det er det viktigste. Ikke gi fisken mer mat enn at du ser de spiser hvert enkelt flak. Ancistrusene trenger du nok ikke fore noe særlig på et par uker.

På spørsmål om vannbytting ville jeg nok ha byttet vann hvis jeg var i tvil inntil jeg ikke lenger er det. Jeg har flere bøtter som er designert akvarie og da kan jeg lufte vannet ett døgn før det går oppi karet, da blir klor og sånt luftet ut og vannet blir bedre for fiskene.
Du har en bøtte som det aldri har vært vaskemiddel eller annet oppi?

Lykke til og hvis du skifter vann før du drar og når du kommer tilbake kan du ha god samvittighet.

Lykke til og gratuler fiskene dine med heldig og ansvarsfull eier ; )
Det kan jeg gjøre

Men hjelper det særlig da, siden jeg allerede har kjørt inn akvariet med vann fra naboens akvarie? (kjørt inn og kjørt inn...jeg har vel ikke kjørt lenge nok ) Eller vil dette føre til at jeg får ekstra mange flere bakterier inn i mitt filter slik at det virker bedre?

Var ikke viktigere en at jeg kan avlyse helgen og ta den igjen en annen gang heller. Jeg hadde egentlig tenk å spørre her inne om man kan reise ra fiskene noen dager ( to-tre) uten at de får mat når de er så "ferske" i mitt akvarium.
Ja det vil hjelpe enormt.

Vannet til naboen bør ikke inneholde mye bakterier !!!!!!!!!, det er inne i filteret bakteriene sitter. De blir filtrert (setter seg fast) inni filtermassen. Så skjer det masse spennende kjemiske prosesser som gjør at vannet blir rent.
Omtrent slik: Ammoniakk (tiss, bæsj og mat/planterester)-som blir omdannet til nitritt- som er mat for bakterier av nitrat. Denne prosessen tar tid, tenk at bakteriene er i stand til å fordoble seg hvert døgn (aner ikke hvor fort de kan gjøre det på ordentlig) da går det betydelig fortere hvis du starter med en million bakterier enn hvis du må starte med 1000.
Det er ikke i vannet filterbakteriene befinner seg, men i filteret. Så ja, det vil hjelpe=) Å tilsette kun rent akvarievann har verken noen fordeler eller ulemper som jeg har erfart iallefall.
Takk skal du ha!

Jeg har både egen dedikert bøtte og slange (kjenner vannsmaken ennå.. ) til fiskene mine.

kom på en liten detalj her.. heh.. jeg har ikke studert ilterpumpen så nøye.. blir det mye kav or naboen å få løs litt filtergugge til meg? Bare så jeg vet hva jeg spør om ør jeg ringer på døra

Desverre er det slik at naboen bare har plastplanter, da hun ikke får til levende planter i akvariet sitt, så det er med stor glede og litt fryd jeg ser at mine planter ikke bare lever etter tre uker, men til og med har komt med nye bladskudd. !!!Jeg bruker noe ra "sera" som heter "flore daydrops" som jeg har i daglig.


Ok.. så med andre ord; det akvarievannet fra naboen hadde jeg igrunnen ikke trengt?

Jeg tenkte som så at vannet også inneholdt litt gode bakterier som satte seg i pumpa forså å gro go vekse videre... jaja.... jeg lærer hele tiden.

Hva med beplantningen da? den holder vel ikke som gjemmested for yngel?
PS kom på et par andre faktorer som kan være relevante:

Er den konkylien beregnet på akvarie bruk eller funnet på stranda?, hvis ikke kan den være innsatt med noe giftig for fisk.

Har du sett etter symptomer på hvitprikk sykdom?, det er ofte noe som dukker opp i nye kar. Søk på forum så får du opp bilder og beskrivelser av symptomer.
konkylien er en souvenir, funnet på stranden, ja... MEN vasket og kokt, ligget i bløt og byttet vann og kokt igjen..... men jo, mulig den var litt dum å putte oppi siden den kommer fra saltvannsbiotop.. den gir vel fra seg kalk kanskje?

Jeg fjerner den. Takk!! Har ikke streifet meg at den ikke burde vær der. Syntes bare det var en fin måte å vise den frem på.. :P
Da ville jeg friskmeldt konkylien, men den kan tas ut for sikkerhets skyld i noen uker.

Nei, akvarievannet hadde du ikke trengt. Man trodde dette i gamle dager, før filtreringens tid. Og de fikk det delvis til da også, MEN det var nok helst i bunnlaget altså grusen at de gode bakteriene holdt seg. Her kan jeg anbefale boka til Diane Walstad som forklarer alt dette på en utrolig lærerik og detaljert måte. Denne boka er ganske avansert så ikke gi opp om du ikke skjønner halvparten de første 5 årene ; ) (det gjør ikke jeg heller).

De plantene du har er ikke særlig gode gjemmeplasser for yngel nei, se etter flyteplanter de har ofte fine rotsystemer. Pistia og gulrotgress er gode valg som er lett og billig å få tak i her. Gi gjerne noen til naboen om noen uker som takk for hjelpen. De vil også avhjelpe rensing av vannet bedre enn undervannsplanter da de kan vokse mange ganger raskere (det er derfor mange unngår andemat, den setter seg fast over alt og tetter pumpene). Gulrot gress kan plantes i bunnen om noen uker og da får du opp en plante som ser helt annerledes ut fra bunnen.
Tror du kan ha konkylien der, de gir fra seg kalk, men ikke så mye at det blir kritisk vil jeg tro. Men den kan bli ødelagt etter et tid siden vannet etser på den. Vannet du fikk hadde nok litt bakterier, men ikke nok til at det hjalp noe særlig.

Tror ikke det blir særlig mye kav for naboens del med tanke på filtergugge, det er bare å ta ut en av de grove svampene inni, det bør være lett å få tak i dem.

Har heller ikke noe tro på at du får til yngel med det første på grunn av giftig vann, men når du får tak i flere planter kan det godt hende noen vokser opp.
Tasker meg en tur over til naboen, jeg da.

Dyrebutikken hadde ikke noe særlig utvalg på planter, så dette var det jeg kjøpte. De får inn nye planter om noen uker og da skulle det komme noen flyteplanter som skal være spesielt egnet som gjemmested for yngel.
I mellomtiden har de ufødte en svært usikker skjebne i vente.

Tusen takk for raske svar og god hjelp! Ser litt lysere på det nå. Ble litt lei meg da jeg fant den døde fisken allerede etter en dag. Særlig siden jeg kjente symptomer på litersyken allerede før jeg startet dette akvariet.. hehe



Man kan gjøre svært gode plante handler her inne, du bør kunne få en svær mengde planter for 100 kr. Gi gjerne noen til naboen om du får for mye (jeg blir trist bare av å tenke på plastplanter), og tips naboen om å skifte lys, det er ganske sikkert derfor det ikke blir noe fart på plantene der eller at fiskene spiser de opp (alt dette kan relativt enkelt ordnes).
Ja. jeg ble litt overrasket over at naboen ikke får det til, men at "nybegynner meg " med lite akvarium skal få det til.... Plast er trist både i vann og i vinduskarm!

Hovmot står for fall Ål ; )

Les litt om ancistrus Vs planter og plantenæring (spesielt jern i bunnsubstratet) så er du forbredt når problemene kommer om noen måndeder.

Lykke til med artig hobby.
Gulp!!!!!!!!!

Enda mere?? Da skal jeg lese.. Har foreløbig ikke noe næring i bunnsubstratet. bare som tidligere nevnt dråper jeg har rett i vannet.

PS. Resten av fiskene lever ennå og de ser glade ut... kan isk se glade ut?
"Etter et stort måltid vil du kanskje se at fisken din ligger på ryggen, og ser død ut. Ta det med ro, dette er nok et tegn på at den er mett, og vi kan vel nesten se på det som at den hviler. Et variert kosthold vil holde fisken din i god form."
sitat hentet fra ]http://akvaforum.no/text.cfm?id=2051" alt="[External Image]" title="[External Image]" border="0">

Nei og nei..... fisken min min lå oppned rett ved der jeg vet lå en fiskefortablett for mallene mine, men som jeg ikke så.. jeg såg bare fisken som såg død ut!! Den flyttet heller ikke på seg da jeg strak startet livredning (les: tømte akvariet for 20 l vann).... Og den reagerte heller ikke på at jeg strevde litt med å få den opp av vannet (med en spiseskje.. hoven ble forstor).. ingen reaksjon da den kom opp av vann og heller ikke da den landet i dovannet...Jeg HÅPER VIKREKELIG den var død og ikke bare stappmett... Nei nå fikk jeg dårlig samvittighet.. Uff..jegl har lest den artikkelen ør, men sikkert bare skumlest og hoppet over den delen..
Tror de fleste fisk ville våknet om det kom noen og dyttet på de med en skje, den hørtes dau ut.

Det er masse spennende å lese, men det meste er nice to know heller enn need to know.
Næring i bunnlaget kan vente en god stund enda, det var ikke meningen å stresse deg. Jeg ville bare gi et tips om hva som sannsynligvis kommer om noen måneder så du kan være forbredt.
Hvis du vil kan du jo bare kose deg med karet og ha planter som klarer seg uten spesiell næring dvs at du luker ut de som ikke klarer seg mens de andre vokser.

Ja fisk kan vise humøret de er i på flere måter, noen skifter farver og andre kan ta æresrunder i vill fart og lutter glede.
ok. Takk for all hjelp jeg har fått. Nå håper jeg bare det går bra med resten her

En morsom hobby vertall!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap