Min nybegynnertråd!

Hei!

Har lest endel her inne allerede, og setter stor pris på hjelpen jeg har fått sålangt! Jeg er så absolutt nybegynner, og kommer sikkert til å komme med endel spørsmål her inne, jeg håper på god hjelp!

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en 48l tank med innebygget filter, lys og vifte på TAM Alna. I bunnen har jeg lagt sort sand(husker ikke merke), lagt inn en skiferstein og 2 vulkansteiner. Jeg har også plantet 3 planter i bunnen som ser ut til å trives godt. Jeg håper å lage områder med gressbunn etterhvert, men det får komme senere.

Etter innkjøringen fikk 3 guppyer lov å komme oppi karet i går, og vannverdiene ser greie ut. De skal få lov å kose seg alene en stund før jeg øker antallet fisk.

1. Jeg har veldig lyst på en sjøstjerne eller to etterhvert, har noen erfaringer å dele? Hva går de sammen med, og hvem går de absolutt ikke samme mend?

2. Hvor mye fisk bør jeg sikte på å ha i karet over tid? Hva er max kapasiteten på et slikt kar?
1. SJØstjerne. Smak litt på ordet.........

2. Dersom du har hann og hunnguppy sammen er nok de 3 guppyene alt du har plass til. 3 guppy blir fort 30 guppy.


Ville eventuelt hatt en bunnfisk sammen med de. Pygmecorydoras kanskje.


-Tim
Tim
1. SJØstjerne. Smak litt på ordet......... 2. Dersom du har hann og hunnguppy sammen er nok de 3 guppyene alt du har plass til. 3 guppy blir fort 30 guppy. Ville eventuelt hatt en bunnfisk sammen med de. Pygmecorydoras kanskje. -Tim


Hehe, du har selvfølgelig så rett som det er mulig å få.... Jeg hadde kanskje en tanke om at de fantes i ferskvannsutgaver også...

Hvor flinke er guppyene som algespisere?
Som algespisere i en 48l så kan du ha reker evt ottoer som er flinke og små. Disse må du ha en liten stim av, 5-6 stykker for at dem skal trives.
Eplesnegler er også gode algespisere.


-Tim
Tim
2. Dersom du har hann og hunnguppy sammen er nok de 3 guppyene alt du har plass til. 3 guppy blir fort 30 guppy. -Tim