Råd og vink - 60 l

Hei.
Har hatt et ferdig innredet 60 l kar stående å gå i 2 uker. I går fikk jeg tak i "filterguffe" fra et kar i drift og blandet dette i mitt kar. Til helga tenkte jeg å kjøpe fisk.
Så kommer spørsmålene: Bør jeg starte med 4-5 algespisere nå og så vente ei ukes tid med kjøpe f.eks 5-6 neontetraer, eller kan jeg kjøpe tetraene samtidig?
Har grus i karet mitt og tenkte da på otocinclus som algeetere, men vil ancistruser trives til tross for grusen som bunnlag?
Mye å holde rede på!
mvh Torgeir
Det er ikke noe problem å ha ancistrus som algespiser med grus som bunnlag, men husk at denne kan bli ganske stor til et 60liters akvarium, da passer ottoen bedre. Men ottene passer bedre i et godt innkjørt akvarium, da de er sensitiv for vannverdier. Sett heller inn tetraene først og så venter du en stund før du setter inn ottoene.
Husk å mål ph og sjekk at denne passer fiskene du vil ha, og mål nitritt før du seter inn fisk.
Tonje_R
Det er ikke noe problem å ha ancistrus som algespiser med grus som bunnlag, men husk at denne kan bli ganske stor til et 60liters akvarium, da passer ottoen bedre. Men ottene passer bedre i et godt innkjørt akvarium, da de er sensitiv for vannverdier. Sett heller inn tetraene først og så venter du en stund før du setter inn ottoene. Husk å mål ph og sjekk at denne passer fiskene du vil ha, og mål nitritt før du seter inn fisk.


Mange takk for raskt svar.

Så du mener altså at både ancistrus og tetraer kan settes inn omgående?
Og så eventuelt bytte ut ancistrusene med ottoer etterhvert?

Har bestilt vannprøveutstyr, men tenkte å ta med en prøve til dyrebutikken for testing.

mvh Torgeir
Sett først inn tetraene så venter du litt med ancistrusen, filteret må få litt tid på seg til å bygge en større bakteriekultur.
Siden ancistrusen kan bli opptil 15cm, så ville eg bare ventet litt med å sette inn algespiser, og etter noen uker og du ser at vannverdiene er stabile så ville eg satt inn ottoene.
I mange dyrebuttikker tester de bare vennet med teststrips og disse er ikke til å stole på, så vist du har mulighet hør med de om de kan teste med dråpetester så er du på den sikre siden med hvorden vannet er.
Takk igjen!
Et spørsmål til: Hva med albinopansermaller, er disse gode algeetere?
Så noen bilder i fiskebasen her og lurer på om disse kan erstatte ancistrusen som algeeter.

mvh Torgeir
Da har vi det klart. Takk.

Så var det vannet. Mener jeg har lest et sted at jeg bør bytte ca 30% av vannet etpar ganger før fisken settes inn. Er dette riktig?
Og holder det med ett bytte eller må jeg ha to?
Det vil da si ett bytte idag, og ett i morgen før fiskene kommer i hus.

Torgeir
du skulle hatt sand og skaffet deg noen pansermaller. Fasinerende fisk som roter konstant i sanda. Les på feks mona o sin post


og så jeg ikke glemmer det. Gratulere inn i en kjempegøy hobby.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap