Forslag til sør-amerikansk fisk og planter til akvariet mitt?

Hei, for en måneds tid siden tok vi over et 20 liters akvarie av en bekjent, for at ungene skulle få holde noen guppy. Med akvariet fulgte en stor 5 år gammel ancistrus... og det tok ikke mange minutter før vi skjønte at dette karet var for lite for den (og for guppy!), selv om vi var helt blanke på feltet forøvrig..!
Og etterhvert som vi leste, søkte info, oppsøkte dyrebutikker osv. så snek litersyken seg sakte på... Nå har vi anskaffet et 190 liters kar, og satt i gang filteret, og fyllt grus i bunnen. Kranvannet her holder god kvalitet, bør slippe å tilsette noe. Nå leter jeg etter fisk med samme krav til miljø.

Tanken er å sette sammen noen sør-amerikanske fisk sammen med ancistrusen og guppier. Otocinclus er en fisk vi synes er morsom, men vil de "konkurrere" litt med ancistrusen? Så ønsker vi oss noen få, litt større fisk, har noen gode forslag til oss? Og samtidig tips til beplantning.

Jeg har søkt mye i basen her, men savner muligheten til å søke kontinent/verdensdel. Og så er mulighetene så enormt mange, så jeg går meg litt vill, samtidig som jeg som nybegynner har begrensninger i hva jeg vil klare.. Men det er så spennende, -at jeg ikke har oppdaget dette før!

(Og snart blir jo 20-liters karet ledig, så da kan jeg ha annet miljø og reker i det... hihi..)

Noen gode forslag?
...ingen forslag?
Hvis jeg går bort fra at de skal være fra samme verdensdel, kan f.eks et Perlegurami-par være et alternativ? Går de sammen med guppy?


Det er ikke så dumt å velge en verdensdel. Det blir litt enklere med vannverdier. Det verste med verdensdelskar er begrensingene du har å velge mellom, men det blir også mye mer interesant enn med selskapskar.

Har selv både ancistrus og ottoclinclus i samme kar og det går veldig fint, det ser ut som om de har forskjellige beiteområder i karet. Siden de har litt forskjellige beitenisjer vil de igrunnen ikke konkurere med hverandre, men utfylle hverandre.

Det blir veldig vanskelig å gi noe tips på fisk, siden det er så vanvittig mye kult å velge mellom i sør-amerika. Men hvis du går inn på kunnskap oppe i venstre hjørnet, så går du inn på fiskebasen. Nederst på skjemaet er det en linje som står lokasjon/biotop; Hvis du setter inn hvilken verdensdel du vil ha, får du oversikt over fiskene i det området..


Lykke til!



Scalare er vel fisk som kan gå ilag med Guppy og Ancistrus. Blir rundt 16 cm står det i fiskebasen. Fine er de og men du må huske på å ikke ha for mye strøm i akvariet da disse trives med litt rolige farvann....
Av planter så ville jeg sett litt på sverdplanter. De blir store da, så de passer fint i bakgrunnen. Rød sverdplante blir en fin kontrast mot det grønne.

Dere må gjerne ha en gjeng otocinclus, bare pass på å gi dem masse mat i starten.
Ellers ville jeg også sett litt på platy, nydelig fisk synes jeg. Du kan også søke på "tetra", en del av de er fra sør-amerika, og ingen ting er finere enn en svær stim i et stort kar=)
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap