Har gjort alt galt!

Hei kan noen hjelpe meg...?
Jeg har gjort det helt feil og er nå litt mer en overengstlig!
Fikk en Slørhale for 4 - 5 år siden, har hatt denne i en gullfiskbolle på 15 liter. Det virket ikke så bra så jeg kjøpte et 60L akvarium i helgen på finn.no Og smalt fisk og vann oppi!! Skjønner jo nå at det er helt galt. Gikk nemlig inn her i dag og leste om fisk for første gang. Nå er jeg redd for Kåre! for han er nemlig stor og kul (ca 12 cm fra snute til slør) og jeg har merklig nok blitt knyttet til ham. Hva må jeg gjøre nå siden ny akvariumer må stå i 4 uker osv osv..
Du kan jo bytte vann hver dag og fóre lite.
Eller så kan du spørre en dyrebutikk eller noen om å få litt filter gugge.

Hva Tobbi sier. Dette er de eneste to alternativer.

60 liter er fortsatt for lite til en slørhale desverre. Den kan fort blir 35-40cm lang dersom den har gode levekår. Det er også en kaldvannsfisk så den skal ikke ha for høy temperatur.


-Tim
Hvor mye vann skal skiftes og hva er filter gugge?
Plussmedlem
Kløna
Jeg har gjort det helt feil og er nå litt mer en overengstlig! Fikk en Slørhale for 4 - 5 år siden, har hatt denne i en gullfiskbolle på 15 liter.

Den har jo overlevd i en bolle (uten filter?) disse årene, så da går det nok bra.
Du må bare bytte vann like ofte som du har gjort med bollen.
Kløna
Hvor mye vann skal skiftes og hva er filter gugge?



Filtergugge er ett uttrykk for innkjørt filtermateriell, eller brunt belegg som finnes i innkjørte filter.

Siden fisken har levd så lenge i bolle, er den tilvendt ett miljø. Du bør ikke endre dette brått. En gradvis tilvenning til renere og sunnere vann er nøkkelen. Gjør du det for fort kan fisken få sjokk og dø.


-tim
Akvariumet står på kjøkkenet uten direkte sol lys, har filter. Men hvordan klarer jeg å ha det kaldt nok. Det er stort sett rundt 21 - 22 grader. Og etter hva jeg har lest nå så skal han ha 18 - og maks 20! Bør han ha luft pumpe, har spurt i butikken og de har sagt nei. De ville foresten selge et 18L akvarium så jeg trodde jeg tok i når jeg kjøpte 60 L!!
Kløna
Akvariumet står på kjøkkenet uten direkte sol lys, har filter. Men hvordan klarer jeg å ha det kaldt nok. Det er stort sett rundt 21 - 22 grader. Og etter hva jeg har lest nå så skal han ha 18 - og maks 20! Bør han ha luft pumpe, har spurt i butikken og de har sagt nei. De ville foresten selge et 18L akvarium så jeg trodde jeg tok i når jeg kjøpte 60 L!!



Eh? De ville selge deg ett lite? Det var da sært. Vanligvis vil jo butikker selge dyrer ting. Merkelig.

21-22 grader går greit for en gullfisk (slørhale)

Gullfisk er egentlig en damfisk som liker å ha noen tusen liter å boltre seg på.


-Tim
Hvor lenge kan jeg ha Kåre i en 60 L tank uten å få dårlig samvittighet
Kløna
Hvor lenge kan jeg ha Kåre i en 60 L tank uten å få dårlig samvittighet :-)


Egentlig ikke i det hele.

Gullfisk er av typen som ikke vokser ut av akvariet, men det som kan skje er at proposjonene til organene blir feil pga, for lite plass. Dette kan korte ned levetiden til fisken betydelig. Gullfisk kan bli opptil 40 år.

På den andre siden har du hatt den så lenge i bollen at skaden mest sannsynlig er skjedd. Så du kan jo være fornøyd med deg selv siden du allerede har gitt den betydelig mer plass.

Det er ikke meningen å være en gledesdreper, men sånn er det med fisker. De tilpasser seg så godt de kan, men ofte kan det få uheldige konsekvenser.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap