Utålmodig;)

For ca ei uke siden satte jeg opp det nye karet mitt, og forstod det slik at jeg kunne "jukse" litt, altså fremskynde bakterieetableringen med å hente filtergugge fra en annen pumpe å ha oppi karet.

Jeg tok ut filtersvampen fra det andre akvariet mitt, og vred svampen direkte inn i filteret på den nye pumpa, og helte ellers en bøtte med veletablert akvarievann oppi det nye karet. Satte pumpa på, så den har gått noen dager, men fikk ikke lagt planter og en Mopani-rot oppi karet før i går.

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan ha fisk oppi?
Vanntestene ser fine ut, men jeg har bare strips å teste med, og de var visstnok ikke så pålitelige?

Tenkte å ta med vannprøver til en akvarieforretning til uka...
Siden du kickstartet filteret med innkjørt filtergugge kan du mest sannsynlig ha oppi noen fisk med en gang. Bakteriene dør dersom de ikke har noe å spise (planterester, fiskeavfall ++)

-Tim
Har du fått flyttet over nok bakterier, kan du sette inn fisk med en gang.

jeg har kickstartet filtere mange ganger, og satt inn fisk samme dagen uten problemer.

For å være sikker på at filteret har fått nok gugge, har jeg renset et godt innkjørt filter i noen liter akvarievann, og lagt det nye filteret i bøtta og skrudd det på. Da filtrerer det vannet slik at all "gugga" setter seg fast i det nye filteret. på 20 minutter har du et filter som både ser ut som, og fungerer som, det har surret i et akvarium i flere måneder

PS. Må jo legge til at jeg alltid er forsiktig med fôring i begynnelsen, og tester vannet innimellom. Du vet aldri før det har gått litt tid, om du fikk flyttet over nok gugge i forhold til den belastningen du har, så det lønner seg å følge med.
Takk for svar!!

Ja, da kan jeg slippe oppi et par barber nå med en gang

Tenker de blir glade da de har hatt et alt for lite akvarium frem til nå...

Det er ikke den fisken jeg skal ha oppi, men får bruke dem som innkjøringsfisk.
Inaktiv bruker
Kan jeg stjele tråden bittelitt?
Om man kjøper et brukt kar, og filteret allerede er fullt av gugge, må man forstatt ha den innkjøringsperioden?
Kommer an på hvor lenge filteret har vært slått av. Rundt en time bruker man å si går bra.
LindaM
Kan jeg stjele tråden bittelitt? Om man kjøper et brukt kar, og filteret allerede er fullt av gugge, må man forstatt ha den innkjøringsperioden?

Bakteriene dør hvis filteret er avslått for lenge, og da blir de en giftig bombe istedet.

Så spørsmålet er egentlig; hvor lenge stod det avslått? Er det bare snakk om et par timer eller så, går det bra. F.eks. hvis karet er i drift hos selger, og ikke tømmes før du kommer og henter det. Da er det bare å kjøre rett hjem med sakene og få filteret i gang så fort som overhodet mulig.

Men husk at du ikke bare kjøper et brukt, innkjørt filter... Du kjøper eventuell smitte også. Du kan risikere å få med alle slags fiskesykdommer samtidig, som smitter dine fisk. Smitten sitter i filteret også.
Jeg ville ikke gjort det, med mindre jeg kjente selgeren svært godt og visste med sikkerhet at det hadde vært friske fisk der tidligere.
Inaktiv bruker
Ok, jeg vil jo ikke ha noe sykdom i karet.. Da skal jeg skylde ut av filteret også, da?
Gaaah! Og jeg som har så dårlig tolmodighet.. Kanskje det er noen snille akvarister som vil sende meg litt gugge fra et friskt og fint akvarium, mot litt gryn -haha. nei, nei - jeg får vel bare smøre meg med tolmodighet, da.

Takk for hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap