Grumsete vann

Hei. Ganske fersk i gamet.
Hadde tidligere grus i karet mitt ( 85 liter)
Men på grunn av Coryene mine byttet jeg til sand for noen få uker siden. Men jeg syns vannet er så grumsete nå. Er det på grunn av sanden tro?
Jeg bytter 30 % av vannet 1 gang i uka, og har ikke noe Nititt utslag ( testet med dråpetest)
Hva er det jeg gjør feil tro?
Syns vannet var klarere da jeg hadde grus. I tillegg er det kommet litt alger ( grønne små prikker ) på innsiden av glasset.
Hva gjør jeg nå?
Nå ble jeg selv litt interresert i å se hva folk sier. Jeg skal selv bruke sand istedenfor grus (skal ha Kuhlii) og visst dette er et vanlig fenomen ved å bruke sand da blir jeg nysjerrig på hva man kan gjøre for å forhindre det, eller minimere det.
Jeg også merket at vannet så grumsete ut da jeg skiftet til sand i et 20 l kar men jeg tror ikke det egentlig er skittent, prøv å ta opp litt vann i et syltetøy glass og se om det egentlig er skittent.
Plussmedlem
Det er nok støv ok skitt som er i sanden som kan til at vannet blir grumsete. Typisk nybegynnerfeil (jeg vet, for jeg gjorde det samme). Noen fabrikanter sier at sanden er vasket på forhånd og den trenger derfor ikke skylles for bruk, men jeg har nå dette som en regel at jeg skyller sanda bestandig.

Gjør daglige vannbytter (rundt 40-50%) i noen dager så vil du/dere nok se at vannet klarner opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap