Filterpumpe

Hei. Fersking her, så da stiller jeg de dumme spm med en gang. Har kjøpt et akvarium, 94 L, med en fluval 2+ pumpe. Er litt usikker på hva pumpen egentlig skal gjøre, bortsett fra å filtrere vannet. Skal den bidra til å få oksygen i tanken? Bør den stå så høyt at den lager oksygenbobler i utblåsingen, eller skal den være i underkant av vannoverflaten og bare filtrere vannet for "møkk"?

Frodo
Den som spør er ikke dum. Det er hel sikkert.

Filter har flere funksjoner:
1. Det filtrerer både partikler og andre avfallstoff som finnes i vann
2. Det sirkulerer vann i akvarie. Vannstrømming skaper oxigen når den treffer hindringer som stein i bunn.
3. Det kan både skape bevegelser på vannoverflate og samtdlig blåser ut tusen luftbobler. Det gir oxigen til vann
Kaiser83
Hei. Fersking her, så da stiller jeg de dumme spm med en gang. Har kjøpt et akvarium, 94 L, med en fluval 2+ pumpe. Er litt usikker på hva pumpen egentlig skal gjøre, bortsett fra å filtrere vannet. Skal den bidra til å få oksygen i tanken? Bør den stå så høyt at den lager oksygenbobler i utblåsingen, eller skal den være i underkant av vannoverflaten og bare filtrere vannet for "møkk"?


Her er en tråd som forklarer en del, som du også kan lese, se spesielt på innlegg nr 7.

Filteret er det viktigste utstyret du har i et akvarium!

Bortsett fra å tilføre oksygen og fjerne synlig "møkk" i akvariet, har det en enda viktigere funksjon:
i filtermediene inni filteret skal det vokse frem en stooor koloni med filterbakterier.

Filterbakterienes utrolig viktige jobb i denne sammenhengen er enkel: de "spiser opp" og bryter ned stoffer som er giftige for fisk, stoffer som produseres som avfall i alle akvarier med biologisk liv (planter og fisk): ammoniakk og nitritt er de giftigste. Disse to stoffene brytes ned til det mer ufarlige stoffet nitrat av filterbakteriene.
Nitrat-nivået er passelig mellom 10 og 15, og for å hindre den i å stige for mye, bytter de fleste av oss vann ca en gang pr uke. Da skiftes alt fra 15 - 50 % av vannvolumet (avhengig av antall fisk, hva slags fisk, forurensning osv). Selv bytter jeg ca 30% av vannet i hvert av mine 18 akvarier en gang pr uke.

Disse filterbakteriene er uhyre viktige for å forhindre at fiskene våre dør av forgiftninger og/eller blir syke av det. Filterbakteriene er ikke på plass fra dag en, det tar flere uker for dem å utvikles. I mellomtiden må man vente med alle fiskeinnkjøp og det er hardt for noen å måtte smøre seg med tålmodighet i innkjøringsfasen av akvariehobbyen ...
Men les tråden jeg linket til ovenfor, det står mere detaljert der.



Takk for nyttige svar. Klør i fingrene etter å få noen synlige levende vesen oppi tanken, men holder fortsatt stand og venter på de jeg ikke kan se. Har prøvd å sette meg inn i "nybegynnerting". Men spørsmålet om pumpen må lage oksygenbobler? Holder det at den bare lager strøm horisontalt rundt under overflaten av akvariet?
Boblene i seg selv tilfører ikke vannet noe oksygen egentlig. Så bobler trenger du ikke.

Det er i vannspeilet (overflaten) at gassutvekslingen mellom vann og luft skjer. Men vannoverflaten må være i synlig bevegelse for at dette skal skje tilfredsstillende. Hvis vannoverflaten rører og bølger litt på seg, så luftes CO² ut av vannet og oksygen inn.

Dette betyr at filterutblåset bør stå akkurat i linje med vannspeilet, slik at det blir god bevegelse i overflatevannet. Da opptar vannet nok oksygen.

Du trenger ikke et eneste synlig boble Oksygenet fiskene opptar gjennom gjellene er så finoppløst og smått at du ikke kan se det.

Helt stillestående vannspeil opptar ikke nok oksygen til fiskene.
Dette er en ting jeg ser flere gjenntar, men jeg klarer ikke med min beste vilje å se logikken.

Gassutveksling mellom vann og luft skjer ved diffusjon. Dette er at gassene går fra ett sted med høy konsentrasjon, til ett annet medium med lavere konsentrasjon. Lungene våre virker på samme måte.

Hvorfor har det da noe å si hvor lufta er i kontakt med vannet. Om det er overflaten eller som en boble på veien dit må da være likgylding. Jeg er klar over at hver enkelt boble er i vannet bare en kort stund, men man har jo en kontinuerlig strøm av dem.

Det er jo allment godkjent at CO2 oppsett virker sånn. Hvorfor ikke luft/oksygen?


-Tim
Tim
Det er jo allment godkjent at CO2 oppsett virker sånn. Hvorfor ikke luft/oksygen?


Med CO2 etterstrebes det jo å holde hver boble så lenge under vann som mulig. Kommer den ut og går rett til overflaten, er det minimalt med gassutveksling som skjer ettersom jeg har forstått. Det samme gjelder vel luftbobler? Men med luftboblene får du den nødvendige bevegelsen i overflaten når de kommer opp, noe som gir ønsket effekt i motsetning til CO2boblene, som ikke gir ønsket effekt når de sprekker i vannoverflaten.

Fancy CO2-utstyr er jo utformet for å holde hver boble så lenge som mulig under vann. Jeg har sett det anbefalt at dersom du har DIY CO2, med bare vanlig luftestein, bør den plasseres slik at CO2boblene går rett i et planteblad, slik at bladet holder på CO2 boblene under vann en stund.
Er det ikke slik at boblene skal sprekke mot for eksempel planteblader da, og ikke at de skal holdes en stund "fast"? Poenget er vel at boblene sprekker.

Donald. Nei det blir feil. Gassutvekslingen skjer så lenge boblen er i kontakt med vannet rundt. Om boblen knuses har ikke noe å si, annet enn at den økte sirkulasjonen rundt boblen øker gassutvekslingen.

Det ideelle hadde vært og hatt en boble med 100% CO2. Da kunne man tenkt seg at man hadde en bobleholder (paraply) der boblen til slutt ville blir helt absorbert av vannet.

Mulig litt klønete forklart. Sjønte folk hva jeg mente?


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap