Innvendig filter, holder dette ?

Hei

Jeg har søkt litt om dette, noe surr med søkegreie her så lager en ny tråd. Håper det går fint.

Jeg har skaffet meg et 200liters møbelavarium å skal ha gullfisk i dette tenkte jeg. Ikke så veldig mange, ca 5 stk tenker jeg. pluss ett par ancitrus. sikkert noen eplesnegler også.

Det jeg lurer på er, burde jeg kjøpe en utvendig pumpe til dette? Jeg vet dette er det lureste, men jeg må iallefall vente noen måneder, klarer jeg med dette innvendigefiltre sålenge? Det er ett Fluval 4+.

Kanskje det blir litt bedre med blåsvamp i?
Burde jeg kjøre det på max utblåsning? negativt? positiv med dette?
Står på nettet av Fluval 4+, skal kunne ta opptil 215liter.

Det jeg vil anbefale er å skaffe ei pumpe som tar opptil dobbelt så mye som ditt akvarium er... altså ei pumpe som tar opptil 400 liter. Dette på grunn av at da får du ei god pumpe, og de fleste pumper ikke takler å ta det de står oppført som. Spiller ikke så stor rolle om hvor mye vann som renner gjennom på en time, men mer om hvor stort rom du har til filteret.

Selv har jeg:
-180literen; AM-TOP AT-3336, som tar opptil 300-350liter.
-70literen; EHEIM 2213, som tar opptil 250 liter.
ja i de andre karene har jeg over dobbel kapasitet. men siden jeg kjøpte dette med denne pumpen å har ikke penger til å skaffe en utvendig helt ennå.

derfor lurte jeg på om denne klarte noen gullfisk uten problem

Gullfisk griser fælt, men så lenge det ikke er flere bør det holde i et knipetak, spesielt hvis du modifiserer Fluval filteret litt, riv ut det orginale filtermaterialet + bunnen og erstatt det med grov blåsvamp, skjær ut blåsvamp så du fyller hele tomrommet på filteret - da iallefall dobler du den biologiske filtreringen.
Hei

ja det med blåsvamp modifisering var planen ja. men renser den bedre på full styrke? blir jo flere liter som går igjenom svampene i timen, men har det så mye å si ? Kjører den på max nå men synes den lager litt mye strøm i karet, selvom jeg justerer på utblåserhode
Antall liter i timen er mindre viktig - mest mulig filtermedia er klart viktigst, men gjennomstrømmingen vil raskt roe seg litt når svampen har gått seg til litt også - så ikke sikkert du må justere ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap