Skvalpete nybegynner-kløne med mange spørsmål

Hei,
nå har jeg nettop sølt noen liter vann utover stuegolvet og lurer på om noen har noen tips til alle de tingene jeg lurer på...

1. For en uke siden fyllte vi i det nye 190-liters karet og hadde over filtergugge fra et annet kar over filteret. Jeg målte verdiene nettopp, og det ser fint ut. Når kan vi stole på at det "klart"?

2. Må jeg skifte noe vann før jeg slipper i fisk?

3. Jeg kjøpte hornblad, men den var jo forferdelig skjør å få festet. Noen tips til feste? (jeg brukte en stor stein)?

4. Hornblad-planten slapp veldig mye tråder/blad, må jeg rense filteret for det?

5. Blir hornblad spist av snegle og sugemaller? (antar det, men det ser jo pent ut nå.. )

6. Hvordan skifter dere vann uten alt for mye søl? Jeg har akvariet i stua nærmest kjøkken og vask, og lagt belegg under... men mye vann utover allikevel.. (Har kjøpt meg 5-liters bøtter som ikke er for tunge/store).

7. Må vannet luftes før det has i? (Vi har ikke mye klor i vannet). Hvor lenge i såfall?

8. Er det bedre å skifte litt vann daglig, eller 1/3-1/4 en gang/uke?

9. Må bunnsubstratet ut og rengjøres helt på fast basis? (har grus)

10. Juwel-karet mitt (som jeg så flere på forumet her ikke likte pga. dybde..) er dypt å nå nedi. Noen tips til hvordan rekke helt ned i bunnen (redskap e.l. eller har dere bare veldig lange armer?)






_reah_
Hei, nå har jeg nettop sølt noen liter vann utover stuegolvet og lurer på om noen har noen tips til alle de tingene jeg lurer på... 1. For en uke siden fyllte vi i det nye 190-liters karet og hadde over filtergugge fra et annet kar over filteret. Jeg målte verdiene nettopp, og det ser fint ut. Når kan vi stole på at det "klart"?


Når du har fått gugge fra et innkjørt filter vil nok dette være klart med en gang. Jeg har gjort dette med mine kar (fra nr 2 og oppover), og satt fisk inn med en gang. Ikke sett inn mange med en gang, men noen få slik at filteret får avfall å jobbe med og bakteriene får næring. Kjør gjerne litt oftere vannbytte i begynnelsen for å være sikker, og introduser flere fisker litt etter litt.

_reah_
2. Må jeg skifte noe vann før jeg slipper i fisk?


Nei, det må du ikke, men tilpass fiskene dine gradvis det nye vannet de skal oppi, slik at de ikke får sjokk over nye vannverdier.

_reah_
3. Jeg kjøpte hornblad, men den var jo forferdelig skjør å få festet. Noen tips til feste? (jeg brukte en stor stein)?


Jeg har hornblad i ett av mine akvarier, men bruker den kun som flyteplante, er ikke sikker på om den får rotsystem, det må noen andre svare på.

_reah_
4. Hornblad-planten slapp veldig mye tråder/blad, må jeg rense filteret for det?


Filteret renser du når du ser en merkbar nedgang i effektivitet, ikke før. Og ihvertfall ikke nå som bakteriekulturen ikke er skikkelig satt i filteret.

_reah_
5. Blir hornblad spist av snegle og sugemaller? (antar det, men det ser jo pent ut nå.. :))


For med masse agurk, squash og andre grønnsaker, så står nok plantene i fred. Friske grønnsaker er alltid foretrukket fremfor kjedelige planter!

_reah_
6. Hvordan skifter dere vann uten alt for mye søl? Jeg har akvariet i stua nærmest kjøkken og vask, og lagt belegg under... men mye vann utover allikevel.. (Har kjøpt meg 5-liters bøtter som ikke er for tunge/store).


5-liters bøtter på 190 liter hørtes veldig tungvindt ut. Jeg bruker en JBL in-out som jeg bare kobler til vannkrana på kjøkkenet for å tømme og fylle på vann, ville nok anbefalt det når akvariet er på over 150-liter vann.

_reah_
7. Må vannet luftes før det has i? (Vi har ikke mye klor i vannet). Hvor lenge i såfall?


Noen velger å lufte vannet over natta før de har det i akvariet, andre (meg inkludert) gjør det ikke. Du trenger bare gjøre dette hvis det er gamle rør i huset, klor i vannet eller andre kilder til forurensing av vannet.

_reah_
8. Er det bedre å skifte litt vann daglig, eller 1/3-1/4 en gang/uke?


En tommelfingerregel er å bytte 1/3 av vannet i akvariet hver uke. Har man fisker som griser mye, eller er avhengig av lite nitrat i vannet bytter man oftere. Dette gjelder da i hovedsak om man har Discus, da disse krever plettfritt vann for å vokse seg store og sterke. Jeg har ikke Discus (enda), så jeg bytter 1/3 i uka, og har gjort det til rutine å gjøre dette hver søndag.

_reah_
9. Må bunnsubstratet ut og rengjøres helt på fast basis? (har grus)


Nei, lett rensing med slamhevert er alt du trenger. Ingen grunn til å ta dette ut av akvariet noen gang. Siden du har grus må du merke deg at det er en del arter du ikke kan holde, da disse krever sand.

_reah_
10. Juwel-karet mitt (som jeg så flere på forumet her ikke likte pga. dybde..) er dypt å nå nedi. Noen tips til hvordan rekke helt ned i bunnen (redskap e.l. eller har dere bare veldig lange armer?)


Jeg har kjøpt en laaang klemme som jeg bruker i mine akvarier. Fant denne i en dyrebutikk til ca hundrelappen. Ser vel egentlig ut som en strukket saks, men med en klemme på enden som gjør at jeg kan plukke opp ting nede i akvariet.





Takk
nå ble jeg litt mer optimistisk

Jeg kan koble på slange på krana (kranvannet er av veldig god kvalitet her), men blir ikke kran-vannet for kaldt å fylle direkte på? Hvor kjøper du JBL in/out?

Jeg har forøvrig valgt fisk som ikke krever sand.
Fordelen med å koble den på krana slik er at du kan velge temperatur på vanlig måte. Noen er litt skeptiske til å bruke varmtvann som har vært i en tank, men hos meg er ikke dette noe problem. JBL in-out har jeg sett i de fleste dyrebutikker jeg har vært i, ihvertfall i Oslo-området. De har disse på diverse nettbutikker også feks her
fikk kjøpt klype til 69,- kr. på den lokale zoo-butikken. Den rekker helt ned, så nå trenger jeg ikke bli våt på genserarmene mer, og treffer mer presist i bunnen Takk for tipset!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap