Akvastabil.... ikke fullt så stabil?

Har akkurat renset og fikset 2 akvarier av typen Akvastabil.
Et på 375 L og et på 250 L.

Etter jeg hadde fylt opp vann i 250 L hørte jeg en rar lyd...
Jeg hadde da bøyd meg ned for å plukke opp en boks med fiskemat som hadde falt på gulvet under rengjøringen (med lokket på heldigvis), da jeg snudde meg og så på den øverste rammendelen på fronten.

Den buler ut på midten, akkurat som om hele akvariet skal til å sprekke via fronten.
Jeg ble skikkelig svett og bare ventet på et diger plask.

Det jeg lurer på er; er det mulig at et akvariet som er bygget for 250 Liter
plutselig gir etter?
Akvariet er sikkert 7 - 8 år gammelt tror jeg.
Har det muligens vært et midtstagg eller hva det heter som nå er blitt fjernet? Jeg mener en glasstang som går tvers over den ene langsiden til den andre. Hørt at akvarier buler på den måten du beskriver om denne fjernes, og så kan den sprekke. Er det tilfelle ville jeg tappet ut vannet og satt den på igjen.
Vet ikke om jeg har en slik "glasstang" og sette tilbake på plass.
Har den falt av når jeg fylte vann?

Kanskje det aldri har vært noen stang der, men jeg har aldri lagt merke til det.
Kjøpte akvariet brukt for 2 - 3 år siden.

Hvis jeg tapper ut mesteparten av vannet, tror du jeg bare kan presse rammen inn på plass eller vil dette være en dårlig idè?
FishBr33d3r
Vet ikke om jeg har en slik "glasstang" og sette tilbake på plass. Har den falt av når jeg fylte vann? Kanskje det aldri har vært noen stang der, men jeg har aldri lagt merke til det. Kjøpte akvariet brukt for 2 - 3 år siden. Hvis jeg tapper ut mesteparten av vannet, tror du jeg bare kan presse rammen inn på plass eller vil dette være en dårlig idè?



Veldig dårlig ide.

karet må tappes ned så mye at det ikke buler, og så må det limes på en avstiver. Det må IKKE stå i spenn når det blir limt.


-Tim
Tim
Veldig dårlig ide. karet må tappes ned så mye at det ikke buler, og så må det limes på en avstiver. Det må IKKE stå i spenn når det blir limt. -Tim


Hva kunne jeg feks brukt som en avstiver?
Aluskinne som er der originalt eller en innvendig glasslist som ligger vanrett og langs glasset. Slik som på helglass.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap