Hjelp, dårlig start!

Hei.
Jeg har lenge hatt lyst til å starte opp med akvarie. Mandag for nesten 2 uker siden gikk heg til innkjøp av et på 115 l og utstyret jeg ble sagt jeg ville trenge. Onsdag denne uken tenkte vi at nå er det klart til å starte med å kjøpe inn noen fisk. Ønsket å starte med noen som ikke koster så mye inntil jeg ser hvordan det går. Tok med vanntest til butikken og de sa at vannet var helt fint for oppstart. Ble anbefalt å starte med 3 platy, 10 kardinaltetra og 4 guppy (1 hannfisk). Nå 3 dager etterpå er 4 av kardinaltetraene døde og 1 guppy. Tok med ny vannprøve til butikken i dag og de sa at nitritinnholdet var litt høyt, men at dette ville gå seg til. Sitter nå og ser på akvariet og ser da at hannguppyen ligger å "padler" i overflaten pluss at halen hans rett slett ser litt "herpet" ut. Tror den kommer til å dø, men vil jo ikke ta den ut enda i tilfelle den kommer seg. Er det noen som vet hva som kan være galt? De andre fiskene oppfører seg normalt og svømmer fint rundt.
du kan jo lese denne her
og takk Til Mona 0

Mvh Per
PS velkommen på forumet og som akvarist
Du har dessverre fått veldig dårlig veiledning fra butikken. Det er ikke uvanlig. Det er to hovedårsaker til at fiskene dine dør.

1. Du har satt inn fisk på det farligste tidspunktet - to uker etter oppstart.
2. Du har satt inn altfor mange fisk på en gang.

Si fra hvis du vil vite årsaken til at dette er farlig, så skal jeg forklare det. Du finner også forklaringen hvis du søker her i forumet.

Nå er det bare en ting å gjøre for å redde de som fortsatt lever:

Bytt 20-25 prosent av vannet hver morgen og kveld.
Sett vann i bøtter slik at det får samme temperatur som akvarievannet (sett bøtta i varmt vann så går det fortere). Ha i aquasafe.

Start med en gang.

Lykke til!

Du er ikke den første og ikke den siste som opplever dette.


Takk,skal prøve dette.
Som du sier så har jeg nok fått dårlig veiledning i butikken. Føler også at når jeg går inn og sier at jeg er nybegynner og trenger hjelp for å komme i gang, så er det ikke mye veiledning å få. I løpet av de 2 ukene siden jeg kjøpte akvariet har jeg vært i 3 forskjellige akvariebutikker og på spørsmål og hvor mange fisk man bør starte med og når man bør starte med å sette inn fisk, har jeg fått 3 forskjellige svar. Jeg skal prøve dette som du foreslår. Takk.
Du sier du fikk tre forskjellige svar i butikkene. Derfor er det ofte lurt å undersøke selv FØR du kjøper noe. Still spørsmål på forumet, da får du svar fra noen som ikke tjener penger på deg. Du kan også søke på fisker i fiskebasen, der står det krav og vanskelighetsgrad på hold av den arten.

I innkjøringsperioden for filteret, før du kjøper fisk etter 4-5 uker er tida for å planlegge fisk. Dette skal ikke gjøres på butikken.
Det er også lurt å vite vannverdiene i akvariet(PH og GH). Det er ikke så lett å begynne med justering av dem når du er ny, så derfor kan du velge fisk som passer til de vannverdiene du har.

Søk litt på fiskearter på akvaforum på de som passer til den akvariestørrelsen du har eller mindre. Klikk på de du synes er fine og sjekk hvilke vannverdier og temperatur disse skal ha. Til slutt sitter du med noen arter som passer med hverandre og ditt akvarie, så da er det bare å kjøpe noen av dem når filteret er klart=)

Anngående det å berge de du alt har, er jeg enig i gurimalles løsning, vannbytter får tynnet ut giftene. Siden du har et så stort akvarie tror jeg du kan ta vannbytter med kaldt vann i stedet for å mellomlagre vann, siden tempen ikke vil synke drastisk, men har du mange nok baljer til mellomlagring er jo det fint.
I tillegg til de daglige vannbyttene bør du redusere foringen til et minimum.

Det er to farlige stoffer som forurenser vannet ditt i starten:

Ammoniakk/amonium fra for og fiskene selv som skiller det ut med tis og bæsj; og nitrit. Begge er giftig for fisken og verdiene bør være 0 for å unngå at fiskene blir syke eller dør.

Disse stoffene hoper seg opp i karet helt til det har dannet seg gode bakterier i filteret som spiser dem. Det tar fire-fem uker. Og selv da bør man ikke sette inn mer enn et par fisker og øke gradvis.

Det tar tid å bygge opp de gode bakteriene og hvis man setter inn mange fisker på en gang rekker ikke bakteriene i filteret å holde tritt med den brå økningen i avfallsmengden.

Å bytte vann er derfor den eneste måten å fjerne amoniakk/nitrit nå, inntil bakteriekoloniene har bygd seg opp.

Du får kjøpt dråpetester fra Tetra eller JBL slik at du kan teste vannet hjemme. Nitritt-testen er merket NO2 og ammoniakk NH3/4. Ikke kjøpt strips, de er ikke pålitelige ifg erfarne akvarister.

Det er gode hjelpemiddel i starten og vil vise deg når du kan trappe ned på den daglige vannskiftingen.
Ruth Iren Kristiansen Sbai
Er det noen som vet hva som kan være galt? De andre fiskene oppfører seg normalt og svømmer fint rundt.


Du har forgiftning i karet ditt. Det er vanlig at nybegynnere blir overrasket over dette

De andre fiskene dine "svømmer fint rundt" fordi fisk er dårlige på å vise smerte. De svømmer til de ikke greier mer. Da blir de syke pga stresset det er å svømme i giftig vann, og til slutt vil de heller ikke spise.

Nitritt er en gift som oppstår de første ukene i et nyetablert akvarium med fisk i. Det anbefales å vente med å sette inn fisk til innkjøringsperioden på fem uker er over.
Du bør lese denne tråden, der er nitritt-syklusen i et akvarium forklart:
Akvariefilter og nitrittsyklus
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Falkenhaug
Reklame for plussmedlemskap