Fisketips til nybegynner

Har akkurat arvet en 26 liters Wromak, men aner ikke hva jeg skal ha oppi. Tenkte kanskje en tetra stim og noen guppier. Pluss en malle selvsagt. Andre forslag? Grønn som jeg er har jeg kjøpt ti kirsebærreker, og håper de vil trives.. Hmm..
Med reker er det en del fisk du ikke kan ha, som foreksempel guppy. 26 liter er også ganske lite. Hadde jeg vært deg ville jeg kun hatt rekene i karet, og kanskje en eplesnegle eller to for å ta seg av algene.
Har filteret sått i noen uker?
Eller bare tok du i vann og satt in reke med engang?

Og trur du bare burde ha rekene der,ikke noe annet
Filteret har stått i en uke nå, med gammelt filter i. Trodde det skulle bli grumsete men har aldri blitt det. Rekene er kjøpt, men får de ikke før helga, så det er nesten to uker med bare vann i akvariet. Håper det holder.
Nja, det skal jo stå 3 til 4 uker.
Og reker trenger ganske bra biologisk filtrering.

Men ta en del vannbytter og fór lite de første ukene.
Så trur jeg det skal gå bra
vel, har selv erfart at det holder at akvariene står i 2 uker.. jeg har ikke hatt noe problem, har bare hatt oppi filterguffe fra annet kar.. men missJ sa jo at det var gammelt filter oppi, så da går det nok bra.. men ville ikke satsa på noe fisk i så lite kar
Med filtergugge kan man ha oppi tidlig, men hvis pumpa har vært av i flere timer er meste av bakterier døde, og da er man tilbake på start.
29l er utgangspunket, saa forsvinner det litt vann i mengde sand, planter og ting. Da sitter man igjen med kanskje 20l, det er litt lite til fisk, men enkelte arter kan trives, feks de smaa boraras brigittae.
Evnt er det en flott strls for aa holde paa med reker og snegler.

Prov deg frem med kirsebaer, naar du faar til disse kan du gaa over til vanskligere typer reker. Her finnes det masse spennende. Svarte, hvite, rode, gronne, gule, flere farger, striper osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap