Spørsmål rundt innkjøringsperioden

Hei,
Det nye karet mitt har nå stått og gått med vann og planter siden 16/8. Jeg tilsatte litt filterguffe fra et annet kar den første dagen, og har tilsatt litt fiskefor tre ganger. Målte nitrit i går, og det var på +0.3. Skal jeg bare la det stå og gå videre, eller kan jeg gjøre noe mer aktivt for å forkorte innkjøringsperioden/forgiftning. Og er det en fordel med lyset på eller av?
Bare la karet kjøre seg inn selv, det er ikke noe du kan gjøre for å fremskynde prosessen. Med mindre du har fisk da, da må du bytte vann hver dag, men det nevner du ikke så jeg regner med karet er fisketomt.

Hvis du har levende planter i karet burde lyset være på 8-10 timer om dagen.
_reah_
Hei, Det nye karet mitt har nå stått og gått med vann og planter siden 16/8. Jeg tilsatte litt filterguffe fra et annet kar den første dagen


Hvis du har et annet akvarium med et innkjørt, fungerende filter fra før, trenger du ikke vente hele innkjøringsperioden når du setter opp et nytt kar
Det du gjør er å kickstarte det nye filteret skikkelig med masse deilig, brun guffe fra det gamle filteret. Det kan gjøres på litt ulike måter, avhengig av hva slags filtermodeller det er snakk om, og om det er utvendig eller innvendig filter.

Hva slags filter er det i dette nye karet?
Det er et invendig juwelfilter på 600 l/t (de jeg har lest at du ikke liker så godt, Mona)
Vred opp en svamp fra et lite filter over, men det var bare en liten mengde.

Vannet ser relativt grønt ut nå, og nitrit for høyt. Kan kanskje prøve å få over mer guffe? Eller være tålmodig?


Mer guffe! Det trengs en real porsjon for å få med nok bakterier.

Grønt vann allerede nå, før fisken kommer i? Har du brukt noen form for plantenæring i karet siden oppstarten? Enten i vannet eller i bunnlaget? Hvor mange timer lys har du på hver dag?
Ingen plantenæring. Lyset har stått på litt variabel tid, men aldri lenger enn 12 timer på et døgn. Har nå timer instillt på 9 timer.
Kan det være grønnalger som har fulgt med vannet i fra det andre karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap