Innkjøring og nitritt

Jeg har hatt et 63 liters akvarium gående siden 16. august, altså i tre uker på søndag. Oppi er det en god del planter, en pyntegjenstand, ei rot, sand, og et filter uten filterguffe. Det er også 3 kirsebærreker oppi som snek seg med i filteret (akvariet er kjøpt brukt) som det var meninga jeg skulle gi bort, men det var visst ikke meninga det... Greia er at jeg har alltid hørt at nitritten kommer etter to uker, men jeg har ikke hatt nitritt i det hele tatt?! Jeg bruker JBL dråpetester. Jeg har ikke målt hver dag, men jeg ville vel merket det på rekene om det var nitritt. Har jeg hatt flaks og unngått nitritten, eller har jeg gjort et eller annet feil? Filteret har forresten stått på hele tiden, jeg har ikke skrudd det av om natta eller andre glupe nybegynnerfeil...
Du skriver at du kjøpte akvariet brukt og at rekene fulgte med i filteret?

Det høres da ut for meg som om du kjøpte et allerede innkjørt filter, og at dette ikke var ute av vann/avskrudd lengre enn at rekene overlevde. Og kan reker overlevei filteret, ja da kan bakteriene det også.

Om jeg ikke har misforstått, virker det som om årsaken til ditt fravær av nitritt rett og slett er at filteret ikke trengte innkjøring - det har vært proppet med bakterier hele tiden.
Akvariet sto uten vann i nesten et helt døgn, og det er vel litt lenge? Men har ikke så mye peiling på bakterier, så kanskje... I så fall har jeg jo ventet forgjeves :')

edit: Når jeg tenker meg om ble akvariet vasket rett før jeg hentet det, så kanskje det akkurat var vann nok til at bakteriene overlevde de timene... Men betyr det at jeg kan begynne å sette inn fisk (få om gangen selvfølgelig), eller bør jeg vente for sikkerhets skyld?
Det kan hende du var heldig og at filtermaterialet var fuktig nok innerst f.eks, slik at littegrann av filterbakteriene kan ha overlevd. Selv om det ikke var mange, kan det ha vært mange nok til en slags "start-kultur" i din svamp og det tar da ikke lange tiden for dem å multiplisere seg igjen. Antallet mangedobles på kort tid, hver dag.

Siden du er tre uker ut i innkjøringen, ville jeg puttet noen få fisk i karet nå, siden du ikke får utslag på nitritt. Men følg med de neste par ukene, og test gjerne vannet hver dag.

Enig med resonementet til Mona. Prøv med 2-3 små fisk og følg nøye med på vannverdiene.



-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap