Fisken min ser "stygg" ut...

Jeg har en svart molly som til dagligdags er livlig, hyper og rask.
Det er den i dag og, det er altsa ikke en del av problemet.
For en del uker siden la jeg merke til at denne ellers helt svarte mollyen hadde noen prikker på hodet, som jeg misstenkte var slagsmål og jeg lot meg vente og se.
Da jeg kom hjem fra ferie noe over en uke senere, oppdaget jeg at fisken var blitt skjoldete på en måte... Den tidligere svarte fisken er ikke lengre svart, men hvit av... Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, eller hvordan jeg skal beskrive det, men det er som om gjellende hans har blitt herja med. Kanskje han har sloss og blitt bitt på gjeldene eller noe. Jeg vil tro "skjoldete" er riktige ordet her. Man ser noe regnbuefarge på han, vet ikke om dette er pga mistet svartfarge eller noe.

Atferden på denne fisken er ikke forskjellig fra det den ellers er. Han er like hyper og livlig som den dagen jeg fikk han. Jeg vet ikke om dette er bra eller dårlig, men han har bare alltid vært sånn.
Jeg lurer nå på om siden dette veldig trolig er fra en slosskamp, vil ikke sårene gro av seg selv, eller har noen forslag på hva slags sykdom som skjolder? burde jeg avlive han? Atferden og livsgleden er der jo fortsatt, og han ser ut til å spise... Burde jeg sette han i "karantene" for seg selv?

P.S dette har jeg allerede prøvd ved å sette han i en 5 liters bolle med stein, grus og plante tidligere på dagen. Senere på dagen EKSPLODERTE hele bolla når jeg stussa på vann som var under! (godterikrukker fra Sverige fungerer IKKE som fiskebolle i lengden!) Hele bunnen bare datt av, og jeg gjett om jeg var redd! Fisken havna på kjøkkenbenken og vi fikk plaska han oppi det litt større avariet ved siden av, hvor han tilbringer sine timer nå. Uff, 5 liter vann over hele kjøkkenet :/

Uansett, jeg er dårlig på å beskrive feilen med fisken, men jeg har slått av lyset på akvariet for dagen og har ikke særlig lyst til å "vekke" fiskene :P
Men kan se om jeg får tatt bilde av han i morgen.
Plussmedlem
Så lenge fisken ser ut til å være i fin form og denne "sykdommen" ikke smitter på de andre, ser jeg ingen grunn til å sette ham i karantene eller avlive ham. Den skjoldete fargen kan godt komme av en liten slosskamp han har hatt, eller en skade som følge av at han har svømt borti noe. Fisk, lik mennesker, får arrvev på sårområder og dette kan forklare avfargingen.
Det er ikke et gråaktig skjoldete lag på fisken? Da kan det være sopp.


-Tim
Jeg har sett flere tilfeller med sopp på bilder og lignende, og jeg syntes ikke det ser ut som sopp. Jeg tenkte på en bakteriell-infeksjon, eller hva de klte det på den engelske siden, men da de andre fiskene ikke har blitt smittet eller har noe lignende vet jeg ikke...

Men tror jeg bare satser på at han inntil videre er "frisk" men har bare fått noe juling, så håper jeg at det gror av seg selv

Jbl har en bra lenke med bilder av forskjellige sykdommer.

Jeg har revurdert fisken, og jeg kan tro at det er sopp jo... Nå er fisken ikke svart mer, den er grå :P i hvertfall nesten. All fargen er skjoldet av, så jeg tasr sjansen for at det er sopp. Ligner litt på http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=3&GalleryId=2&klickedPic=003_j bare ta i forbehold at min fisk er/var svart så det syntes enda tydligere.
Det er bare det at han har ikke det "soppete" laget, han er mest av alt skjoldete... Tror jeg da. Ser ikke sånn muggaktig sopp.

Ok, jeg har aldri hatt sykdom i karet før, hva gjør jeg?
Jeg må vel kjøpe medisin hos dyreforretningen, og følge bruksanvisningen, men er det noen forhåndsregler jeg burde tenke på?
Og hva med kullfilteret, skal jeg bruke det etter medisinering? I så fall må jeg kjøpe nytt..
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap