Oppblåst sverddrager?

Hei har fått i hus noen sverddragere jeg er veldig usikker på hva det feiler.
Dem er VELDIG oppblåste etter foring.
den ene lå på rygg i går. Den var ikke død men slet noe helt hinsides med å holde seg rette veien i vannet. Satte den da i ett kar for seg selv. Nå svømmer den som den skal å ser ut til å ha normal adferd, MEN det ser ikke ut som den spiser.
Ser ut som den bare spytter ut maten igjen, det gjør da tydlighvis ikke di som er igjen i karet men blir unormalt store i buken.
Jeg ser også at den som jeg tok ut har noe skader på buken mulig skjell avfall (tror den den blei plaget litt når den lå å var dårlig i samme karet som di andre og hadde nok buken noe over vann til tider i går så tenkte kanskje den kan ha tørket noe), det er en til også som det ser ut som kan ha noe skjell avfall, men er MEGET usikker.
Nå har jeg sittet å lest om bukvasott eller hva det nå heter, ser ikke ut som alle er enige om hva det heter heller Men jeg får ikke det til å stemme heller for da skulle den ikke kommet seg igjen. Så dette er ett mysterium for meg..
Noen som har noen råd og tips til meg om hva dette kan være og hva jeg kan gjøre?

Og si meg er det tilfelle at det er fiskesykdomer som er smittsome overfor oss mennesker?
Nå snakker ikke jeg om å spise fisken da... nå snakker jeg om å håndtere fisk osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Johansen
Reklame for plussmedlemskap