Hjelp!!!

Forrige lørdag, altså for under en uke siden fylte jeg mitt nyinnkjøpte akvarium med vann, stein og planter. Dette skal da stå noen uker før jeg har i fisk. MEN i dag oppdaget jeg noe ekkelt. På bladene på den ene planten ser det ut som det er kommet brunsvarte hår....er helt sikkert ikke hår men de ser nesten litt pelsaktige ut. Planten vet jeg ikke hva heter men tror den er veldig vanlig i akvarium. Grønne lange blader. Men det er ikke det værste! Da jeg begynte å studere akvariet oppdaget jeg noe som ser ut som bittesmå snegler på glasset og på noen av plantene! Hva fillern er det?? Er dette noe som kan ha fulgt med fra butikken der jeg kjøpte plantene?? Eller er det noe som kan ha ligget i grusen? Akvariet kjøpte jeg brukt av min søster og grusen fulgte med. Hun hadde brukt den, men jeg skylte den veldig godt før jeg hadde den oppi.
Hva gjør jeg nå? Må jeg tømme ut alt vannet og vaske og styre? Hvordan blir jeg kvitt disse ørsmå dyrene?
Håper noen kan hjelpe, for kan ikke ha i fisk sånn som det er nå....
De bruke hårene på plantene er alger. Helt vanlig å få i nystartede akvarium, fordi det er ingen god balanse i karet enda.

Sørg for at lyset ikke er på mer enn maks 10-12 timer hver dag, og algene vil forsvinne av selg selv.

De små brune sneglene er... snegler, ja De kalles vel pestsnegler fordi de formerer seg så fort. Disse har veldig lett for å komme inn i akvariet med planter; enten som snegler eller som egg.

Ingen grunn til panikk, disse gjør ingenting galt. De snegler rundt og spiser alger og matrester og er egentlig ganske nyttige. Jeg har forskjellige typer pestsnegler i alle karene mine :p

Synes du det blir plagsomt mye av dem, kan du skvise dem mot glasset eller plukke ut de du får tak i. De er kanskje ikke veldig dekorative - men som sagt, de er ikke noen fare hverken for friske planter eller fisk. De er bare noen pittesmå renholdsarbeidere

Må bare legge til at akvarier ikke skal tømmes og vaskes helt rene. Et akvarium kan ikke sammenlignes med f.eks buret til en kanin eller hamster hvor renslighet er en dyd. Et akvarium er tvert imot et lite økosystem, som skal ha bakterier og andre små levende organismer for å kunne holde en naturlig balanse og god vannkvalitet
Sneglene har helt sikkert fult med plantene, det har det gjort med nesten alle planter eg har kjøpt, og de er ikkje skadelige, de er ganske grei og ha egentlig, de spiser avfall og slikt på bunnen av akvariet, hvis du har fin sand i akvariet ditt trenger du snegler som graver seg ned i sanden og hjelper så det ikkje danner seg metangass nedi sanden som fører til ille luktene akvariet.

Men hvis du ikkje vil ha disse sneglene så kan du kjøpe en prakt botia, de spiser snegler...

Men de gjør ikkje noe skade så det er ikkje farlig at de er i akvariet ditt.
men angående disse hårene du snakket om så har jeg ikkje peiling på ka det er.
FiskeAlex
Men hvis du ikkje vil ha disse sneglene så kan du kjøpe en prakt botia, de spiser snegler...


Vær snill å ikke anbefale praktbotia til nye akvarister helt uten noe forbehold

Praktbotia er en fisk som for det første blir diger og for det andre trives med å være i gruppe. Disse krever akvarier på minst 250 liter, og trådstarter kan jo ha fått seg en 30 liter for alt vi vet
Puh da kan jeg slappe litt mer av=) takk for rask tilbakemelding!! Tror jeg lar de sneglene være der jeg...siden de egentlig er ganske nyttige=) Lyset står på ca 14-15 timer hver dag, så jeg får begynne å slå av det tidligere på kvelden og se om det hjelper.
Har bare et 60L akvarium så det blir nok ikke den storfisken noen anbefalte med det første=)

Takk igjen for tilbakemelding, nervene har roet seg og hjertet slår normalt igjen=)
Hekta på fisk
Takk igjen for tilbakemelding, nervene har roet seg og hjertet slår normalt igjen=)


Hehe, det var godt å høre.

Hvis du ikke har sjekket det ut allerede, anbefaler jeg deg å klikke på "artikler" øverst på siden, og velge akvarieskolen. Der kan du lese om oppstart av akvarium og vannverdier mens du venter på at karet skal bli klart til fisk. Det ligger også en hel masse andre nyttige artikler der.

Under "kunnskap" finner du fiskebasen hvor du kan søke på fisk som passer i en 60-liter og begynne å planlegge hva slags fisk du skal ha.

Akvarier er en herlig og utfordrende hobby! Det er en god del å sette seg inn i, men det er jo perfekt å bruke ventetiden på
Blitt hekta allerede ja=) Lest mye om akvarium de siste dagene og i dag kom det bok i posten om emnet=). Har også sjekket ut hvilke fisker jeg kan ha i mitt 60L og da fant jeg fort ut at de fiskene jeg hadde tenkt på forhånd ikke egnet seg......men mange andre å velge blant da heldigvis! Veldig flott å ha en side som dette hvor man bl.a. kan spørre andre som holder på med dette og som sitter på mye kunnskap. Veldig glad for at jeg ble anbefalt denne siden!! =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap