Er guramien min gravid?

Hei :- )
Da jeg fikk mine to dvergguramier jaget hannen hunnen veldig mye i mange dager. Vi skulle kjøpe en til hunn, men det var ingen som hadde dvergguramier i nærheten.
Og for en liten stund siden sluttet hunnen å spise og hannen ble roligere og spiser egentlig ikke så mye han heller.
Og nå har hunnen blitt skikkelig tykk! Uten å ha spist noe.
Kan det være at hun venter unger?
Og lager hannen skumredet før hun skal legge egg, eller etter?

Tusen takk for all svar! :- )

hannen lager skumrede før hun legger egg. Men vær forsiktig med hunnen om hun er gravid for om hun er det og legger egg i redet så bli hannen voldsom aggresiv å kan rett og slett ta livet av hunnnen. Så følg med om han blir veldig agresiv igjen, mine guramier er og småkjukke hele tiden egentlig.
Men jeg har hatt egg på mine flere ganger..
Men her går det greit med damene når hannen vokter eggene, for mine lever i ett 540 liters kar, så plassen er stor.
Andrine :- )
Og for en liten stund siden sluttet hunnen å spise og hannen ble roligere og spiser egentlig ikke så mye han heller. Og nå har hunnen blitt skikkelig tykk! Uten å ha spist noe. Kan det være at hun venter unger? Og lager hannen skumredet før hun skal legge egg, eller etter?

Nei, hun venter absolutt ikke unger. En fisk som legger egg blir aldri gravid.

Hvis ingen av dem spiser, så tror jeg du bør slå fra deg tanken på at det dette skyldes familieforøkelsesplaner der. En syk fisk slutter å spise.

Hvis hunnen er blitt syk, kan visse sykdommer som "dropsy" eller bukvannsott medføre at fisken eser voldsomt opp. Det er dødelig.

Hvordan ser fiskeskjellene på kroppen hennes ut? Ser det ut som de stritter litt?
Nei seff.. De legger jo egg. hehe men om hun er stinn i egg kan hun se litt gravid ut.. (var det jeg mente da) Men fisker skal spise. Ellers er de syke. Enig med deg Mona.
Hun har lagt seg ned på bakken på siden.. Hun holder vel på å dø.
Sideskjellene stikker ikke ut..
Hannen ser ut til å passe på henne.
Trist at hun skulle bli syk, får håpe det går greit med hannen til vi får skaffet en ny hunn. Dyrebutikken i nærheten skulle få tak i dvergguramier, men de har ikke kommet enda.
Har tatt henne opp fra akvariumet nå, sånn ifall det er noe smittsomt.
Det ser ut som om sideskjellene stikker litt ut likevel.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap