Kostnader ved oppstart

Heisann

Jeg fant frem mitt gamle akvarium som eg kjøpte for 5-6 år siden.
Vurderer å starte det opp igjen men da lurte eg litt på hvor mye penger det vil gå til dette. Liksom å skaffe seg noen enkle fisker og planter. Og målkeutstyr og mat osv.

Så kunne noen tenke seg å lage en liste over alt eg trenger til å starte opp ett akvarium og hva prisen på de diverse tingene sånn ca vil bli.

Kan også legge til at eg er helt ny på akvarium og foreldrene mine liksom "drev" det når eg hadde det som barn.

Så setter pris på hjelp

Kan også legge til at det er et Juwel akvarium som er 65 liter

Ferskvannsakvarium
tja jeg er vel ikke til kjempe hjelp men kan sette opp noe.

Dråpetester til å teste vannet for PH, KH, nitrit, + + +
Disse koster litt pr stk. spørs på merket, men regn med ca 500kr til tester.

Sand/grus, biltema har billig, 60kr 17kg sekk. Eller så er det noen hundrelapper for litt grus eller sand i dyrebutikken.

Planter, spørs hvor stort kar du skal sette opp, men litt planter må du ha.
I dyrebutikken koster de fra 50-150kr stk, finnes mye bra her inne på annonsene. billig også.

Fisk, tja spørs hva du ska ha, men blir endel hundrelapper for litt fisk. Blir fort penger her.

Har du filter? hvis ikke må du kjøpe dette som passer ditt kar, anbefaler utvendig, pga vedlikehold å kapasitet. Dette må også fylles med filtermedie, kvalitets medie koster fort noen hundrelapper.

Har du varmekolbe? hvis ikke noen hundrelapper der å.

Lysrørene må du nok bytte, skal du ha kvalitetsrør med fint lys er dette ca 200-400kr røret.

Ble vel ikke så eksakt dette her men regn med 1500-2500kr å kommeigang.

BLir alltid mer enn man tror når du først begynner å handle.

ser du la til at det var 60liters. da blir det jo ikke så ille mtp antall fisk/planter å sand.
1500-2500 kan kanskje virke skremmende og det kan da gjøres langt billigere enn dette

Vil da tro at det kan gjøres til under 500 lappen om man ikke er så kresen på fisk og planter etc.

Det du trenger er lys(for din egen del og plantene) om du har lette planter og lys som funker trenger du ikke nødvendigvis nye rør.

Filter er vel sannsynlig at det er innebygd i karet fra før av.

En varmekolbe( har du vel kanskje fra før også) det er også noen fiskearter du ikke nødvendigvis trenger varmekolbe til.

Planter som vasspest hornblad og diverse andre lettstelte kan man ofte få billig / gratis av folk her inne. Så her kan man få mye planter for under en 100lapp

Fisk kan også ofte fås billig på rubrikkannonsene her inne, da spesielt fisk som yngler lett, som ancistrus(yngel) og guppy. Burde være mulig å få for en 200kroner

Når det gjelder grus/sand så er biltema sanden en billig måte og gå frem om du ikke har noe i akvariumet fra før av.

Det som ofte kan bli dyrt er tester. Det hender at man kan få dette billig brukt. Med fare for å bli hengt her på forumet så vil jeg påstå at du ikke nødvendigvis trenger alle disse testene. Den klart viktigste er nitritt. Denne får man til under hundrelappen. Men uten ph kh gh tester så har man fort litt mindre fisk og velge i. Finnes også butikker som kan teste vannet for deg slik at du kan gjøre dette engang når karet er innkjørt, men nitrittesten bør du uansett ha hjemme!

Vil også anbefale og lese deg opp litt kunnskap på akvarieskolen inne her på artikler

Takker for svar begge to

Lysrøret eg har sjekket eg ut nå og det er på 15W. Det henger liksom i "taket" på det svarte logget på akvariumet.

Filter har eg sjekket at det er (ser ut som det er innbegyttet der med pumpen). Pumpen er vertfall innvedig. Filteret består av 3 brune "skumplas-svamper" Disse er helt brune. Betyr det at det må kjøpes nye sånne og at dei ikke er brukelig?

Så spørsmålet om varmekolbe. Hvordan kan eg sjekke om eg har det? Er veldig usikker på kordan den ser ut.

I tilleg fant eg noen stoffer som eg hadde før. Disse er ca 5-6 år gammel men kan de fortsatt brukes? Stod ingen dato på det.

Stoffene er vertfall:

Tetra test PH. Er en flaske med væske i pluss en kolbe til å helle vann i. I tilleg er det tabell på baksiden

dH-Salt for ferskvanns akvarier. Står det er spesielt utviklet for norsk akvarievann av Nor Zoo som holder til på marken 4 i bergen. (hvitt pulver)

Alka-Toner fra Brustmann. Ser ut som tabletter som skal få PHen opp.

Tetra PH/KH plus (for creating optimum pH and KH values in freshwater and marine aquaria)

Det med fisker og planter hørtes jo bra ut så det blir eg nødt å sjekke opp.

Hører dere anbefaler grusen/sanden på biltema. Men siden grus/sand er så billigt så er det da bedre å kjøpe det på en fiskebutikk?
Og hvilken farge er vanligst å ha på det?
Kan også legge til at eg har svarte korall steiner som eg brukte før i akvariumet.
Og i tilleg kor mye sand trengs på et 65 liters akvarium?

Takker for svar

Tingen med sanden fra biltema er at den er billig og bra ikke bare billig Jeg synes den er finere en det meste av annen sand/grus Og det blir vel fort hvertfall 5 ganger så dyrt for sand/grus i butikken
Husk å legge inn litt "slingringsmonn" på kostnader her, til f.eks. medisiner, økte stømutgfter osv. Synes det er ganske trist å lese innlegg på forumet her der folk ikke får målt vannverdier etc. fordi de ikke har hundre kroner til en test!
Erfaringsvis kan jeg som nyoppstartet selv, si at utgiftene fort løper på i startfasen, da man finner ut ting man vil endre på osv., samt at man kanskje også må kjøpe noen nye fisk fordi noen dør osv.
Mitt tips er å søke på rubrikk-annonser her, og på Finn, samt sjekke forskjell i pris på nettbutikker og dyrebutikker. Mye penger å spare, da prisene varierer enormt! Kjøpte f.eks. en lavastein til 21,- kr på en dyrebutikk her om dagen, og så den samme kostet 49,- på en annen butikk.

Lykke til
Da har eg sjekket at eg har varmekolbe.
Skal også sjekke rubrikkannonser og finn sånn som dere sier

Men er det denne sanden det er snakk om? :

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=153583

Og er finkornet eller grovkornet til å anbefale?
ja det er den sanden ja.

du må ha den grove, den fine bare blåser mye rundt hvis du skjønner.

men den grove er fortsatt veldig fin altså

Har denne i ett av karene mine, veldig fin sand, fineste sanden jeg har
Er det ikke denne da ?
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=153567

Jeg synst det fineste er best og nei den fyker ikke rundt i karet
nei det er IKKE den du linket til sist her.

er den du linket til selv, der står det i annonsen tilåmed til akvarium m.m

ja mente finest som i ikke så grov, hehe ble litt surr dette her.
men den GROVESTE av de to er fortsatt veldig ugrov sand:p make sense?
Oki Før i tiden solgte de vel den sanden som blåsesand eller noe tror jeg :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap