Stein i akvariet

Er det noe som vet om det går ann å bruke slaggstein i akvariet?
Tror de kunne gjort seg i mitt 375L akvariet, men jeg er usikker på hva den steinen inneholder og om det er noe giftig eller noe som ikke er bra for fisken.
Noen som vet?
Det ville jeg absolutt ikke gjort.

Slaggsteinen er jo per definisjon søppel fra gruvedriften - og kan egentlig inneholde "hva som helst" av stoffer som har hatt en nyttefunksjon i å få malmen ut av bergarten. Kanskje er det også rester av kobber igjen i slagget, om ikke utvinningsprosessen har fått med seg absolutt alt.

Resultatet kan være død og fordervelse i karet
Det var egentlig det jeg trodde jeg og, så da er det nok best å ikke bruke det da ja, synd for de er ganske dekorative og i alle mulige fasonger, i hvertfall de vi har her.

Takker for svar
Det er jo selvsagt bare "synsing" fra min side og ingen fasit - og alle må få gjøre hva de selv ønsker - men da fikk du i alle fall svaret på hva jeg (ikke) ville gjort, og hvorfor.

Det finnes forøvrig masse fin stein der ute, så du finner nok noe som blir fint i akvariet likevel Hva med å finne seg et elveleie med "rullestein" å bruke i akvariet?
Blir nok ikke så jeg kommer til å bruke de nei, tror nok de inneholder for mye farlige stoffer for fiskene, så jeg får ut å gå litt og se om jeg finner noen andre som egner seg bedre. f.eks "rullestein" som du sier.
Det kommer veldig ann på hvilken type "slagg" det er snakk om. Men de aller fleste typene inneholder mye jern og metaller som passer dårlig i et lite lukket vannmiljø.
Det er slagg etter gruvedrifta som var her før i tien, så det er nok alt mulig rart i de og egner seg nok ikke i et akvarie nei, så det er nok best å holde seg unna de og ikke risikere at fiskene blir forgiftet av ett eller annet og dør.
Synd for de hadde blitt fine i akvariet, men, men jeg får ut å finne noe annet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap