Endelig! 180l

Nå ska jeg snart avgårde for å kjøpe meg nytt akvarie på 180L
og jeg gleder meg som en unge, kan ikkje vente, sitter og hopper på stolen har jeg sitter mens jeg venter på at kompissen min ska komme og hente meg

Har så store planer for dette akvarie, men det er så mange av de planene, så alle kan nok ikkje gå i og med at alle fiskene ikkje kan være sammen. Vil lage dette akvariet skikkelig og ordentlig for den type fisk jeg ska ha i det. Og jeg klarer jo selvfølgelig ikkje å bestemme meg for hvilken fisk jeg ska ha. For eg liker stort sett alle fisker som finnes i handelen og de som ikkje finnes i handelen. Har veldig lyst på ett malawi/ciklide kar, men etter det jeg har lest så er 180L litt for lite for disse fiskene, og noen sier at det er noen som går an å ha i 180L (flere her inne som har noe å si om dette?)

Mitt nåværende 63L akvariet ska bli til rent corydoras kar tenkte jeg, har allerede byttet til sand som bunnsubstant, og gikk til innkjøp idag av en rot og en ny plante.

Har ett lite 19L og, men det vet jeg endå ikkje ka eg ska gjøre med det, om jeg ska ha det som yngelkar eller reke kar. en av delene blir det nok.
men problemet mitt er at jeg får nye ideer hver eneste dag, så klarer bare ikkje å bestemme meg.

Da jeg var i butikken idag gikk jeg rundt og så på fiskene i litt over 1 time, og når jeg gikk ut gikk jeg ut uten en eneste fisk, fordi jeg klarte ikkje å bestemme meg hvilke fisk jeg ville ha, og siden lommeboken ikkje er på størelse med Donald Trump så kan jeg ikkje akkurat bare kjøpe alt som er det, selv om det var det jeg ville.. hehe..

Men så over til noen spørsmål.
Noen som har noen ideer om hva jeg kan ha i dette akvariet?
Jeg er veldig glad i corydoras og stimfisker, men i og med at jeg har corydoras i 63L så tror jeg ikkje at jeg ska ha i dette karet her.
Har tenkt litt på scalare kanskje, går dette bra i ett 180L?
Gratulerer med snart hentet 180l misunnelig! jeg har bare 110l og skulle gjerne hatt et mye større kar. Slik som deg er jeg forelsket i corydoras og har idag resilikonert en 63 l som mine 6 corydoras metae og 8 corydoras aeneus albine flytte inn i med en gang jeg er sikker på at karet er tett.

og på sammen måte som deg så får jeg ikke bestemt meg for hva jeg vil ha i 110l. Nå er det coryer der, paletter(solg) , perlegurami(til salgs), ancistrus par og 10 rødmunstetraer. Så når palettene og guramiene og coryene er borte er det mye ledig plass til andre fisk - og jeg klarer ikke å få bestemt meg! Det er så mange fine fisk - men literne bestemmer og da jeg kunn har 110 L så kan jeg ikke ha hva som helst. Ciklider er utrolig fine og jeg håper på å få tak i boliviansk sommerfuglciklide. De kan du se på - rolige og ikke så skjøre. Scalare trenger større kar en det du har. Så finnes det masse flotte L-maller og tetraer er fantastisk fin !

lykke til med jakten - gleder meg til å se hva du finner ut av, kanskje jeg blir inspirert
Nå er det hentet og satt opp, var litt av ett styr ska jeg si deg.
Har holdt på helt frem til nå med akvariet, kjørte hjemmen ifra halv 9, og var hjemme i halv 2 tiden. Var en del kjøring, og mistet fergen jeg måtte ta med akkurat 10 min så då måtte jeg kjøre rundt og det tok endå lengre tid. men men, jeg fikk no heldigvis akvariet. Fikk med utrolig mye (kjøpte det brukt), også fikk jeg med 5 fisker, en black ghost, to scalarer og to andre fisker jeg ikkje vet hva er, men ska ta bilde av og de og se om det er noen her inne som kan fortelle meg hvilke type fisk det er, vet ikkje helt om jeg ska beholde disse fiskene jeg har i akvariet no eller om jeg ska gi de vekk, synes den black ghost var veldig kul, men jeg er ikkje helt sikker endå, jeg vet absolutt ingenting om denne fisken, så jeg må lese om den her inne hvis den er i fiskebasen som jeg tror den er. Men nå ska jeg legge meg, er utrolig trøtt etter å ha styrt på så lenge no...

ska oppdatere med engang jeg klarer å ta en besluttning ang. akvariet..

God natt!!
Black ghost og scalare blir for store for 180 liter.



-Tim
Det var akkurat det jeg tenkte skjønner du, men jeg fikk de med når jeg kjøpte akvariet, men då får jeg heller gi de vekk eller noe, også får jeg se hva jeg finner ut av eg ska ha i dette akvariet... Klarer bare ikkje å bestemme meg, kanskje jeg går for noen ciklider eller malawi.
Gratulerer med 180 liter. Kjøpte en brukt 180liter for en uke siden.
Har ikke satt den opp enda, da jeg ikke har bord til det. Skal si deg det var tungt å bære fra bilen og inn i leiligheten, var redd jeg skulle miste taket hele tiden. Sånn er det når man skal "lure" noe inn i leiligheten. Hehe.

Tenker også hardt på hva jeg vil ha i karet. Som deg liker jeg coryer så det blir det, men ville kanskje helst ha et asiatisk kar( da blir coryene invandrere, hehe).
Hehe ja, det var ganske så tungt å bære akvariet ja, i tillegg så fungerte ikkje bakdørene på bilen vi brukte, og akvariet fikk bare plass i baksetene, så det ble litt stress å få det inn og ut. Måtte ta det inne ifra fordøren også ligge ned sete også lirke det inn. Det var litt av ett stress, men vi fikk det til tilslutt
Nå tror jeg at jeg kanskje har bestemt meg, var innom dyrebutikken idag og så litt og skrev ned en del navn så jeg kunne sjekke her i fiskebasen når jeg kom hjem.

Og ut ifra det jeg har lest nå så tror jeg at Melanochromis cyaneorhabdos er fisken jeg vil ha som hoved fisk i mitt akvarie. Men vet ikkje endå hva jeg ska gjøre med de fiskene som jeg fikk med, har fått identifisert noen av de nå og den ene var vist en oscar og ifølge fiskebasen står det 500L akvarie, og det har jo ikkje jeg, så jeg tror jeg får kvitte meg med den, vet ikkje hvordan endå, tror ikkje dyrebutikken vil ta imot denne fisken siden den ikkje er kjøpt hos de, og jeg vil helt slippe og kverke den.

Jeg hørte med de i butikken, og de sa det at hvis man ska ha ciklide eller malawi så kan man bare ha ciklide eller malawi, men det jeg lurte på som jeg glemte å spørre om i butikken når jeg var der var om man kan ha algispiser i akvariet. Så den hjelper med å holde algene vekke.

Det var noen andre ciklider også jeg synes var veldig fine og, men det sto i fiske basen at de trengte 200L akvarie, går det greit med 180L?
det var en caeruleus golden og en kadango yellow.
Nå har jeg endelig funnet ut hva jeg ska ha i mitt nye akvariet,
det blir disse to

- Labidochromis Caeruleus (Golden)
- Neolamprologus brichardi (Prinsessen av Burundi)

Jeg sjekket fiskebasen og sett at disse to fiskene går sammen ihenhold til vannverdier og slikt.
Dette e to fisker jeg personlige synes er kjempe fine, så jeg er utrolig gla for at de gikk sammen.
Jeg har kjøpt to voksne Neolamprologus brichardi, de hadde fått yngel i butikken hvor jeg kjøpte de, så jeg håper de får yngel hos meg og.

Jeg vet ikkje helt hva jeg ska gjøre med de andre fiskene som jeg fikk med i akvariet, men jeg ska hvertfall ikkje ha de, vil nødig drepe de.
men for å være ærlig så synes jeg ikkje at de fiskene var så veldig fine, utennom den ene scalaren, men den kan jeg ikkje ha hvis jeg ska ha disse fiskene som jeg vil ha pga vannverdier.

Har en ryggsvømmer no oppi der, ganske stor faktisk, men kan heller ikkje ha den pga vannverdier. Men det gjør meg ingenting, så jeg får prøve å selge den, ganske stilig fisk, men kan jo desverre ikkje ha den.

Gleder meg til jeg får alt på stell i akvariet med innredning og slikt.
Har fin rådasand som bunnsubstant, men har ikkje bestemt meg helt for planter, men må gå til innkjøp av noen steiner og røtter tenkte eg.
Så det blir flere gjemme steder for fiskene.

bedre å gi bort fisk en å drepe de. Hvilke fisker er det snakk om?

skal handle bord snart. Så da er det å kjøre 180literen inn
Det er

- Black Ghost
- Høyfinnet ryggsvømmer (Synodontis eupterus)
- Scalare
- Oscar (Astronotus Ocellatus)

Kunne godt tenkt meg å byttet de fiskene med noen andre.
Tenkte jeg skulle høre med dyrebutikken om de ville tatt de inn og gitt meg noen fisker igjen.
de er det sikkert noen som vil ha.
FiskeAlex
Det er - Black Ghost - Høyfinnet ryggsvømmer (Synodontis eupterus) - Scalare - Oscar (Astronotus Ocellatus) Kunne godt tenkt meg å byttet de fiskene med noen andre. Tenkte jeg skulle høre med dyrebutikken om de ville tatt de inn og gitt meg noen fisker igjen.



Har du alt det der i en 63 liter? Det er jo fisker som trenger flere hundre liter hver. Uansett så tror jeg dette er fisker som er greie å selge, kanskje med unntak av Oscar da den er en stimfisk som blir veldig stor.

Kunne godt tenkt meg Black Ghost, men har ikke plass

-Tim
Nei, disse fiskene er i 180L. Men er fremdeles for liten plass, men jeg fikk de med når jeg kjøpte akvariet som jeg kjøpte brukt.
Så det er grunn for at jeg vil bli kvitt de.
FiskeAlex
Nei, disse fiskene er i 180L. Men er fremdeles for liten plass, men jeg fikk de med når jeg kjøpte akvariet som jeg kjøpte brukt. Så det er grunn for at jeg vil bli kvitt de.



Aha...slik å forstå. Dersom lokalbutikken din er av litt størrelse tar de nok imot fiskene. Ikke sikkert du får kompensasjon, men du slipper avliving.


-Tim
de har en del akvarier der ja, men jeg vet ikkje om de tar imot den oscaren, men kanskje de andre. men hadde vært veldig greit om jeg kunne ha fått byttet de eller solgt de, så hadde jeg hvertfall fått noe igjen for de. jeg betalte jo faktisk for de. men sånn e no det.
Hvis ikkje jeg får byttet de i annen fisk hos privat person eller hos dyrebutikken får jeg bare gi de vekk til dyrebutikken hvis de tar imot de.
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap