Ctrl - alt - delite rengjøring

Jeg skal gå over i fra Discus til Malawi.
I den forbindelse trur jeg at jeg skal ta en skikkelig rens av alt.. Karr, pumper, slanger osv. Dette fordi jeg har sånne små jævela snegler i karret. Kan egg eller de minste sneglene ligge i og overleve i f.eks pumpen??
Kan jeg vaske karret innvendig og utstyr med f.eks Aceton dersom jeg skyller godt etterpå? Kan det vært en ide å ta vare på en del av vannet for å få bevare kulturen og få det opp å gå igjen etterpå ? Eller kan dritt også være i selve vannet.
Noen andre tips til total rengjøring?

Vil ikke aceton tære på silikonen? Kipt å oppdage den dagen du skal fylle på at silikonen er dårlig. Det finnes egnede vaskemidler for akvarium, spør på dyrebutikken.

Egg kan overleve i pumpen vil jeg tro. For å bli kvitt snegler hadde jeg tørrlagt alt, og skrudd av det som er å skru av på filteret og skylt og tørket en stund, eventuelt kjørt en kur med sneglegift først.

Vannet trenger du ikke å ta vare på, det er dårlig med filterbakterier i vannet, samt du må likevel justere ph og gh opp når du skal ha malawi. Start på nytt sier jeg=)
Eg ville bare vasket med vanlig varmt vann, aceton er jo fettløsende så vil tro den tar knekken på silikonen.
Koker du grusen tar det knekken på alt av snegler og egg, bare pass på at døde sengler forurenser vannet ganske mye.
Du kan jo skifte ut grusen/sanden, så slipper du å tenke på snegler og forurensing.
Eg prøvde selv å tørrlegge et kar pga snegler og diverse annet, men de kom fort tilbake, de klarer seg ganske lenge uten vann.
Skyller filtermateriale og pumpe med varmt vann tar du knekken på sneglene, men da forsvinner også filterbakteriene. Sneglene sniker seg inn overalt der er får plass, så har du snegler i akvariet er det nok noen i pumpen din også.
Hold kjemikaliene langt unna akvariet!

Og du som har hatt diskus, burde vel vite at det ikke er i vannet de nyttige bakteriene befinner seg, men i filtermediene...? Det med vannet er en gammel overtro og myte som man trodde for ca 30 år siden, det. Sikkert en gammal "erfaren" person på en zoobutikk som har fortalt deg det, en som ikke har fulgt med og oppdaget hva vitenskapen vet om dette nå til dags. Altså en som ikke lært noe nytt de siste tyve-tredve årene som har gått...:p

Så hold filteret i gang, ikke gjør annet enn å rense det. Da bevarer du mest mulig av filterbakteriene i filtermediene.
Kjør en kur eller to med sneglegift mens akvariet likevel er fiskeløst, så dreper du alt av snegler. Slamsug og sørg for å fjerne mest mulig av alle døde snegler etterpå. Det finnes mange typer og merker av sneglegift på markedet. Forhør deg gjerne her på forumet blant folk som har prøvd ulike typer, om hva slags erfaringer de har med det.
F.eks. har du Esha Gastropex sneglegift.

Har du grus eller sand i akvariet nå? Du bør ha sand hvis du skal ha Malawi-ciklider.

Bendik Holmen
Jeg skal gå over i fra Discus til Malawi. I den forbindelse trur jeg at jeg skal ta en skikkelig rens av alt.. Karr, pumper, slanger osv. Dette fordi jeg har sånne små jævela snegler i karret. Kan egg eller de minste sneglene ligge i og overleve i f.eks pumpen?? Kan jeg vaske karret innvendig og utstyr med f.eks Aceton dersom jeg skyller godt etterpå? Kan det vært en ide å ta vare på en del av vannet for å få bevare kulturen og få det opp å gå igjen etterpå ? Eller kan dritt også være i selve vannet. Noen andre tips til total rengjøring?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap