Defekt varmekolbe?

Heisann!

Jeg har ett 200 liters kar. Med 2 stk lysrør på 10.000kelvin.
Lyset er på 8 timer om dagen.

Jeg har en 250w varmekolbe i dette karet, men den slår seg av å på helt vilt. Satt den på 18grader. Vannet holder mellom 23-27 grader.

Jeg ser på tempmålern at vannet er 24, men da kan varmekolben kicke inn litt, å slår seg av etterhvert igjen, å kicker inn.

Den er jo satt på 18 grader, hvorfor varmer den da vannet som ligger langt over 20 grader?

Uten kolben går vannet ned til ca 22 grader, da er det rommet (som ligger på ca 20grader som regel) å lyset som varmer det opp.

Jeg vil ha vannet mitt konstant på 26 grader. Med kolben på 18 grader går vannet opp i 28 grader, men detter ned til 23 og 24.

ja ble litt kaos skriving dette her men håper noen skjønner.

Er det mulig jeg må bytte kolben?
Jeg gjetter på at du har kanskje en Jäger varmekolbe?
Disse kolbene er ikke bare å pakke opp og ta i bruk. De må kalibreres nøye før bruk. Dvs du må stille dem inn, slik at termostaten blir fortalt hva som er hva av antall grader.

Det står i bruksanvisningen hvordan man går frem - men du som er mann er kanskje medlem i den store klubben "Bruksanvisninger er for pyser"?

Jeg gidder ikke bruke varmekolber fra Jäger, orker ikke den kalibreringen. Jeg foretrekker varmekolber som ikke er laget av glass (jeg har knust 4 Jäger kolber tidligere, til tross for at produsenten påstår at de tåler å henge over vann under et vannbytte...) og bruker derfor bare Aquarium Systems svarte kolber av hardplast. Uknuselige De er forhåndskalibrert fra fabrikk, og kan bare plugges rett inn og tas i bruk.
Heisann mona.

åja sånn å forstå, ja dette er en jeger kolbe, helt rett.

Har kjøpt brukt, så har ikke bruksanvisningen, men den er vel på nettet
Mann å mann, men ja siste utvei er bruksanvisningen, da harru tapt

Den du linket til så jo bra ut. Men det står, " nå er det slutt på å slå AV kolben ved vannbytte"

Jeg har aldri slått av kolben, men bytter ikke så mye vann av gangen, heller flere ganger i uken. men ja jeg satt på en kolbe som bare lå på kanten, for deretter å slippe den neddi iskaldtvann, hele greia knuste jo i tusenknas. hehe

Tror jeg bestiller en slik kolbe du linket til jeg
Bruksanvisning?? Åssen fisk er det ??
Kalibrert
Tror de nye kolbene fra Jäger kommer ferdig kalibrert fra fabrikk.

Skal ikke si for sikkert, men har nettopp handlet en. Har ikke tatt den i bruk enda, men det står ingenting i bruksanvisningen om at du må kalibrere før bruk.
Det som derimot står er hvordan du evnt kan rekalibrere kolben om kalibreringen ikke skulle stemme!
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap