Dør algene når karet står brakk?

Har ikke vært aktiv med karene mine på noen år, så føler meg som nybegynner igjen på en del ting
(Fant heller ikke ut hvor algespørsmål hører hjemme, fikk kun treff på artikler når jeg søkte, det var da rart?)

Men uansett, mitt spørsmål:

Har et kar som har vært brukt og skal brukes igjen, som rekekar. Men det var noe så usannsynlig mye alger i det når jeg fikk det tilbake etter utlån. Det har nå stått brakk noen uker og jeg skal skrape ut så mye jeg klarer av pumpe og utstyr inni der. Men vil restene være døde, eller vil de bare fortsette å gro igjen når jeg setter det opp på nytt? Hva må jeg i tilfelle gjøre for å bli kvitt dem?

Jeg ville tømt det og vasket det godt med egen akvarieoppvaskbørste og vann.
Som jeg skrev, karet har stått tomt en stund og jeg skal fjerne så mye jeg får til (det er jo uansett viktig visuelt sett), det var ikke spørsmålet

Men det var usannsynlig mye alger i det, både penselalger, grønnalger og BGA som jeg kjente igjen, muligens enda flere også :p Det hele var en stor grønn mølje...

Derfor lurer jeg altså på om algene har dødd av å ha stått tørt denne perioden? Om ikke, hva kan jeg gjøre?
Husker å ha lest at man kan mørklegge et kar for å kvitte seg med alger, men det gjald vel kar i drift? Og vil det drepe de 100%? Grunnen til at jeg lurer er at jeg rett og slett ikke bryr meg om å sette det opp igjen om jeg ikke får begynt helt på nytt.
Vil tro at algene dør når det er tørrlagt, så du kan sikkert bruke det omigjen=)
Jeg er litt vanskelig sånn, vil helst ikke bare tro - jeg vil vite

Så er det noen som gjør det?



(Jeg har søkt flere ganger, på forskjellige ting, men får bare 0 treff i forumet. Er det noe galt med søkefunksjonen? Eneste som kommer opp, er treff i artikler.)
Heisann

Nå er ikke jeg noen ekspert, men vil også tro at tørrlagte alger vil tørke ut og dø over tid...
Uansett hadde det kansje vært lurt å kjørt en liten kjemisk algekur før oppstart?
Fant en link som omhandler alger her http://www.aquariumalgae.blogspot.com/

Og forresten, Det er et eget underforum for alger under forumet for "planter"

Og du har rett søkemotoren for forumet er trøblete for tia
Er noe galt med søkefunksjonen ja, regner med at en administrator fikser dette så snart sommerferien er over.

Mente at jeg vet at algene dør, de må jo ha vannet de får næringen fra, samt for å ikke tørke inn. Ihvertfall når du har vasket dem vekk.

MEN, jeg kan ikke garantere at du ikke får alger senere. Ikke fordi det var overgrodd nå, men fordi det kan skje i alle akvarier. Skrev derfor tror for å ikke bli skyldig om det skulle skje:P
Hehe, da vet jeg det - og at de kan komme senere igjen skjønner jeg altså, men ville ikke starte opp et kar som allerede var i "minus" om dere forstår. Vil ikke klare å vaske bort alt, siden det er inne pumpen og i filtersystemet osv.
Tror jeg langt bak i hodet innbiller meg at jeg har lest noe om at alger kan overleve i utrolig lang tid selv uten vann. Men da blander jeg det sikkert med noe annet..

Tror jeg for sikkerhetens skyld skal sjekke ut det med kjemisk algekur, siden det nå ikke er noe annet som kan stryke med oppi der :p

Takk for svar dere - og tipset om underforumet, tenkte ikke på å se etter der.
bare påpeke at jeg skrev etter en tid Vet ikke hvor lang tid det tar for de å tørke ut å dø :P hehe

Lykke til
Er de tørre lenge nok vil de nok dø. Men skulle det vise seg at det ikke var tørt lenge nok likevel, tror jeg ikke du ville plagdes med alger om du fulgte vanlig rutine for stell av akvarier, jevnlige vannbytter og ikke for mye lys. Får man akvariet helt gjengrodd er det noe som er gått galt, enten er filteret dårlig, eller så er det mye lys, mye foring, eller manglende vannbytter. Planter konkurrerer også ut algene.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap