Kjønn på fisk

jeg har diverse fisker, og lurer på hvordan man kan se kjønnet?
fisk:

guppy
neontetra
black molly
kuhlii-ål

hvet hva slags kjønn guppyene mine er, men lurer på hvordan man se det på de andre
Guppy og molly: Hannen har gonopodium (slags penis), Hunnens bukfinne er vifteformet
Kuhlii-ål: Hunnen blir rognstinn og derfor litt tjukkere

Neontetra vet jeg ikke
På Molly ser du det på samme måte som med guppyene; hunnen har en vifteformet gattfinne, mens hannens gattfinne er presset sammen til en spiss (spissen heter gonopodium).

På kuhliiålene tror jeg det er veldig vanskelig å se forskjell på kjønn, med mindre du får en som blir rognstinn. Eggene er grønne, og det kan da være mulig å se disse gjennom huden på magen. Disse er ikke enkle å få yngel på i akvarium, (det har skjedd, men det er bare noen få rapporter om det) så sånn sett spiller det ingen rolle.

Neontetraen... vel, hunnene er rundere rundt magen, mens hannene er slankere. De må vel være tilnærmet fullvoksne før du ser forskjellen. Dette er heller ingen enkel art å få yngel på, selv om folk har klart det
hva slags fisk er lette å få yngel på??

bortsett fra guppy
En del corydoras, en del dvergciklider, palettciklide og sebrafisk er i hvert fall de jeg kommer på i farten som er ganske enkle å få i lek. Pluss levendefødere da, selvsagt, som guppy og molly.

Men, uansett art så krever oppdrett alt fra litt til mye arbeid - og plass. Gode og korrekte vannverdier, variert mat, noen trenger et eget akvarium til selve leken, eller eggene må plukkes ut og has i eget kar, og yngelen trenger god plass til å vokse opp.

Oppdrett er en utfordring hvis du bare har et akvarium og heller ikke har mulighet til å skaffe fler
jeg har fire kuhlii-åler, og to av dem har er rød, lang stripe midt på gråppen og er større en dem andre. Har det noe å si?


Hvis du lurer på kjønnsforskjeller på fisk, kan det vere lurt å slå den opp på fiskebasen. Det står som regel på faktebladet under hver art hvis kjønnsforskjellen er kjent, eller den er ukjent. Hvis der ikke står noe som helst, kan man jo alltids spørre på forumet. Det kan jo hende at noe vet alikevel. Men det er klin umulig å gi noen tommelfingerregel på å finne ut kjønnene, siden det er såpass store variasjoner mellom artene. Man har alt fra tydelige skilnader av forskjellig slag, til de artene ingen kan si forskjellen uten et laberiatorie.


Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap