Galvanisert kjetting?

Hei!

Kjøpte ei trerot i går som er for lett og flyt opp. Ønskjer likevel å bruke rota i akvariet, for ho var utruleg fin...

Lurer på om galvanisert kjetting (dvs. jarn med sink, slik at kjettingen ikkje rustar) kan vera giftig for fiskane eller om det vil gå bra? Merket på kjettingen er Aqualine, eigentleg for å feste båtar - altså tiltenkt for bruk i sjøvatn iallfall.

Tenkte at eg kunne lage hol to stader i rota, ta fiskesnøre gjennom og feste dette til kjettingen. Dermed blir det lett å skjule kjettingen under sanda, og tyngda av kjettingen bør vera nok til å halde rota nede.

Akvariet mitt er 110 liter og under innkjøring. Planen er corydoras om 3-4 veker, og truleg nokre ciklidar og/eller tetra etter kvart.

Er takknemleg for svar! Eventuelt alternative løysingar.

-Erlend
Hei.
Vet desverre lite om galvaisering og om det slipper stoffer.
Jeg bruker å legge en stor stein oppå røttene til de er godt trukket med vann.
Kan eventuelt knyte fast en stein under rota så det ikke synes så godt
Sink og galvanisering ville jeg definitivt unngått ja.

Metaller generelt ville jeg vært skeptisk til. Jeg har brukt rent stål "svart-stål" som vekter. Bare noen små biter. Disse ruster selvfølgelig men jeg tror ikke de avgir så mye jern at det blir farlig. Og jern er relativt ufarlig. f.eks sammenliknet med sink

Jeg bruker syrefaste skruer/bolter hvis jeg skal montere noe sammen.

Syrefast kjetting er definitivt bedre enn en galvansiert, men fortsatt skeptisk til mye metall i karret.
Erlend Estenstad
Kjøpte ei trerot i går som er for lett og flyt opp.

La den bare ligge i vann så synker rota etter noen dager. Vil du ikke ga den i akvariet ditt mens rota trekker til seg vann, kan du jo bare legge den i ei bøtte eller lignende.
Hadde et 150 cm langt syrefast rør under grusen i mitt akvarium. Etter en stund ble øreålene slappe og desorienterte, flere døde. Algespisere og maller oppførte seg også merkelig. Virket som alle samlet seg i og over røret.
Fjernet røret og alle var tilbake til normal. Lurer på om metallet forstyrrer sanseorganene til bunnfisk ved å avgi noen form for elektromagnetisk forstyrrelse? Ikke vet jeg, men vil ikke anbefale metall i karet.
Plussmedlem
Metall og vann er sjelden en bra kombinasjon. Funker fint i havet eller store innsjøer fordi der er det massive mengder vann i forhold til mengden metaller. Galvaniserte metaller er flotte til sin bruk, men ikke i akvarium da galvanisering er sink+elektrolyse=rustfritt metall og avgir metallioner som kan være forstyrrende på omgivelsene.
Takk!
Takk for raske og klare svar!

Tenkte også opprinneleg på å leggje på steinar for å halde ho nede mens ho trekte til seg vatn. Men rota virka veldig lett, og kanskje korkaktig(?). Derfor var eg skeptisk til om ho kunne bli tung nok etter "vatninga".

Har likevel lagt to flate steinar (skifer, trur eg) skrått over rota no, hellande frå kvar si side. Det held ho stødig nede. Og faktum er: Synest det ser såpass bra ut at steinane neppe skal vekk igjen! Spesielt med nokre plantar som steinane kan stikke opp bak.

Tenkjer også at dei framtidige coryane kan bli glade for ekstra skjulestader/skyggefulle plassar under steinane? Trur dette vart ei bra løysing.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap