Kjøpe kar

Hei. jeg har tenkt å starte opp en hobby med å skaffe meg et passelig akvarie. Har kjøpt et 43liter som vi har på badet som pynt over toalettet. Ble bitt av basillen og nå vil jeg ha et større som ikke krever så voldsomt mye mer en de nødvendige vannbyttene i ny og ned. Jeg ønsker egentlig et akvarie som klarer seg mye av seg selv. Og da lurte jeg på hvilken sammensetning av fisk som er lurt å ha. Tror jeg vil ha et slags amasonas tema der jeg har fisk fra sør-amerika.
Dette har jeg tenkt ut så langt:

En stim av neon/kardinaltetra
Kanskje noen molly eller platy
Ciclider, noen tips?
En liten stim av bunnfisk som "ottoer" eller lignende

Men vil egentlig ha gode tips og forslag.

Så en ting til. Jeg ser for meg ett akvarie fra 180 til 240 liter, er 60 liter stor forskjell når du har et akvarie i denne størrelsen.
Er det stor forskjell på filtrene, hva er best? Eheim? Utvendig eller innvendig filter, stor forskjell?
Hei og velkommen til AF!

De aller aller fleste akvarier klarer seg med det regelmessige vannbytte. Legger du på 1 ekstra minutt samtidig som du bytter vann, har du tørket over innsiden av frontglasset for å holde det fritt for grønne prikker også.

Det er sjeldent at et akvarium trenger noe stort mer enn dette, med mindre det er overbefolket eller det blir overfôret, eller filteret er for lite.

Jeg har ikke erfaring med såpass store kar, siden jeg ikke har plass eller behov for det, men generelt sies det jo: "kjøp så stort du har plass og råd til". Jo større kar, jo enklere er det å holde stabilt og i orden. Så sånn sett - har du plass og råd til et på 240 liter - gå for det

Til et akvarie på denne størrelse, være seg 180 eller 240 er det absolutt utvendige filter som gjelder. For å holde en god vannkvalitet er det ikke så mye liter per time som gjelder, men hvor mye plass det er til filtermateriale, siden det er der de gode bakteriene skal bo. Og det er plass til veldig mange flere bakterier i et utvendig enn et innvendig, selv om liter/time ikke nødvendigvis er større.

Så jeg anbefaler et utvendig filter. Plukk et som er anbefalt for akvarier dobbelt så stort som ditt - produsentene har det med å overdrive kapasiteten på filtrene sine

Eheim er et utrolig bra filter - men koster deretter. Samtidig er et filter så avgjørende for om du har et problemfritt akvariehold, at det er ikke på filteret man sparer penger. Når det er sagt - det finnes flere gode utvendige filtre som er rimeligere.

I et 180 eller 240 liters kar er det uante muligheter når det gjelder fiskesammensetning. Synes du er på god veg til å finne noe som funker bra

Jeg må jo få snakke varmt om dvergciklider - Apistogramma. Stor fisk i liten kropp!
Du kan jo ta et søk i fiskebasen og se om du finner noe du liker.
Ja, ok. Når det gjelder Ciklider tror jeg gjerne jeg skal gå for Kakadue.
Men jeg lurer på en ting. Hvis jeg kjøper et brukt akvarie som er i drift, hvordan gjør jeg det med filter og sånn når jeg skal transportere det hjem? Holder det med å ha filtrene i en pose med akvarievann? Og hvor lenge kan de stå uten gjennomstrømming før bakteriefloraen blir ødelagt? Er det lurt å kjøpe enzym tabletter som en skal ha i filterhuset?
Det finnes ingen tidsfrist når det gjelder avslåtte filtre. Det er ikke slik at etter x minutter eller timer så legger alle bakteriene seg på rygg og dør

Det sies vel at en time avslått går greit, så lenge alle svamper holdes våte og ikke tørker ut. Mer enn en time, og du risikerer at bakteriene begynner å dø, jo lengre avslått, jo større sjanse.

Skal du kjøpe brukt, er det greit at det ikke er så langt å kjøre. Sett opp en bøtte vann hjemme hos deg som holder hvert fall et par-og-tyve grader før du reiser og henter karet. Den du kjøper av må la filteret stå og gå hele tiden.

Filteret er da det siste dere plugger ut før du "kaster deg i bilen" og kjører hjem. Bær filteret inn som det første du gjør, og sett det i bøtta med vann og start det. Da har du kjøpt deg bra med tid, siden filteret kan surre og gå i bøtta mens du ordner selve akvariet

Jeg gjorde det slik i sin tid når jeg kjøpte brukt kar, og det gikk som smurt

Hos meg gikk filteret i bøtta (et utvendig filter, så det var utblås og innblås som var stappet ned i bøtta) i ca et døgn, slik at vannet jeg fylte i karet fikk tid til å varmes opp med varmekolber
Ok, takk for gode tips. Men hvorfor ikke helle temperert vann i akvariet med en gang? Det var vel før i gamle dager at det var kobberrør på varmtvannet som gjorde at du fikk med "stoff" som du ikke ville ha i vannet.... Eller er det andre grunner?
Dette med å bruke vann fra varmtvannstanken er et diskusjonstema innen akvaristikken. Noen gjør det og har ikke problemer, andre gjør det ikke. Det er usikkert om hvorvidt det er skadelig eller ikke - eller kan være det på et eller annet tidspunkt.

Jeg har aldri sett hvordan en varmtvannsbereder ser ut inni, men de som har sett inni en kan fortelle at det er ganske mye dritt som ligger på bunn. Leste om en som tømte ut sin for å bytte den, og de siste literne som kom ut var helt svart vann.

Slikt høres ikke fristende ut, for ikke å snakke om å ta lunkent vann i springen og drikke det - det er jo så dødt! Hvis ikke jeg kan tenke meg å drikke vannet, da tenker jeg at ikke fiskene mine vil like å bo i det heller. Men godt mulig jeg er for forsiktig, så jeg skal ikke diktere hva du bør gjøre angående dette
Hvordan får en et utvendig filter til å gå? Har handlet et Eheim 2224 pro men får det ikke til å "suge". Noen gode tips? Kjøpte det brukt og har ingen bruksanvisning.....
Plussmedlem
Noe som også er bra med Eheim er hjemmesiden deres.
Der finner du også bruksanvisninger
Ja Eheims hjemmesider eller youtube
Ok folkens, da har jeg fått meg nytt akvarie som er oppe og går. Kjøpte et 180 liters Juwel Vision og har en Eheim 2224 utvendig pumpe til å filtrere det hele. Tror det skal fungere bra. Men har et par spørsmål her:

1. Det fulgte med litt korte slanger til pumpen sånn at jeg har innløp og utløp i samme hjørne. Hadde det ikke vært en fordel og hatt innløp i det ene hjørnet og utløp i det andre hjørnet på langsiden?'

2. Fikk med noe filtervatt og noen plastkuler med hull i, samt noe "torf pellets" som jeg regner med er jordkuler på tysk. Hvordan skal dette stå i de forskjellige kassettene for best mulig filtrering. Nå har jeg plastkuler nederst med noe filtervatt oppå og filtervatt, "torf pellets" og filtervatt i den øverste kassetten. Fungerer det? Skal på zoobutikken idag og kan kjøpe mer filtermateriale hvis det trengs?
Hei

Og gratulerer med nytt kar og litersyken . Jeg tror at det ikke gjør så mye at innsug og utblås er på samme side /hjørne. Pass bare på at utløpsdysene på utløpsrøret peker skrått opp mot vannoverflaten. Da vil du få en god sirkulasjon i karet, samtidig som du får en god bevegelse i vannoverflaten som sørger for nok oksygentilførsel. Når det gjelder oppsett av filter med materiale høres det bra ut, men jeg ville kanskje ha byttet ut filtervatten med blåsvamp, hvis det lar seg gjøre, da filtervatten går fort tett, og må byttes ut i alle fall 1 gang imnd. Du får ha lykke til med nykaret.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap