Ciklidesand og planter

Jeg holder på å lage til et nytt kar, og dette har jeg hvit, finkornet ciklidesand oppi.

Jeg har hørt at plantene helst ikke skal ha finkornet sand for å trives, for røttene får ikke nok luft da, og plantene vil råtne og dø. Stemmer dette?

Om dette stemmer, hvilke planter kan jeg da ha oppi karet mitt?
Jeg må jo ha noen planter der, det er jo definitivt best, er det ikke?

Dette ordner du med noen sandsnegler. De vender sand og graver i bunnen slik at plantene trives bedre. Mange har finkornet sand i karene uten at plantene tar skade av det. Mine kar har sand opp til 0,7 mm kornstørrelse om jeg ikke husker helt feil, og den er nokså fin.
Jeg er helt enig med Maretard Jeg har veldig fin sand i karene mine, og med sandsnegler er ikke plantene noe problem i det hele tatt.

Sandsnegler får du tak i her på forumet, de koster så og si ingenting (1 kr stykket sånn ca)

Men - jeg lurer litt når du skriver "hvit ciklidesand". Hva slags fisk har du planer om å ha i karet? Om dette er den sanden jeg tror det er, så er denne beregnet på akvarier med afrikanske ciklider; fisk som krever høy GH og høy PH.

Denne sanden endrer vannverdiene. Dersom du mener å ha sør-amerikansk fisk som trenger lav PH og lav GH så blir denne sanda helt feil for deg og akvariet ditt
Takk for svar!

Da er det bare å handle inn noen hurtigvoksende planter!

Jeg tenkte også å kjøpe meg noen eplesnegler til akvariet, de er så flotte, synes jeg Hva er forskjellen mellom sandsnegler og eplesnegler?

De fiskene jeg tenker å ha oppi karet mitt trenger en PH mellom 6,5-8.0, og en GH på 9-20 dH, så jeg håper det går greit.

Jeg vet ikke om det har så mye å si, men jeg tror kornene på sanden har en størrelse på 0,3 - 0,8 mm.
Det er eldorado cichlidesand jeg har oppi, en lekker og hvit sand. Tror sandkornene har en størrelse på 0,3 - 0,8 mm.
Gleder meg til karet er på G
Du kan lese om sandsnegler og eplesnegler i skalldyrbasen. Kort sagt lever sandsneglene nede i sanden hvor de spiser matrester og annet avfall som døde fisker og planter. Eplesnegler er først og fremst prydsnegler og algebekjempere, og er veldig glad i grøntfor som agurk, spinat og squash
Hva skal jeg søke på når jeg skal lete etter sandsnegler?
Får bare opp en eneste artikkel om det når jeg søker på "sandsnegle", men regner med at det finnes mange typer av denne
klikk p åder det står 1 treff i snegle/skalldyrbase. Da får du opp et faktablad om denne sneglen.
Hva slags fisk er det snakk om? De verdiene du nevner høres ut som standardverdiene som ligger inne på flere av artene i basen (det er ingen brukere som har lagt inn mer nøyaktige verdier).

Som en tommelfingerregel: er PH oppgitt å være fra under 7 (på 5 eller 6-tallet) og oppover, skal de ha lett surt vann og lav GH, og da er ikke ciklidesand det optimale. Er PH oppgitt til å være fra 7 og oppover, skal de ha høy PH og GH, da er ciklidesanden fin å ha.

Maller, corydoras, apistogramma og andre ciklider fra Sør-Amerika vil ha lett surt vann og lav GH, knapt målbar. Det er vel stort sett bare ciklider fra de store innsjøene i Afrika (Tangyanika og MAlawi) som vil ha så høy PH og GH som denne sanden kan gi

Sandsnegler kan du tenke på som "akvariets meitemark". De bor i sanden, graver rundt og snur og vender på den - det er derfor de er gunstige å ha i akvarier med planter. Dessuten spiser de matrester
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap