Rengjøring + problem med alger

Hvordan rengjør en stenene på bunnen? Og skal en av og til bytte ut alt vannet i akvarie for å få det ordentlig rent igjen? såfall, hvordan gjør en det?

Har også nylig fått et problem med alge som legger seg på plantene, glasset og stenene på bunnen. Så det hadde skjedd etter jeg kom hjem fra ferie, der jeg ikke hadde byttet vann 2-3 dager senere enn jeg pleier. Hvordan kan en bli kvitt dette?
Hva slags alger er det snakk om? Er det et grønt belegg, eller er det tråder?
Ok

Det skal ikke være nødvendig å bytte alt vannet, nei. Det kan istedet gjøre at fisken sliter på grunn av store endringer i vannverdier/temperatur, og kan ødelegge balansen i karet.

Sånn generelt sett synes jeg litt alger bare gjør akvariet mer naturlig. Om du ser på bilder fra naturen der mange akvariefisker kommer fra, er det ofte få eller ingen planter under vann, men alger er det der. Når jeg satte inn noen steiner i det ene karet mitt, bare ventet jeg på at de skulle bli litt grønne, så det hele kunne se litt mer naturlig ut, og ikke så "nytt".

Så, alger på steiner lar jeg være, mens alger på glasset gnir jeg vekk med en dott hvit filtervatt når jeg bytter vann (hvis det er behov, ellers venter jeg til neste gang det er vannbytte).

At du har fått alger på plantene er ikke så kult. Vil tro det har noe å gjøre med at du har vært på ferie. Ga du de såkalt weekendfôr, eller hadde noen til å mate fiskene mens du var borte? Da kan du ha fått en oppblomstring av alger fordi næringsinnholdet i karet har økt. Noen litt tettere vannbytter enn vanlig fremover vil fjerne overskuddsnæringen, og algene vil mest sannsynlig forsvinne av seg selv etter hvert
Var bare borte i litt over en uke, så ga de mat før jeg reiste og når jeg kom hjem. Så de fikk ikke noe slags mat mens jeg var borte.

Takk
Har du latt lyset stå på mens du var bortreist?
Ordnet det så det gikk automatisk på 8.00 og av 23.00.
8 - 23 er nok for lenge, så det kan være derfor du har fått en algeoppblomstring. Plantene klarer ikke å nyttegjøre seg av lys mer enn i 10-12 timer hver dag. Alt over det kommer bare algene til gode.

Jeg har timere på mine akvarier som gjør at lyset står på i 10 timer hver dag, og det fungerer veldig bra her


Et tips.. Du kan jo skaffe deg noen algespisere til å hjelpe deg til å ha kontroll på algene. Hvis du har, kan du kansje skaffe deg et par til. Der er jo mange intresanne skapninger i den verdenen. PS, men du bør forvisse deg om at du ikke ender opp med en av de sortene, som kan bli monster på 50-70cm som voksne..

Lykke til


Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap