Alge problem.

Blir ikke kvitt algene, og det dekker nesten hele akvariet bunnen, og alle planter, og røtter og sikt. (Rensker det jo opp, men skal da ikke være så ille?)

Først kommer det flekker av rød alger tror jeg. (Svarte ser de ut, men ikke så svart som svart alger.) Så kommer brunt, så kommer det teppe dere kan se starten på i dette bilde. (Skal forsøke å få til ett bedre ett når det blir mørkt.)

Uansett, får jeg mere alger, av å ha alger? Altså, om jeg fjerner det teppe nå, vil jeg da få mindre alge vekst?

Jeg pleier å vente til det er 1-2 mm tykt, for da går det lett å bare "skrelle" det av og ta det vekk..

Og hva er egentlig grunnen til sånn invasjon? Hatt akvariet før, men aldri sett maken til grønt teppe som dekker ALT as..

Forsøkt med algemiddel, men det hjalp ikke noe.

Og jeg kan ikke ha fisk, så alge spiser er uaktuelt dessverre.. (Veldig lyst på sånn L-102 type maller, men blir for varmt i lufta her så la den diskusjonen ligge død er du snill.)

Noen som veit råd?

PS: Meget fornøyd med åssen den nye bakgrunnen passet med røttene as!
Hvis du kan ha snegler, så kan de spise en del av algene.

Eller svært hurtigvoksende planter, og mange planter...ikke direkte sollys inn i akvariet på noe tidspunkt...og vannskifte sånn til å begynne med? (næring til plantene, riktig dosert)
Teppet du beskriver, virker som blågrønne alger. Det kan være en plage. De kan oppstå hvis det er ubalanse i karet. Eplesnegler spiser denne typen alger.


Her har du noen tips.


Mvh Stian
Har jeger snegler, så er vel lite vits i å kjøpe andre snegler. De blir jo bare spist opp.

Bytter vann hver eneste mandag. 2/3 av vannet byttes da altså 1 gang i uken.. (Det er ikke for ofte eller for lite/mye vann av gangen?)

Takk stian, skal lese den der.
Ser helt klart ut som BGA bakterien og den kan være et mareritt og bli kvitt.
God sirkulasjon i karret er alfa og omega for og bli kvitt denne bakterien.
Og hjelper også med vannbytter og eplesneiler, de spiser bitte litte grann av BGAen.
Gomp
Bytter vann hver eneste mandag. 2/3 av vannet byttes da altså 1 gang i uken.. (Det er ikke for ofte eller for lite/mye vann av gangen?)

Du har filter, ikke sant?
Høres veldig mye ut om du ikke har fisk - det er jo omtrent ikke belastning i karet ditt om innholdet er som det står på profilen din. Vet ikke hvordan feks pH i kranen er i forhold til i karet, temperatur ved vannbytte osv - ved så store vannbytter vil verdiene bli veldig påvirket.
Jeg hadde forsøkt å trappe ned til 20-25% vannbytte i uken, ikke mer hvert fall.

Hvor lenge er lyset på i døgnet?
Vipsen
[QUOTE=Gomp]Bytter vann hver eneste mandag. 2/3 av vannet byttes da altså 1 gang i uken.. (Det er ikke for ofte eller for lite/mye vann av gangen?)

Du har filter, ikke sant?
Høres veldig mye ut om du ikke har fisk - det er jo omtrent ikke belastning i karet ditt om innholdet er som det står på profilen din. Vet ikke hvordan feks pH i kranen er i forhold til i karet, temperatur ved vannbytte osv - ved så store vannbytter vil verdiene bli veldig påvirket.
Jeg hadde forsøkt å trappe ned til 20-25% vannbytte i uken, ikke mer hvert fall.

Hvor lenge er lyset på i døgnet?

Jeg har;
Bunnsubstrat: Rådasand 0,8-1,2 mm ..
Armatur: Aquastabil AL 107 (2 lysrør; Aqua-Glo og Sun-Glo.)
Pumpe: Fluval 4 + (På full styrke med luftinntaket moderat åpent..)
Liter: ca 90 liter..

Og som jeg sier i start tråden: jeg kan ikke ha fisk.. (Blir for varmt i luften på rommet jeg har akvariet. Dumt å starte med akvariet på vinteren, når en egentlig veit at det rommet alltid blir absurd varmt om sommeren. Men det passet så bra med innebygget der, og det var jo kaldt og jeg tenkte ikke langt nok frem, eller tilbake. :P Men det er en annen sak.)

PH skal jeg ta å måle i morgen. Ble pils i dag også. Men har fått kjøpt meg test-kit som skulle dekke alt. (Åssen er det BTW? Skal en teste vannet ved vannbytte, etter vannbytte, osv? Eller er det en "tid" det er best å ta vann tester på?)

Forsøker å helle i vann med samme temperatur som det jeg tok ut og det som er igjen.. Så det holder seg vel på +/- 28 grader.. Har vel vært nede i 25 grader etter vannbytte, men det var i start fasen. Blitt flinkere nå.
(Hehe.. Igjen, åssen er det egentlig? Er det bedre emd litt for kaldt, eller litt forvarmt, om en ikke klarer samme temperaturen?)

Det vil si 1/5 del, sant? Har hatt følelesen av at jeg har byttet for mye vann, men trodde ikke det var mulig.. Fått blandete råd.

Lyset står på 10 timer om jeg ikke er helt på jordet. Mellom 10 og 12.. Har timer, men den må hele tiden justeres.. (Strømmen går ofte her.)

Sist men ikke minst, her er ett "gigantisk" bilde tatt i går av karet..
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap