Temperatur

Skjønner ikke hva en trenger varmekolbe til, her sliter jeg med at temperaturen er i høyeste laget.(28-29 grader)
Går det an å få kjøpt kjølekolbe? Temperaturen i rommet er ca. 20 til 21 grader.
Det er ikke alle som sliter med varmen

Ellers er det nok mange, meg selv inkludert, som kobler ut varmekolben på sommeren, og kun har den i karet om vinteren. Og noen trenger ikke varmekolbe noen gang, hverken sommer eller vinter.

Det er mulig å kjøpe kjølesystem til akvarier, men det koster flesk (og jeg kan ingen verdens ting om det :p).

Det er billigere å vurdere hvor lenge lyset står på, og la det være avslått på den varmeste tiden av døgnet. Og la fôringsluker stå oppe. Du kan også bytte vann og erstatte vannet med vann som er kjøligere slik at tempen synker litt (om fiskene du har tåler en slik senkning i temp). Uten varmekolbe og med færre timer med lys, tar det en stund før tempen øker tilbake til utgangspunktet.
Man trenger ikke å bruke varmekolbe på sommerstid i Norge, på vintern derimot er det greit å bruke det slik at man kan holde en gjevn temperatur.

Om rommet har en temp på 20-21 grader, så kan jeg ikek skjønne at tempen i karet er 28-29 grader om du ikke bruker en varmekolbe innstilt på rundt 26 grader + da varmen man får fra lysstoff rørene. Så om du bruker varmekolbe nå, så kan du i utgangspunktet dra ut pluggen i veggen.

Det fins ikke kjølekolber, men kjøleaggregat og disse koster fra 3-4000 og oppover til 70000 om man har nok penger å svi av:P

øhhhh, da skal ikke jeg ha kjøleanlegg. Kolben er trekt ut for lenge siden men kan prøve å lufte litt samt ikke ha lyset på for lenge. Hvor mye lys skal det være minimum på et døgn?
Er vel heller snakk om maksimum av lys du trenger, mine akvarier får maks lys i 10 timer. Noe mere enn det er det ikke behov for.

Er kunn plantene som trenger lys og fiskene dine klarer seg helt fint uten:P
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap