Filtermateriale i juwel bioflow 280

Jeg har ett juwel 60 kar, på 63 Liter, har den medfulgte pumpen juwel bioflow 280, har kjøpt ekstra en cirax boks. Så da har jeg en cirax boks, ett grønt filter ett blått for nitrat, og filtervatt på toppen, men når jeg har alt dette i får jeg veldig dårlig gjennomstrømning fra pumpen, pumpen er ikkje regulerbar.
til tider er utblåsningen på pumpen så svar at det så vidt lager noen krusninger i vannoverflaten. Og uten dette vil jo ikkje vannet ta opp noe oksygen.

Det jeg lurte på er om det blå filteret er nødvendig, eller det grønne, det grønne filteret er grovere enn det blå, gjør det noe skade å ta ut av en av disse?
Er ikkje cirax bedre enn det grønne eller blå?

For hvis jeg tar ut av ett av filtrene så pumper pumpen normalt igjen slik den gjorde før.
Ta å kjøp en Ciraxkasset til, så har du 2 ciraxkassetter nederst i filterboksen, så den grønne svampen og filtervatten på toppen. Filtervatten blir fort møkkete og bør byttes 1 gang i mnd. ellers så blir det tett og dårlig gjennomstrømning i filteret. Det blåe filteret for nitrat er unødveng men det grønne bør du ha for partikkelfiltreringen sin del.
De 2 Ciraxkassetten kan du la ligge i ro nederst i filterboksen, men den grønne svampen kan du skylle forsiktig i brukt vannbyttevann når du merker at vanngjennomstrømningen blir dårligere eller vær gang du bytter filtervatten.

Jon
Ok, takk for hjelpen.
Jeg får gå til innkjøp av etn cirax boks til.
Vær obs på at cirax kassettene passer, har samme filter og skulle ha to ciraxbokser oppi, men de var for store begge to, og det var boksene som skulle passe til det filteret. De passet i de gamle pumpene men var for store til de nye.
Jeg har allerede en cirax kassett i, og den passser helt fint, så jeg tror ikkje jeg ska ha noe problem med å putte enda en oppi så lenge jeg tar ut ett av de andre filtrene
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap