Utskifting av pumpe.

Hei jeg har vurdert og skifte ut en innvendig pumpe i et Juwel 240 liter. Har lyst til og sette opp en Eheim Pro 3E utvendig pumpe. Har noen erfaring med og ta ut den innvendige pumpen mens akvariet er i drift? Det har hvert i drift i ca 8 mnd. Alle vannverdier og slikt har hvert helt suverene hele tiden. Vil jeg få det bedre og lettere ved og bytte filter?
Håper noen kan gi meg råd og vink når det gjelder dette.
hvor bra svar jeg kan gi deg vet jeg ikke men jeg har samme karet.

da jeg lurte på å fjerne pumpa inne fikk jeg beskjed om at den bare bare limt fast på noen punkter. du ser de sorte flekkene.

klarer du skjære over disse tror jeg ikke du trenger tømme karet for vann.

men åssen du skal få skjært veit jeg ikke, tynn kniv? piano tråd? nei er ikke sikkert gitt.
Ikke glem å kickstarte det nye tønnefilteret med all gørra du makter å skvise ut av Juwel-svampene. Du kan også klippe opp svampene fra Juwelfilteret og spre dem i en av Eheim-kurvene. Da har du garantert med deg bakteriekulturen, og byttet kan foregå samme dag.

Det er den eneste måten å gjøre det på hvis filter-byttet skal foregå samme dag. Ellers skal man aldri fjerne det gamle filteret samme dag som man setter inn det nye, for da mister man filterbakteriene.
bare å bruke en lang og skarp kjøkken kniv ( Fillet kniv f.eks) .... Får du løsnet de øverste så brekker du av de nederste....... Husk å kjøre inn det utvendige filteret først..... Har gjort det samme, karret virker veldig mye større med en gang...
Wow rakk jo så vidt og poste innlegget før svarene kom. Suverent
Hadde tenkt og kjøre den nye pumpen samtidig med det gamle noen uker. Fikk et tips fra en akvarie forettning her i Drammen.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap