Min nybegynnertråd!

Hei!

Har lest endel her inne allerede, og setter stor pris på hjelpen jeg har fått sålangt! Jeg er så absolutt nybegynner, og kommer sikkert til å komme med endel spørsmål her inne, jeg håper på god hjelp!

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en 48l tank med innebygget filter, lys og vifte på TAM Alna. I bunnen har jeg lagt sort sand(husker ikke merke), lagt inn en skiferstein og 2 vulkansteiner. Jeg har også plantet 3 planter i bunnen som ser ut til å trives godt. Jeg håper å lage områder med gressbunn etterhvert, men det får komme senere.

Etter innkjøringen fikk 3 guppyer lov å komme oppi karet i går, og vannverdiene ser greie ut. De skal få lov å kose seg alene en stund før jeg øker antallet fisk.

1. Jeg har veldig lyst på en sjøstjerne eller to etterhvert, har noen erfaringer å dele? Hva går de sammen med, og hvem går de absolutt ikke samme mend?

2. Hvor mye fisk bør jeg sikte på å ha i karet over tid? Hva er max kapasiteten på et slikt kar?
1. SJØstjerne. Smak litt på ordet.........

2. Dersom du har hann og hunnguppy sammen er nok de 3 guppyene alt du har plass til. 3 guppy blir fort 30 guppy.


Ville eventuelt hatt en bunnfisk sammen med de. Pygmecorydoras kanskje.


-Tim
Tim
1. SJØstjerne. Smak litt på ordet......... 2. Dersom du har hann og hunnguppy sammen er nok de 3 guppyene alt du har plass til. 3 guppy blir fort 30 guppy. Ville eventuelt hatt en bunnfisk sammen med de. Pygmecorydoras kanskje. -Tim


Hehe, du har selvfølgelig så rett som det er mulig å få.... Jeg hadde kanskje en tanke om at de fantes i ferskvannsutgaver også...

Hvor flinke er guppyene som algespisere?
Som algespisere i en 48l så kan du ha reker evt ottoer som er flinke og små. Disse må du ha en liten stim av, 5-6 stykker for at dem skal trives.
Eplesnegler er også gode algespisere.


-Tim
Tim
2. Dersom du har hann og hunnguppy sammen er nok de 3 guppyene alt du har plass til. 3 guppy blir fort 30 guppy. -Tim


Det ville vært utrolig gøy om så skjedde! Noen tanker om oddsen for at det skjer med ok biologiske forhold i karet?

Er det i så fall spesielle hensyn jeg må ta?
Oddsen er vel heller dårlig. Sånn ca 1 vil jeg tro

Ikke noe å blir rik på med andre ord.


-Tim

Tim
Oddsen er vel heller dårlig. Sånn ca 1 vil jeg tro :D Ikke noe å blir rik på med andre ord. -Tim


Hehe, det høres bra ut! Vet en liten jente som ville blitt over seg av lykke med karet fullt av baby-fisk!
Formerer seg som kaniner er det noe som heter, på akvariespråk heter det formerer seg som Guppy. Har du han og ho så er det en sensasjon om du ikke får yngel
AbsoluteBeginner
Etter innkjøringen fikk 3 guppyer lov å komme oppi karet i går, og vannverdiene ser greie ut. De skal få lov å kose seg alene en stund før jeg øker antallet fisk.


3 Guppyer er nå blitt 2 etter at dene ene av de to fruene i dag var døde. Den andre virket også veldig sliten en stund men kom seg fort. Herren var dog i kjempeform hele veien.

Jeg målte vannkvaliteten i går, og i dag etter vannskifte og vannet var begge anledninger etter boka.

Noen som har ideer om hva som tok livet av den ene av fruene og gjorde den andre uvel?
Argh! Brunalger! Sålangt er du kun på en av plantene i akvariet, og jeg håper ikke de sprer seg alt for mye. De ble oppdaget i dag tidlig, og er ikke veldig utbredt enda.

Hva kan jeg gjøre?

Jeg har nå totalt 4 guppyer i karet, og de ser ut til å småspise litt av brunalgene. De virker friske og fine, og ser ut til å trives bedre som 4 enn som 2.
Det er ikke vits i å skape noe oppstyr over litt brunalger, vel
Det er helt normalt at det dukker opp noe brunalger i et akvarium i starten, det er sikkert som banken. Ikke vits å gjøre noe, fordi dette er en algetype som forsvinner helt av seg selv etterhvert som ukene går og karet blir mer innkjørt.

Smør deg med tålmodighet og forsøk å tåle og se litt "natur" uten å gå løs på det med dødsforakt
mona o
Det er ikke vits i å skape noe oppstyr over litt brunalger, vel :) Det er helt normalt at det dukker opp noe brunalger i et akvarium i starten, det er sikkert som banken. Ikke vits å gjøre noe, fordi dette er en algetype som forsvinner helt av seg selv etterhvert som ukene går og karet blir mer innkjørt. Smør deg med tålmodighet og forsøk å tåle og se litt "natur" uten å gå løs på det med dødsforakt :-)


Godt å vite! Det plager meg ikke med litt alger, men frykten for et overgrodd akvarie av brunalger tok litt overhånd.

Guppyene har i helgen begynt å forsyne seg av algene, jeg håper de er ivrige fremover!
Nå er det en liten algespiser på plass og han (eller hun?) gjør en kjempejobb. Det som er litt mer underlig er at det nå har dukket opp en liten sort snegle i karet! Jeg har egentlig ingen idè om hvordan den har havnet der... Den er liten (en snau cm stor) og raskere til beins enn jeg ville forventet at en snegle ville vært.

Har noen en idè om hvordan denne lille karen har kommet seg opp i karet?
de har kommet via en plante du har kjøpt. Det nok ganske sikkert er en pestsnegle du har fått besøk av. De kan bli ett problem fordi dem kan bli veldig mange...
Tilfeldig bekjentskap
© Tore Galta
Reklame for plussmedlemskap