Hjelp til kjøp av akvarie og fiskevalg

Hei!
Jeg lurte på om noen hadde noen tips til hvor stor akvarie jeg burde skaffe meg?
Jeg har lyst til å ha sommerfugl ciklide og evt malawi av noe slag, hvis det går?
Kan ikke ha noe større enn 405 liter, men har egentlig ikke råd til det heller. Hva anbefaler dere til den type fisk?
Hva er best å kjøpe, nytt eller brukt? Sett på de Wroomax (eller noe sånt) akvariene, er de ok?
Håper noen kan hjelpe meg =)
Jeg liker også begge de fiskene/fisketypene. Men du bør kanskje satse på 1 av dem. Jeg ville derfor valgt Malawi i din situasjon.

De trenger:
-Størst mulig akvarium (minimum 200, men betydelig større hvis du vil ha en del fisk i akvariet).
-Masse strøm i vannet.
-De raserer planter (hvis du er dyktig så er det noen planter som kan overleve under visse strenge forutsetninger, "but it's a long shot").
-De trenger hardere vann enn Sommerfugl ciklidene.
Tusen takk for svar! Tenkte jeg skulle titte litt rundt å se hva jeg syns er fineste. Har ikke sett så mange forskjellige malawier, men er veldig imponert av sommerfugl ciklidene..
Vet du tilfeldigvis hvem som er lettest for en nybegynner av de? Har hatt akvarie for lenge lenge siden, og det var 40 liter med guppy og neontetraer, så ikke veldig erfaren!
Er det noen butikker i Oslo område som har forskjellige malawier som noen vet om?
Hei på deg.

Det er mange ting å tenke på når man skal velge fisk og akvarie til de. Hvor store blir fiskene som voksne (husk at fisk du kjøper/ser i dyrebutikkene nesten alltid er yngel/ungfisk), hvor mye plass krever de? Noen fisk gjør lite ut av seg og er fornøyd med en rot å ligge under, mens andre fyker frem og tilbake hele tiden. Noen fisker er snille, andre er sinte; noen er temperamentsfulle og etablerer revir. Hobbyen vår har en enorm variasjon og det er noe av det mest spennende med den...

De to fisketypene du nevner er veldig flotte; dog kommer de fra helt forskjellige deler av verden og vannet der de lever er helt forskjellig. Sommerfuglcikliden kommer fra sør-amerika hvor elvene holder lav ph og vannet er meget bløtt. Malawi er en innsjø i Afrika, og som alle steder hvor vannet ikke renner ut, kun inn; og med mye fordampning, så blir vannet hardt (fullt av mineraler/salter). Phen i Malawi er også mye høyere enn sommerfuglcikliden liker.

Malawi er stort sett aktive fisker og de krever derfor litt plass. De blir stort sett mellom 10 og 20 cm i størrelse. Av den grunn vil jeg anbefale kar på 350-liter og større for Malawiciklider.

Sommerfuglciklidene er mindre og ikke så aktive. De trenger derfor ikke så stor plass, men de er derimot territorielle og blir aggressive når de har yngel. De må derfor ha noe plass, og det bør ikke være for mange av de i samme kar. For ett par vil jeg anbefale minimum 60 liters akvarium, men jo større jo bedre.

Wromak er ok, det samme er Juwel. Akvastabil er høy kvalitet (og pris).
Benedikte
Tusen takk for svar! Tenkte jeg skulle titte litt rundt å se hva jeg syns er fineste. Har ikke sett så mange forskjellige malawier, men er veldig imponert av sommerfugl ciklidene.. Vet du tilfeldigvis hvem som er lettest for en nybegynner av de? Har hatt akvarie for lenge lenge siden, og det var 40 liter med guppy og neontetraer, så ikke veldig erfaren! Er det noen butikker i Oslo område som har forskjellige malawier som noen vet om?


Malawi + sommerfugl blir full krasj og fiskesuppe, annbefales ikke.

Malawi finner du til meget gode priser på:


Når det gjelder å finne Malawi som går sammen er dette en kunst da mange av dem er ekstremt teritorielle og man risikerer blodbad. Så ikke bare løp og kjøp, spør heller her inne.
Min store favoritt er Sciaenochromis fryeri
Den var kjempe fin! Lyst på litt farger ihvertfall!
Går de forskjellige sommerfugl ciklidene sammen? Sikkert dumt spørsmål, men men.. Leste her inne et sted at akvarie burde stå i minst 4-5 uker før man putter opp i fisk, er det virkelig nødvendig med så lenge? Man blir jo så gira!
Ja, hørt om det merke, men tror jeg venter med å bruke så mye penger før jeg finner ut om akvarie er noe for meg,eller hva jeg skal si.
Tusen takk for alle svar!
Benedikte
Den var kjempe fin! Lyst på litt farger ihvertfall! Går de forskjellige sommerfugl ciklidene sammen? Sikkert dumt spørsmål, men men.. Leste her inne et sted at akvarie burde stå i minst 4-5 uker før man putter opp i fisk, er det virkelig nødvendig med så lenge? Man blir jo så gira! Ja, hørt om det merke, men tror jeg venter med å bruke så mye penger før jeg finner ut om akvarie er noe for meg,eller hva jeg skal si. Tusen takk for alle svar!


Absolutt nødvendig, om en ikke har veldig lyst på død fisk.... Bakteriekulturen i filteret er ikke tilstede før det har gått (minimum) den tiden (for den "usynlige fisken" i mellomtiden så filteret får noe å jobbe med). Finnes diverse startkulturer, de hjelper som oftest lite eller ingenting. Fisk som guppy osv vil ofte klare seg (hardføre fisk) men med vesentlig nedsatt livslengde.

Har Juwel,Wromak og Akvastabil, helt klart forskjell på kvaliteten men er kjempefornøyd med mine 3 Juwel karr, originalfilteret fungerer bare til normal belastning, siden jeg har en del yngel som fores hardt har alle 3 blitt suplert med ett innvendig fluval filter. Setter man reflektorer i dem blir lyset ok også så det er veldig greie karr å starte opp med (mye for penga)
Har 2 wromak karr (hadde 3 men solgte ett), de virker godt bygget, og er jo veldig bra på pris men synes de underdimensjonerer lyset litt for mye...
Takk for alle svar! Ble litt klokere da! Da er det bare å overtale samboeren at akvarie er moro, så blir det vel noe. Får vente til karet er klart og tenke litt på hva slags fisk jeg skal putte opp i. Takk for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap