Hvorfor dør de??

har fått et akvarium for en stund siden, og pompa har blitt innkjørt. men så plutselig på fredag kveld, døde det en hann guppy. og litt etter på døde det tre jente guppyer og en kuhlii ål. og i dag fant jeg en til kuhlii ål død men hvorfor dør de? vann verdiene er perfekte men hvorfor dør dem?
Har du utelukket sykdom? Og hva tester du vannet med? Strips eller dråper?
Sara Beate
har fått et akvarium for en stund siden, og pompa har blitt innkjørt. men så plutselig på fredag kveld, døde det en hann guppy. og litt etter på døde det tre jente guppyer og en kuhlii ål. og i dag fant jeg en til kuhlii ål død:( men hvorfor dør de? vann verdiene er perfekte men hvorfor dør dem?



Du sier pumpa di er innkjørt... Hvor lenge har den da gått i karret ditt? Kuhlii ål kjenner jeg ikke mye til, men Guppy er vel kjent for å krepere for det minste. Ikke mye som skal være galt før dem flyter med buken i været. Vann verdier er perfekte sier du... Hva har du målt og hva har du målt med? Anbefaler deg dråpetest og IKKE sticks
hvet ikke hvor lenge den har gått på, men en stund hverfall. så kjøpte jeg noen fisker, og de larte seg leenge. så kjøpte jeg flere etterhvert. men så plutselig dør de bare?


sticsene er litt gamle....
Hvis det ikke er sykdom, så er det nok ammoniakk eller nitrittforgiftning vil jeg tro? Har du mye fisker i karet, hvilken pumpe har du til hvor stort kar, og satte du inn mange nye fisk på kort tid?

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å ta et vannbytte på 50% nå med en gang, og deretter gjøre dette minst en gang hver dag. Vil anbefale deg å kjøpe dråpetester, siden strips er nesten like nøyaktige som "gjetteleken"
jeg byttet til sand i uka, og måtte jo ta alt vannet ut, og derfor fiskene ikke klarte seg



men han er jo ingen expert
hvis alle dør, begynner jeg bare på nytt......
Tviler på at fiskene dine døde av at alt vann ble byttet ut, med mindre du bare puttet dem i kaldt vann uten at det hadde fått riktig temperatur.
Var filteret av mens du holdt på, i såfall hvor lenge?
Har du noen gang vasket filteret, forklar hvordan du gikk fram.
Du har også ganske mange fisk i et lite kar, hvilket filter har du? Er du sikker på at det var stort nok til så mange fisker samt akvariestørrelsen?
Og satte du inn mange fisker på en gang?
Og jeg spør igjen, er du sikker på at det ikke er sykdom?

Når man har dyr har man et ansvar for å finne ut hva man gjør galt hvis noe skjer. Istedet for å tenke at det bare er å begynne på nytt, må du gjøre en innsats for de du alt har. Dette også for å forhindre at du gjør samme feilen på nytt.

Vil som sagt anbefale deg å bytte vann minst en gang per dag til du får testet vannet med dråpetester og være sikker på at vannet er som det skal.
Grusen utgjør en del av den biologiske prosessen. Sand ikke så mye, da den er mye mer kompakt.

Når du fjerner all grusen på en gang, så minsker du nedbrytingsevnen til systemet ditt kraftig. (kommer jo så klart ann på forholdet mellom grusen og filteret)


-Tim
Sara Beate
hvis alle dør, begynner jeg bare på nytt......



En slik uttalelse provoserer meg kraftig, selv om du kun er et barn Sara Beate. Om det er en fisk, en hund, en katt eller et menneske, har alle rett på et liv. Er det du som har akvariet er det nettopp du som har ansvaret for å legge forholdene best til rette slik at fiskene trives og har et liv som er verdig. Du bør sette deg inn i ting før du begynner med det og basen her på AF har det meste av opplysninger du trenger. Så ikke bare si som du sier:
hvis alle dør, begynner jeg bare på nytt.....
Sara Beate
har fått et akvarium for en stund siden


Tidsbegrepet til folk kan være så mangt. "For en stund siden" sier oss ingenting. Og når du skriver at du ikke vet hvor lenge filterpumpen ble innkjørt, bare at "hvet ikke hvor lenge den har gått på, men en stund hverfall".... ja, da gjør du det så godt som umulig å få hjelp. "En stund", hva i all verden er det? Tre dager? To uker? En uke? To måneder?

Du må ha mer eksakte ting å komme med, dersom noen her skal greie å nøste opp i problemene dine og finne ut over internett hva som kan være galt i akvariet ditt.

Og kast de stripsene du tester med i søpla - de er ikke verdt papiret de er trykket på en gang. Og når du i tillegg skriver at de er "gamle"... da har de sikkert gått ut på dato i tillegg.

Jeg så at akvariet ditt i profilen ble registrert her på Akvaforum helt i slutten av juli. Det så fullstendig nytt ut på bildene, grått vann som nettopp er tappet i og nyplantede planter. Er ikke akvariet ditt eldre enn dette? Satte du det i gang i juli?
Bildene av et par guppyhunner i det akvariet viser syke fisk. De er avmagret og har begynt å få den bøyde ryggen.
for og være helt ærlig med dere mona og loffa så synes jeg dere skal tenke dere om, da tenker jeg måten dere ordlegger dere på i forhold til en 13 år gammel jente som forsøker. så kan dere heller begyne fra start og fortelle henne hva hu skal gjøre. hva hu trenger og vise henne til artikler osv der ting står skrevet. for allt vi veit kan hu blitt lurt på butikken og fått syke fisk derfra. det er ikke riktig og ta den enkle veine som hu sier men vi voksne skal tenke oss litt om hvordan vi ordlegger oss. mona synes du rett og slett er for direkte og bruk heller en mildere tone der du forklarer hvorfor hu skal kjøpe dråpetester osv.
basen på AF er full av feil så ville ikke anbefalt den som base for kunnskap i vertfall. spes med tanke på litt spesiele fisker osv.
Plussmedlem
loffa
En slik uttalelse provoserer meg kraftig, selv om du kun er et barn Sara Beate.


"En slik uttalelse provoserer meg ikke ettersom du kun er et barn, Sara Beate", burde egentlig vært ordene dine.
Evolution
basen på AF er full av feil så ville ikke anbefalt den som base for kunnskap i vertfall. spes med tanke på litt spesiele fisker osv.


Er ingen baser som er perfekte, da det meste som er lagt inn i slike baser bygger på erfaring og ikke vitenskap. Men jeg vil heller anbefale basen fremfor å ikke lese det som står der. For er mye bra som også er lagt inn.
jeg er bare vedlig lei meg for at de dør. og sefølgeli er jeg glad i fiskene mine! men takk for svar. skal høre litt i dyrebutikken også. dere trenger ikke å skrive mer i denne tråden....
Dersom alle fiskene dine er døde ville jeg tømt karet for vann, vasket filteret grundig og innkjørt pumpen på nytt. Innkjøring av pumpen tar 4 uker. I og med du byttet sand mister akvariet bakterier som er bra å ha. Dette kan være grunnen til at fiskene dine døde. Var det etter at du byttet sanden at fiskene begynte å dø?
Sara Beate
jeg er bare vedlig lei meg for at de dør. og sefølgeli er jeg glad i fiskene mine! men takk for svar. skal høre litt i dyrebutikken også. dere trenger ikke å skrive mer i denne tråden....

Ja det er trist når fiskene dør. Men hvis jeg var deg ville jeg latt akvariet gå sånn som det er nå. Uten fisk og bare med de sneglene. Ta et vannbytte og kjøp deg dråpetester for de er mest pålitelige. Sjekk og bytt litt vann hver uke helt til det har gått 4 uker. Da kan du prøve å sette inn fisker igjen. Karet trenger fred og ro til å gå seg inn igjen. Ikke gi opp selv om det butter litt imot i starten , det er bare en erfaring å ta med videre. Vi har alle gjort de samme feilene . Så stå på jente dette klarer du...Og bare spør hvis du lurer på noe, ingen spørsmål er dumme husk det...)
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap