Snegleproblem!

Hei! Jeg har hatt akvarium i et halvt år, men startet opp et nytt for litt over en måned siden.
For noen uker siden oppdaget jeg en bitteliten snegle som satt på et blad til en av plantene mine. Jeg tenkte at det var jo bare en snegle... men for noen dager siden da jeg kom hjem fra skolen var mange av plantene mine spist på fra rot til spiss, og det satt små og store snegler på planter og glass.
Hva skal jeg gjøre? Jeg har aldri hatt sengler i akvariet mitt før, og jeg har ikke noe mål å ha så mange snegler i akvariet mitt.. vil ha minst mulie av dem.
Jeg har et 120 liters akvarium med 8 seilfinnemollyer med 5 på 2-5 cm og 3 på 10 cm.

Hvilke fisker spiser snegler?
Noen tips til en ganske fersk akvarist?
Forresten... jeg har også hatt problemer med sykdommer (sår som dukker opp på mollyene mine, og stimfisk som dør), kan dette ha noe med sneglene å gjøre? Jeg har brukt "tetra" medisin for sår på fisk..
jegersnegle kan du ha, de spsier pest snegl. sneglene tror jeg ikke er skyld i sårene.. Det tviler jeg på.. Hvordan ser de ut de sneglene? du kan se i snegle og skalldyrbasen. søke på snegl å se om du finner den.
De litt større sneglene har mørke skjell som er litt spisse, ikke mye. og de mindre er lysebrune, litt gjennomsiktige.

Vet du om noen fisker som spiser snegler?
ja praktbotia spiser snegler men du har desverre litt for lite kar til de, for de blir Store.. de må ha minimum 250 liter.. jegersneglen kunne du jo hatt til problemet var løst så solgt den igjen
Tror heller det er mollyer som har vært på ferde og knasket planter, og ikke snegler. Sneglene er faktisk ganske nyttige i akvarier, men de blir fort for mange. Jegersnegle er foreslått her, ellers har noen erfart at eplesneglene utkonkurerer pestsneglene, men det er ikke alltid det skjer.
Finnes sneglegift også, men jeg er skeptisk til å bruke gift selv om det skal være ufarlig for fisk..
Jeg tror ikke det er mollyene, for jeg har hatt den type plante hele tiden jeg har hatt de fiskene, og nå er plantene spist ned... hehe. Men det kan være mulig. Men har likevel aldri hatt liknende problem før.
Tja, de er jo planteetere da, kanskje de ikke fikk nok grønt da de spiste dem?
Hva skal jeg gi dem? Jeg har prøvd med spinat, for det stod et sted at di likte det. men de spyttet det bare ut igjen :-S
Du kan jo prøve diverse grønnsaker som agurk, squash, erter og slikt. Jeg ville også gitt et kommersielt tørrfor laget for planteetende fisk.
Gullfisk liker planter, og de synes andemat er stas, kanskje mollyene dine vil ha det? På andematen vil det jo ikke synes om de har tatt seg en bit eller to, og den formerer seg raskt eller hva vi skal kalle det planter gjør:P
det kan jeg prøve Takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap