Ny-oppstartet akvarium

Hei !

Har fått meg et 70 l akvarium idag som jeg har satt opp.
Vannet er uklart. Har hørt at det er vanlig i begynnelsen og at det går over om ett par dager, men mitt er hvitt på en måte.
Er det vanlig? Eller er det til noen skade for fiskene? Og når vil dette forsvinne?

Takker for all svar :- )
Så lenge du vasket sanden skikkelig, er det ikke til skade for fiskene. Det er nok mye klarere allerede i morgen. Men har du fisker oppi alt nå? Eller startet du med innkjørt filter?
Ja, ser at vannet har blitt litt klarere :- )
Kjøpte mitt filter sammen med akvariumet brukt. Er det innkjørt da, siden det er brukt?
Dte er filteret som må innkjøres, ettersom det er der bakteriene som skal bryte ned avføring og matrester bor

Om filteret kan regnes som innkjørt eller ikke, kommer an på hvor lenge det var avslått?

Dersom filteret bare var avslått en liten stund, og aldri ble tørt, er det nok en del bakterier igjen i filteret. Men var filteret avslått i lang tid, da er nok alle bakteriene døde, og det blir som å kjøpe et helt nytt filter; det må innkjøres.

Det var avslått over lang tid. Men er det sånn at hvis jeg ikke innkjører filteret dør fiskene?
Det kan skje etterhvert ja. Du burde gå inn på akvarieskolen under artikler og lese oppstart av akvarium=) Her står mye viktig.
Men nå er det vel forsent å gjøre noe? Jeg har ikke noe innkjørt filter her, og da er det det samme om jeg setter den oppi et annet enn det de er oppi nå .
Får håpe på det beste! Har ivertfall lært til neste gang ;- )
Grunnen til at de spør hvor lenge filteret var avslått er at bakteriene vil dø om det ikke sirkuleres vann gjennom filteret. Filtermassen i et filter som har stått avslått i mere en to-tre timer må behandles med forsiktighet. Starter man dette opp i et kar med fisk i må det måles for ammonia/ammoniakk/nitrit slik at man er sikker på at fiskene ikke utsettes for dette, de vil da kunne dø hvis konsentrasjonen er for høy.

I ditt tilfelle skulle filtermateriet vært vasket nøye i rennene vann. Slik at du ble kvitt den døde bakteriekolonien. Deretter skulle karret vært sirkulert. Med sirkulert menes den tiden det tar å fullføre nitrogensyklusen. Dette høres kanskje litt sært ut, men nitrogensyklusen er noe man bør sette seg inn i. Kan man denne vet man hva man kan tillate seg ved oppstart, vedlikehold av filter, hvor mye biologisk belastning filteret tåler o.l

Les først og spør om du ikke forstår eller vil ha konkrete svar på ting du lurer på.

Det å kjøre filteret inn på en full nitrogensyklus tar 35 dager. I denne ventetiden setter man inn innredning og planter. Det gir deg også tid til å lese deg frempå om denne hobbyen slik at du er bedre rustet når fisken skal settes inn. Alt for mange nybegynnere starter opp hobbyen med å se fiskene sine dø av nitrit.

Gå inn i artikkelsamlingen og les Akvarieskolen.
Akvariet stod i 3 timer for jeg satte oppi fisker ; )
Tusen takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap