Blande teraer i stim?

Hei
Jeg er i ferd med å stare opp et lite selskaps akvarie sammen med ungene. Det er en 60 ltr så det jo noe begrenset med tanke på hvor mye fisk jeg kan ha oppi. Jeg kunne godt tenke med en stim fisk og Neon Tetra eller Kardinal Tetra er jo relativt enke og populære.

Det jeg lure på var om jeg kunne ”jukse litt” med stimen og skape litt mangfold i akvariet. Hvis jeg blander ulike Teraer, vil de stime eller blir det bare tull? Jeg har lest på akvaforum at enkelte har blandet Neon og Kardinal Tetra med hell, hva skjer hvis man putter inn andre Tetraer (f.eks et par kobber tera (Hasemania nana), glødebåndstera (Hemigrammus erythrozonus ) og/eller Sort Neontera (Hyphessobrycon herbertaxelrodi ))? Er dette dumt? Eller er det andre innen denne familien som man bør bruke hvis man skal lage en blandingsstim? Noen som har erfaringer eller kvalifiserte input så er jeg glad!
Plussmedlem
Hei!

Ja, du har rett i at det bare blir tull.
Tetraene veit godt hvilken art de tilhører så de vil nok "savne" flere stimekamerater.
Et par av hver blir bare rot og ingen stim.
Takk loomis!
Jeg leste ett eller annet sted på forumet (finner selvfølgelig ikke igjen tråden nå) om noen som hadde satt et par tre kardinaler inn i en Neon stim og fikk dermed Neon til å stime bedre. Jeg hadde en idé om å utvide konseptet, men det bør jo foregå på fiskenes premisser dette her
jeg har blandet neontetra og kardinal tetra sammen, og jeg syntes at de stimer bedre nå enn de gjorde før jeg blandet dem.
Jeg har kardinaler og en annen grønnstripe terta eller hva den het.. og det går veldig bra. (den er make som kardinal /neon bare den har kraftigere blåfarge som knekker i grønt, men mangler den røde buken) Skikkelig fin fisk. i begynnelsen stimet de hvær for seg, men nå er de mere samlet.
Tror neon og kardinaltetra stimer sammen pga at de ser såppas like ut, men de vet nok uansett godt hvilken art de er. Andre ting som er dumt med å blande flere arter er at det fort ser rotete ut.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt en hovedfisk, en stimfisk og en art på bunnen. For eksempel en kampfisk, noen platy og kanskje kuhliiåler på bunnen?
Takker for fine input alle sammen!
Ser at det jeg nok ikke bør blande i hytt og pine men jeg kommer nok til å prøve 2 ulike og se. Jeg ser hva du mener Maretard med rotete, men det du kaller rot er vell det vi ferske akvarister kaller fargerikt felleskap .
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap