Hvordan bli kvitt alger i mitt nye akvarium?

Jeg har fått alger i mitt helt nye akvarium som det ennå ikke er kommet fisk i. Det er på to av plantene, svartbrune tråder, spesielt på den ene planten. Jeg har prøvd å har lys på bare noen timer om ettermiddagen for å se om det hjalp. Men det ser dårlig ut. Noen som har råd om hva jeg bør gjøre? Skal jeg fjerne plantene som er angrepet og heller kjøpe nye? Hvordan blir det for fiskene dersom det fortsatt er alger i akvariet når de skal flytte inn (eller nedi)?
For å få vekk alger kan du kjøpe en alge spiser eller snegler.
Det gjør ikke noe for fiskene om det er litt alger i akvariet.
Hei "Hekta på fisk".

Brunalger er ganske vanlig å få i nyoppsatte kar - og vil forsvinne av seg selv etter en tid. Men du beskriver algene som tråder - og da kan det jo dette være grønnalger eller skjeggalger?
Hvor stort er akvariet - og hva slags filterpumpe bruker du?

Årsaken kan ligge i at du har for mye avfallstoffer i akvariet. Og/eller at du har CO2 mangel.
Tilsetter du fiskemat for å få fart på innkjøringsprossesen? Har du mange løse planterester flytende omkring? Tilsetter du plantegjødsel?
Har du god bevegelse i vannoverflaten? (pumpa høyt oppe i akvariet)
Har du tilsatt noe "kjemiske midler" i vannet?
Har du godt og riktig lys?
Treffer sola akvariet ditt?

Jeg ville sett på punktene jeg har over her - for årsaken må man jo først og fremst finne ut av.
Kutte ut den eventuelle tilsettningen av mat. Fjern løse plantedeler. Kutte ut plantegjødsel. Sette utblåser-røret på pumpa høyt opp slik at det blir god bevegelse i vannoverflaten.
Skjerme akvariet for sol-lys.

Jeg ville fjernet angrepne blader, tatt ekstra noen delevannsbytter og jeg ville satt inn noen hurtigvoksene planter. (Hygrophila polysperma, Egeria densa, Ceratopteris cornuata, Hygrophila difformi og Ceratophyllum demersum)

Når tiden for innsetting av fisk nærmer seg, ville jeg se på om der var noen algespisende fisk som jeg ønsker meg og som kan leve i mitt akvarie. (ta hensyn til vannverdier, størrelse på akvariet og fiskesammensettningen generellt)

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap