- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hoppende metallpansermalle
Hoppende metallpansermalle
jeg fikk noen nye metallpansermaller i går (albino) og den største av de ( en gutt) lå på bunnen, men plutselig for den opp til overflaten og hoppet opp og for ned, og opp for å hoppe igjen. Den gjør det bare når jeg er der og lyset er av. Av og til svømmer den med halvekroppen over vann og svømmer slik langs overflaten.
er dette normal oppførsel? den ser helt fin ut ellers.
er dette normal oppførsel? den ser helt fin ut ellers.
Postet 06.09.09 kl 14:55
Postet 06.09.09 kl 15:06
Postet 06.09.09 kl 15:23
Inaktiv bruker

Det er helt normalt, så lenge det ikke er veldig ofte. Pass på å ha dekkglass. En av mine var så uheldig å hoppe ut av karet en gang..
Postet 06.09.09 kl 15:35
Postet 06.09.09 kl 16:31
Postet 06.09.09 kl 16:32
Postet 06.09.09 kl 16:44
Dette opplever også jeg spesielt med de vanlige metallpansermallene og albino. Mine gjør dette hver gang jeg er nedi karet for å ta opp snegler ol. Da fyker de til toppen og tar skikkelige plask så jeg skvetter himmelhøyt og blir søkk våt av dette. Tror ikke disse gjør det pga oksygenmangel for da skulle de andre sortene også gjort det??? De gjør også dette når jeg kommer og setter meg foran karet og da hører jeg de smeller oppi topplokket med et brak. Jeg har også en glasskant for å legge dekksglass oppå og der er det mange som har skallet oppi. Rart at de ikke får hjernerystelse...De roer seg ned med en gang de har fått mat eller jeg slutter å rote oppi karet....Ser ut som det er gledesdans de holder på med, men kan godt hende det betyr det motsatte....hvem vet???
Postet 06.09.09 kl 17:16
Postet 06.09.09 kl 18:31
mona oLekshormoner kan få enkelte Corydoras til å gå helt bananas! ;-) Det kan se ut (på bildet som ble lagt ut) som albinoen er en hunn og den normalfargede en hann som prøver "å tilby sine tjenester", hehe :) Det gjør hannene ved å forsøke og plassere seg på tvers foran bartene til hunnen.
dette viste jeg ikke
tusen takk for at du fylte meg litt med info mona o.
hvist det er det håper jeg det kommer egg etterhvert
Postet 06.09.09 kl 19:01
Hjeeellp:o
i dag lå var den helt stivog lå på sia, men den levde. Jeg fanget en opp og puttet den oppi en liten bolle, og den har vært der i ca 1 time nå, og jeg sjekket nettop til den, og da var den normal. kan jeg bare slippe den oppi det store karet eller vente litt?
Postet 07.09.09 kl 15:19
Postet 07.09.09 kl 15:27
Postet 07.09.09 kl 15:39
Å putte fisk i boller er ikke bra. Det er dyreplageri, fisken blir vanvittig skremt og stresset av det. Få den tilbake til akvariet så fort som mulig.
Dette med å stappe fisk i bøtter og boller over natta eller midlertidig fordi det feiler dem et eller annet, er ofte ensbetydende med å ta livet av dem. De blir aldri bedre av det, heller verre. Dette fordi de blir så redde og stresset at det (sammen med sykdommen som gjorde at de ble plassert der) gjør at de ofte stryker med under bøtte/bolle-oppholdet.
Dette med å stappe fisk i bøtter og boller over natta eller midlertidig fordi det feiler dem et eller annet, er ofte ensbetydende med å ta livet av dem. De blir aldri bedre av det, heller verre. Dette fordi de blir så redde og stresset at det (sammen med sykdommen som gjorde at de ble plassert der) gjør at de ofte stryker med under bøtte/bolle-oppholdet.
Postet 07.09.09 kl 15:45
Endret: 07.09.09 kl 15:46
mona oÅ putte fisk i boller er ikke bra. Det er dyreplageri, fisken blir vanvittig skremt og stresset av det. Få den tilbake til akvariet så fort som mulig. Dette med å stappe fisk i bøtter og boller over natta eller midlertidig fordi det feiler dem et eller annet, er ofte ensbetydende med å ta livet av dem. De blir aldri bedre av det, heller verre. Dette fordi de blir så redde og stresset at det (sammen med sykdommen som gjorde at de ble plassert der) gjør at de ofte stryker med under bøtte/bolle-oppholdet.
ok, det skal jeg huske
Postet 07.09.09 kl 15:46
Postet 07.09.09 kl 21:52
Hurra:d
i dag så jeg en klase med egg på glasset, og mistenker coryene har lagt de
håper de klarer seg
håper de klarer seg
Postet 11.09.09 kl 16:50
Inaktiv bruker

Du må flytte eggene om de skal klekke. Coryer er veldig glade i å spise egg, så du må regne med at eggene blir borte ganske kjapt om du lar dem være
Postet 11.09.09 kl 18:14
Postet 11.09.09 kl 20:38
Postet 12.09.09 kl 13:17