Koke sand?

Har kjøpt et brukt akvarie og fikk med en bøtte med sand som hadde vært i tidligere. Har også en bøtte stående her, med sand som også har vært i bruk tidligere. Han jeg fikk sanda av nå sist, sa jeg kanskje burde koke sanda, for å bli kvitt evnt. alger.
Så nå er jeg litt usikker..
Er det så mye alger da?

Hvis ikke det er så mye så kan du jo bare vende sanden med alger ned.
For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt. Sanda ser helt grei ut.
Den eldste jeg har, har fått litt grønt belegg på seg...
Hvis du ikke ser noe særlig alger så er det nok ikke vits å koke den.
Jeg hadde bare tatt sanden i akvariet uten å koke.
Du kan jo skylle den først på samme måte som man vasker ny sand, til skyllevannet blir klart. Hvis du ikke ser noen alger ville ikke jeg brydd meg med å koke den. Litt alger er det i akvarier uansett, og jeg tror beplantning, foring og lys har mer å si på dette området enn brukt sand.
Ok!
Takker for svar.
Skyller og tar den i. Så ser jeg hvordan det går.
Skal ikke noe fisk oppi der på en stund enda. Så da går det vel sikkert bra.
Jeg ville kokt sanda. Du vet jo ikke om det har vært sykdom i akvariet.

Jeg koker alt som tåler koking før jeg putter det i mine akvarier. I tillegg legger jeg planter, dekor og annet som kommer fra dyrebutikker eller private i antiseptisk middel som kan brukes i akvarier (bruker Mico Medik fra Prodac) og medisin mot innvollsmark. Er antagelig vel nøye, men det holder sykdom unna fiskene mine.

Det gjør jo ingen skade om du koker sanda.
kan man bruke sand fra stranda?
er det noe man må passe på ellers med sand annet enn at den er ren?
ang.sand fra stranda har jeg lest endel om det i andre tråder her inne. Men det vet jeg ikke noe om. Er ganske så fersk i denne hobbyen. Men det er jo mulig noen andre her inne kan gi deg svar
Vel, endte opp med å koke sanda. Nå har karret stått til innkjøring i en uke...
Og nå har det dukket opp hvite spindelvev-aktige dotter på noen av plantene...Argh. Har en liten mistanke om at dette er alger...men, what to do?? Iflg. siste vannprøve er det ikke klart for fisk oppi der enda..så da lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre? Sette inn snegler? Ta bort plantene? Kjøpe algemiddel?
Noen som vet?

Heidi
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap