- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Grønt vann i innkjøringsperioden
Grønt vann i innkjøringsperioden
Har et 190-liters kar som har stått med vann og planter i to og en halv uke nå (og tilsatt litt fiskemat tre ganger), men vannet er tiltagende grønt. Skal jeg bare avvente situasjonen til filteret har fått kjørt seg inn skikkelig, helle på filterguffe fra annet kar, skifte vann, mørklegge elller hva? Ser at UV-belysning/UV-pumpe sies å hjelpe, noen som har erfaring med det? Vil det kunne hjelpe om jeg kjøper en liten UV-pumpe og setter inn i tillegg?
Postet 04.09.09 kl 10:57
Endret: 04.09.09 kl 11:01
_reah_Har et 190-liters kar som har stått med vann og planter i to og en halv uke nå (og tilsatt litt fiskemat tre ganger), men vannet er tiltagende grønt. Skal jeg bare avvente situasjonen til filteret har fått kjørt seg inn skikkelig, helle på filterguffe fra annet kar, skifte vann, mørklegge elller hva? Ser at UV-belysning/UV-pumpe sies å hjelpe, noen som har erfaring med det? Vil det kunne hjelpe om jeg kjøper en liten UV-pumpe og setter inn i tillegg?
Hei.
Sitter her med akkurat samme "problemet"- grønnaktig vann:0
Har et nyinnkjøpt 115l.akvarie som har stått og gått i ca. 14 dager, med planter, steiner og huler. Hadde oppi Biostart med en gang, og kunne da ha oppi algespisere etter noen dager( sa de på dyrebutikken).
Har nå prøvd å skifte ut en del av vannet, men det er fortsatt litt grønt.
Håper noen kan svare deg( meg) på hva som kan gjøres, eller om dette er vanlig i større akvarier?
Ikke så mye hjelp fra meg, men vil bare fortelle at du er ikke alene om å lure på dette.
Postet 04.09.09 kl 20:50
FiskeTove[QUOTE=_reah_]Har et 190-liters kar som har stått med vann og planter i to og en halv uke nå (og tilsatt litt fiskemat tre ganger), men vannet er tiltagende grønt. Skal jeg bare avvente situasjonen til filteret har fått kjørt seg inn skikkelig, helle på filterguffe fra annet kar, skifte vann, mørklegge elller hva? Ser at UV-belysning/UV-pumpe sies å hjelpe, noen som har erfaring med det? Vil det kunne hjelpe om jeg kjøper en liten UV-pumpe og setter inn i tillegg?
Hei.
Sitter her med akkurat samme "problemet"- grønnaktig vann:0
Har et nyinnkjøpt 115l.akvarie som har stått og gått i ca. 14 dager, med planter, steiner og huler. Hadde oppi Biostart med en gang, og kunne da ha oppi algespisere etter noen dager( sa de på dyrebutikken).
Har nå prøvd å skifte ut en del av vannet, men det er fortsatt litt grønt.
Håper noen kan svare deg( meg) på hva som kan gjøres, eller om dette er vanlig i større akvarier?
Ikke så mye hjelp fra meg, men vil bare fortelle at du er ikke alene om å lure på dette.
Er nok muligens sveve alger. UV filter helper. Jeg har aldri slitt med det problemet, men jeg har UV filter. Men ang det med algespiserene.. Jeg personlig hadde aldri tatt sjangsen å heve oppi algespiserene.. Like farlig for de som alle andre fisker hvis karet ikke er godt nok innkjørt, og de såkalte "god" stoffene de selger i dyrebutikker er bare tull.
Postet 04.09.09 kl 21:02
Alger til besvær
Jeg hadde liknende problemer da jeg startet opp igjen i mitt nye 528 for 4 år siden.Jeg fulgte kjerringrådet med total mørklegging i 4-5 dager,satte ned lystiden,fikk noen flere hurtig voksende planter pluss overflateplanter.Jeg tviler på at vannbytter hjelper da du ikke har fisk i og ikke forer.Jeg driver fint lite med kjemisk i mine akvarier.Lykke til jeg tror det er små nyanser her.Du trenger ikke fore noe mer enn de 3 gangene du har gjort.
Postet 04.09.09 kl 21:24
_reah_Har et 190-liters kar som har stått med vann og planter i to og en halv uke nå (og tilsatt litt fiskemat tre ganger), men vannet er tiltagende grønt. Skal jeg bare avvente situasjonen til filteret har fått kjørt seg inn skikkelig, helle på filterguffe fra annet kar, skifte vann, mørklegge elller hva? Ser at UV-belysning/UV-pumpe sies å hjelpe, noen som har erfaring med det? Vil det kunne hjelpe om jeg kjøper en liten UV-pumpe og setter inn i tillegg?
Hvor mange timer om dagen har du akvarielyset påslått, og hva har du satt inn av planter i akvariet?
Postet 04.09.09 kl 21:26
Jeg har hatt lyset på mellom 9-12 timer, har timeren på ni timer nå. Jeg har satt inn div. planter (se profil) Har mørklagt karet til over helga,og skal se om det hjelper.
Jeg ser det finnes en liten,ganske rimelig UV-pumpe, vil det kunne hjelpe å sette inn denne i tillegg til den jeg har, eller er det bortkastede penger?
Jeg ser det finnes en liten,ganske rimelig UV-pumpe, vil det kunne hjelpe å sette inn denne i tillegg til den jeg har, eller er det bortkastede penger?
Postet 04.09.09 kl 22:16
Endret: 04.09.09 kl 22:18
Funket ikke..
Jeg mørkla karet totalt (med søplesekker) i 4 dager, og tok det av i dag tidlig... vannet var faktisk bare enda grønnere...
Da blir det Green Killing Machine på neste lønning. Eller er det noen innvendig uv-pumpe som andre vil anbefale?
(..eller hvis jeg maler stueveggen knallgrønn, kanskje det får vannet til å virke klarere..?)
Da blir det Green Killing Machine på neste lønning. Eller er det noen innvendig uv-pumpe som andre vil anbefale?
(..eller hvis jeg maler stueveggen knallgrønn, kanskje det får vannet til å virke klarere..?)
Postet 08.09.09 kl 09:10
Endret: 08.09.09 kl 09:14
Postet 08.09.09 kl 09:49
Enig med innlegg over.
Prøv å gjøre innkjøringen "så riktig som mulig" så ser du hva som skjer.
1. Disse algene konkurerer med planter om lys og næring. Når plantene kommer seg vil de sannsynligvis overta (?)
2. Disse algene er næring for andre plankton som igjen er næring for fisk....
Etterhvert vil algene sannsynlig vis bli spist opp.
(I parantes, Du har sannsynligvis glimrende forhold for dafnier i karret ditt. Fang noen i den nærmeste andedammen, og disse vil spise grønnalgene på ett par timer. Og vil så være et par munnfuller for fiskene når de kommer)
Prøv å gjøre innkjøringen "så riktig som mulig" så ser du hva som skjer.
1. Disse algene konkurerer med planter om lys og næring. Når plantene kommer seg vil de sannsynligvis overta (?)
2. Disse algene er næring for andre plankton som igjen er næring for fisk....
Etterhvert vil algene sannsynlig vis bli spist opp.
(I parantes, Du har sannsynligvis glimrende forhold for dafnier i karret ditt. Fang noen i den nærmeste andedammen, og disse vil spise grønnalgene på ett par timer. Og vil så være et par munnfuller for fiskene når de kommer)
Postet 08.09.09 kl 10:03
Postet 08.09.09 kl 10:12
Hei.
Vannet mitt har nå klarnet
Har hatt mørklagt kar siden fredag( ikke lys på i det hele tatt).
Det har kun vært litt dagslys fra vinduer.
Jeg har i tillegg innvestert i en luftpumpe som gir mye mer sirkulasjon på vannet( har en magefølelse på at det kan hjelpe, ettersom mitt eldste kar på 64l.m/luftpumpe aldri har hatt problemer av noe slag). Men om det er det som har klarnet vannet nå, er jeg usikker på.
Idag prøver jeg å ha på lyset igjen, men kommer til å slukke det etter en 4t.,kanskje.
Lykke til
Vannet mitt har nå klarnet
Har hatt mørklagt kar siden fredag( ikke lys på i det hele tatt).
Det har kun vært litt dagslys fra vinduer.
Jeg har i tillegg innvestert i en luftpumpe som gir mye mer sirkulasjon på vannet( har en magefølelse på at det kan hjelpe, ettersom mitt eldste kar på 64l.m/luftpumpe aldri har hatt problemer av noe slag). Men om det er det som har klarnet vannet nå, er jeg usikker på.
Idag prøver jeg å ha på lyset igjen, men kommer til å slukke det etter en 4t.,kanskje.
Lykke til
Postet 08.09.09 kl 15:38
..FiskeToveHei. Jeg har i tillegg innvestert i en luftpumpe som gir mye mer sirkulasjon på vannet( har en magefølelse på at det kan hjelpe, ettersom mitt eldste kar på 64l.m/luftpumpe aldri har hatt problemer av noe slag). Men om det er det som har klarnet vannet nå, er jeg usikker på.
Har du kulfilter-patron på luftpumpa? Jeg har et lite kar der det sitter det, og der er det ikke slikt vann..
Postet 08.09.09 kl 15:45
Vet du, at det tror jeg ikke? Er ganske ny i denne akvarieverden, men jeg kjøpte en slik blå luftestein og slange( selve pumpen hadde jeg fra før).
Kjøpte selvfølgelig litt for kort slange, men den blå luftesteinen henger ned fra slangen, nesten nedi bunnen( trodde man måtte grave ned disse luftesteinene, men det var visst ikke nødvendig. Så fersk er jeg altså).
Akvariet mitt er på 115l. Det er to lysrør, noe jeg ikke skjønner hvorfor det er. Kanskje er det derfor vannet blir grønt, at det er for sterkt lys?
Det er resun lysrør-20w-10000k.
Bli vannet grønt igjen, tror jeg at jeg skal prøve å bytte ut til svakere/andre lysrør
Kjøpte selvfølgelig litt for kort slange, men den blå luftesteinen henger ned fra slangen, nesten nedi bunnen( trodde man måtte grave ned disse luftesteinene, men det var visst ikke nødvendig. Så fersk er jeg altså).
Akvariet mitt er på 115l. Det er to lysrør, noe jeg ikke skjønner hvorfor det er. Kanskje er det derfor vannet blir grønt, at det er for sterkt lys?
Det er resun lysrør-20w-10000k.
Bli vannet grønt igjen, tror jeg at jeg skal prøve å bytte ut til svakere/andre lysrør
Postet 08.09.09 kl 16:13
Jeg tror det kan være lurt å bytte ut lysrørene, ettersom 10.000 Kelvin er temmelig mye. Jeg kan overhodet ikke bruke så skarpe lysrør, da eksploderer algeveksten med en gang. Lysrør med en kelvin på mellom 4200 og 6700 er fine. Det er stort sett det jeg bruker. Har aldri opplevd grønt vann.
Husk å sjekke på millimeteren hvor lange dine Resun-lysrør er! Jeg har hatt et slikt Resun kar en gang, og jeg slet noe veldig med å finne lysrør som passet. Det er mulig jeg husker feil eller blander sammen med et annet merke, men jeg tror Resun hadde laget seg noen "egne mål" på lysrørene, og ikke brukte den vanlige standarden. Så sjekk nøyaktig lengde på rørene du har før du handler nye, så du er sikker på at de passer.
Jeg tror f.eks. Glo-serien fra Hagen, som har 20 watts rør, blir feil lengde for deg, fordi det røret har lik lengde som 18 watts rør.
Se f.eks. på Sun-Glo, oppgitt str er 59 cm.
Hvordan er det med dine Resun rør?
Husk å sjekke på millimeteren hvor lange dine Resun-lysrør er! Jeg har hatt et slikt Resun kar en gang, og jeg slet noe veldig med å finne lysrør som passet. Det er mulig jeg husker feil eller blander sammen med et annet merke, men jeg tror Resun hadde laget seg noen "egne mål" på lysrørene, og ikke brukte den vanlige standarden. Så sjekk nøyaktig lengde på rørene du har før du handler nye, så du er sikker på at de passer.
Jeg tror f.eks. Glo-serien fra Hagen, som har 20 watts rør, blir feil lengde for deg, fordi det røret har lik lengde som 18 watts rør.
Se f.eks. på Sun-Glo, oppgitt str er 59 cm.
Hvordan er det med dine Resun rør?
Postet 08.09.09 kl 16:20
Endret: 08.09.09 kl 16:21
Takk for tipset
Mistenkte straks lysrørene,ja.
Vet ikke hvordan de er egentlig, men skal måle de og forhøre meg om de selger noen andre rør her.
Men hvis ikke, hva gjør jeg da? Går det an å ta ut et, eller?
I mitt andre kar på 64l., er det også et resunrør, men bare et.
Har aldri hatt noe problemer med det karet. Der har jeg også en luftpumpe, men en grå/rund stein som skulle graves ned i grusen.
Det er også et resunkar, men har alltid fungert greitt.
Der har jeg nå alle mine fisker, 7 yngler(molly og platy), 3 voksne fisker( molly og platy) og 4 KAE, i påvente på at det nye 115l.karet skal bli godt innkjørt.( greier nesten ikke vente,men jeg MÅ
Mistenkte straks lysrørene,ja.
Vet ikke hvordan de er egentlig, men skal måle de og forhøre meg om de selger noen andre rør her.
Men hvis ikke, hva gjør jeg da? Går det an å ta ut et, eller?
I mitt andre kar på 64l., er det også et resunrør, men bare et.
Har aldri hatt noe problemer med det karet. Der har jeg også en luftpumpe, men en grå/rund stein som skulle graves ned i grusen.
Det er også et resunkar, men har alltid fungert greitt.
Der har jeg nå alle mine fisker, 7 yngler(molly og platy), 3 voksne fisker( molly og platy) og 4 KAE, i påvente på at det nye 115l.karet skal bli godt innkjørt.( greier nesten ikke vente,men jeg MÅ
Postet 08.09.09 kl 17:00
Tar opp tråden igjen i håp om at noen har svaret på lengde og type lysrør man kan bruke i slike armatur
Hei, fant du ut lengden på dine Resun rør og evt. hva du kunne bruke? Jeg har akkurat samme (20W Resun og det står ingenmål på disse. Mellom 56-60cm alt ettersom hvordan man måler et lysrør?).
Postet 15.10.14 kl 10:50
UV-filter vil hjelpe på grønt vann, ja, men det kan også hjelpe å redusere antall timer lys pr døgn. Grønt vann er rett og slett svevealger, og svevealger kommer av to ting som regel; for mye næring og overflod av lys... Kanskje har du lyset på for mange timer pr døgn? 10-11 timer er nok, i noen tilfeller 12 timer. Men mange nybegynnere gjør en liten feil der, de slår på lyset i akvariet når de står opp klokka 06:30 om morgenen, og så lar de det stå på til de legger seg kanskje klokka 23:00 om kvelden eller senere. Det sier seg selv at det blir altfor mange timer i døgnet. Plantene kan uansett ikke nyttiggjøre seg det lyset som er utover 11-12 timer, det går bare til å fø opp alger.
For å få riktig antall timer med lys i døgnet, er det lurt å kjøpe en automatisk timer til lyset. Still den inn på ønsket antall timer og klokkeslett, og den fikser lyset for deg morgen og kveld. Da slår lyset seg automatisk på f.eks. etter at du er reist hjemmefra om morgenen, og antall timer blir ikke så mange i døgnet.
En annen ting man fort kan gjøre som nybegynner, er å gjødsle plantene for mye. Man overvurderer mengden planter og hvor lite de faktisk bruker, og pøser på med både gjødsel i form av tabletter i bunnlaget og flytende fra flaske i vannet. Èn ting jeg har erfart opp gjennom årene her på Akvaforum, og det er at generelt er nybegynnere gjerrige på mengden planter. Ofte synes de at plantene er for dyre, og kjøper kanskje en eller to-tre stk, som små pingler står i akvariet. Så lite planter og så små planter bruker ikke noe særlig med plantegjødsel, og ikke den fulldoseringen som står på flasken med plantegjødsel. Den er beregnet for et akvarium som er gjerne fullt av planter, store og frodige.
FOR MYE plantegjødsel = alger. Og da gjerne svevealger som viser seg i form av grønt vann, dersom antall timer lys er for mye i tillegg.
Så kort sagt:
Grønt vann = for mye av enten en eller to ting (lys og næring) Begrens begge, og skift vann.
For å få riktig antall timer med lys i døgnet, er det lurt å kjøpe en automatisk timer til lyset. Still den inn på ønsket antall timer og klokkeslett, og den fikser lyset for deg morgen og kveld. Da slår lyset seg automatisk på f.eks. etter at du er reist hjemmefra om morgenen, og antall timer blir ikke så mange i døgnet.
En annen ting man fort kan gjøre som nybegynner, er å gjødsle plantene for mye. Man overvurderer mengden planter og hvor lite de faktisk bruker, og pøser på med både gjødsel i form av tabletter i bunnlaget og flytende fra flaske i vannet. Èn ting jeg har erfart opp gjennom årene her på Akvaforum, og det er at generelt er nybegynnere gjerrige på mengden planter. Ofte synes de at plantene er for dyre, og kjøper kanskje en eller to-tre stk, som små pingler står i akvariet. Så lite planter og så små planter bruker ikke noe særlig med plantegjødsel, og ikke den fulldoseringen som står på flasken med plantegjødsel. Den er beregnet for et akvarium som er gjerne fullt av planter, store og frodige.
FOR MYE plantegjødsel = alger. Og da gjerne svevealger som viser seg i form av grønt vann, dersom antall timer lys er for mye i tillegg.
Så kort sagt:
Grønt vann = for mye av enten en eller to ting (lys og næring) Begrens begge, og skift vann.
Postet 15.10.14 kl 21:50
Endret: 15.10.14 kl 21:52
mona oUV-filter vil hjelpe på grønt vann, ja, men det kan også hjelpe å redusere antall timer lys pr døgn. Grønt vann er rett og slett svevealger, og svevealger kommer av to ting som regel; for mye næring og overflod av lys... Kanskje har du lyset på for mange timer pr døgn? 10-11 timer er nok, i noen tilfeller 12 timer. Men mange nybegynnere gjør en liten feil der, de slår på lyset i akvariet når de står opp klokka 06:30 om morgenen, og så lar de det stå på til de legger seg kanskje klokka 23:00 om kvelden eller senere. Det sier seg selv at det blir altfor mange timer i døgnet. Plantene kan uansett ikke nyttiggjøre seg det lyset som er utover 11-12 timer, det går bare til å fø opp alger. For å få riktig antall timer med lys i døgnet, er det lurt å kjøpe en [URLBLOCK1]til lyset. Still den inn på ønsket antall timer og klokkeslett, og den fikser lyset for deg morgen og kveld. Da slår lyset seg automatisk på f.eks. etter at du er reist hjemmefra om morgenen, og antall timer blir ikke så mange i døgnet. En annen ting man fort kan gjøre som nybegynner, er å gjødsle plantene for mye. Man overvurderer mengden planter og hvor lite de faktisk bruker, og pøser på med både gjødsel i form av tabletter i bunnlaget og flytende fra flaske i vannet. Èn ting jeg har erfart opp gjennom årene her på Akvaforum, og det er at generelt er nybegynnere gjerrige på mengden planter. Ofte synes de at plantene er for dyre, og kjøper kanskje en eller to-tre stk, som små pingler står i akvariet. Så lite planter og så små planter bruker ikke noe særlig med plantegjødsel, og ikke den fulldoseringen som står på flasken med plantegjødsel. Den er beregnet for et akvarium som er gjerne fullt av planter, store og frodige. FOR MYE plantegjødsel = alger. Og da gjerne svevealger som viser seg i form av grønt vann, dersom antall timer lys er for mye i tillegg. Så kort sagt: Grønt vann = for mye av enten en eller to ting (lys og næring) Begrens begge, og skift vann.
Regner med at det det ikke var til meg?:s
Har ikke problemer med alger, men var bare interessert i hva hun byttet ut sine resunlysrør med Fikk uansett svar på en annen tråd her inne og nye lysrør er bestilt
Postet 16.10.14 kl 08:33