Planer om gullfisk, trenger råd(:

Inaktiv bruker
Jeg har et 60 liters akvarium som er under innkjøring. jeg er nybegynner å ønsker derfor en veldig hardfør fisk, har dessverre liten interesse for levendefødere. å sånn som jeg har forstått det finnes det mange som har hatt gullfisker i bolle i flere år? dette er ren dyreplageri etter min mening, men vil det funke med to gullfisker i 60 literen min? isåfall har jeg ikke planer om flere fisker i akvariet. om ikke det funker, hvilken hardfør fisk kan jeg velge ut? jeg ønsker kun 2 type arter i akvariet, ikke flere typer. helst ikke levendefødere(ikkespør)
Vel, gullfisk blir ganske store, så da er 60 liter for lite :/
Gullfisk info

Av eggleggere, annbefaler jeg Tigerbarber

Se også her:
Topp 100 akvariefisk
Inaktiv bruker
men det er dette jeg synes er rart, gullfisker klarer seg ofte fint i små boller på 2 liter? bør de ikke kunne trives i 60 liter da? :o
gullfisk er da ingen stimfisk?:o:o
jeg håper du er klar over hvor store de blir... godt over en halv meter
du bør ha minimum 100 liter til gullfisk, helst en diger dam.
gutt16
men det er dette jeg synes er rart, gullfisker klarer seg ofte fint i små boller på 2 liter? bør de ikke kunne trives i 60 liter da? :o gullfisk er da ingen stimfisk?:o:o

Tviler sterkt på at en gullfisk eller hvilken som helst annen fisk klarer seg fint i en bolle på 2 liter. Det du må tenke på er at en gullfisk kan bli så stor som nesten 40cm! Derfor vil 60l bli alt for lite for 2 gullfisk. Og jo, gullfisk trives best i grupper anbefaler deg å se etter fisk som vil trives i en 60l i fiskebasen, så kan du evnt spørre her når du finner noen du liker ps: gullfisk er anbefalt en minimums akvariestørrelse på 200l!
dette bildet sier jo sitt... bruk heller basen og finn noen fisk som vil trives bedre i en 60 liter du
Inaktiv bruker
ja men de færreste blir så store da:O jeg ønsker en meget hardfør fisk: /
Plussmedlem
Gullfisk klarer seg ikke fint på 2 liter. De overlever (en stund), men det er en stor forskjell på å overleve og å ha det bra. Gullfisk blir stoooore. Hvis de må gå i mindre kar kan de bli sjuke og død. Så enkelt er det.

Å ha de midlertidig i et mindre kar som en 60 liter går greit, men det kan ikke være en permanent løsning.
Plussmedlem
gutt16
ja men de færreste blir så store da:O jeg ønsker en meget hardfør fisk: /

Og eneste grunnen til det er at folk holder dem i akvarier som er for små!

Venusfisk er et godt eksempel på en fin og hardfør fisk.
Inaktiv bruker
hvilken hardfør art passer seg best inni 60 liter? foresten, hva ligger ph på i norsk springvann?
veit du hvorfor de færreste blir ¨å store
1. de går i ett alt for lite kar så de har ikke sjangs... de er fysisk tvunget til å ikke bli større!
2. de mistrives og det hemmer veksten
helt sikkert flere grunnner til at de ikke blir større i bolle og lite kar men det tror jeg er de to viktigste..
Inaktiv bruker
det jeg ikke liker med gullfisk er at de har blitt så utrolig avla på, for å være ærlig lurer jeg ofte på om gullfisk faktisk er en fisk.. jeg føler iblandt at de er kunstige skapninger som ikke tilhører noen spesiell art..
Inaktiv bruker
hva med et par med Palettciklide Pelvicachromis pulcher.for di går jo i et 60 liters kar.men da kan du ikke ha noen andre fiskearter oppi der da .år di bank når plaetciklideparet ar yngel og egg
gutt 16:skjønte ikke hvor du ville spore av til der men.. ja..
Inaktiv bruker
dyrebutikken her har dårlig utvalg av ciklider:/ dessverre selger de nesten bare vanlige selskapsfisker..
gutt16
hvilken hardfør art passer seg best inni 60 liter? foresten, hva ligger ph på i norsk springvann?

Dette varierer fra vannverk til vannverk. Men, sånn generelt har vell Norsk springvann en surhetsgrad på rundt 7. Men, foreksempel her i Trondheim har vi basisk vann med en pH på rundt 7.5-8.0

gutt16
dyrebutikken her har dårlig utvalg av ciklider:/ dessverre selger de nesten bare vanlige selskapsfisker..

Ser du er oppført med bosted: Skedsmokorset. Må jo være flere dyrebutikker innen rekkevidde som har bedre utvalg?
Inaktiv bruker
betyr det at jeg slipper å bruke noen form for ph midler i vannet?
da står det kun på viljen din tror jeg dyrebutikker er det vel over alt i oslo....of det er ett kvarter fra skedsmokorset til akvariemagasinet i lørenveien...med sine 700kvadrat+ og over 20.000 akvariefisker for ferskvann, flere 100 arter... skulle dem ikke ha ett pallett par eller passende ciklide der blir jeg overrasket....
gutt16
betyr det at jeg slipper å bruke noen form for ph midler i vannet?:)

jeg diskuterte det med deg i en annen tråd i går jeg? der skreiv vi om at du skulle sjekke/måle verdier i vannet ditt.. først da kan noen si deg om du må det...
Inaktiv bruker
foresten angående di palletciklidene: vil ikke de jage hverandre? for jeg har kun plass til to stykker i 60 literen min står d
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap